Μάθημα : Ιστορική Κοινωνιολογία των Διανοουμένων
Κωδικός : PMS144
-
Θεματικές Ενότητες
-
1ο μάθημα: Εισαγωγή και...
-
2ο μάθημα: Επισκόπηση του πεδίου και νέα ερευνητικά και μεθοδολογικά ερωτήματα
-
3o μάθημα: Ορίζοντας τους διανοουμένους: Ο «διανοούμενος» ως νεωτερική κατηγορία.
-
4ο μάθημα: Ο αναστοχαστικός χαρακτήρας του πεδίου-Ζygmunt Bauman: κάθε ορισμός είναι αυτοπροσδιορισμός
-
5ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (Ι): Οι διανοούμενοι ως τάξη καθ’ αυτή
-
6ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (ΙΙ):Κάθε τάξη έχει τους διανοουμένους της-η «αναπόφευκτη» ταξική δέσμευση των διανοουμένων
-
7ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (ΙΙΙ): Οι διανοούμενοι ως «ελεύθερα αιωρούμενο» στρώμα
-
8ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις κρίσιμες μεταβατικές φάσεις της νεωτερικότητας: διανοούμενοι και δημοκρατία – διανοούμενοι και εθνικισμός
-
9ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γερμανία
-
10ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γαλλία (Α)
-
11ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γαλλία (Β)
-
12ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Μ. Βρετανία
-
13ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Ελλάδα
-
1ο μάθημα: Εισαγωγή και...
9ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γερμανία
Fritz Ringer, The Decline of the German Mandarins. The German Academic Community, 1890-1933, University Press of New England, Hanover and London 1990.
Γιώργος Κόκκινος, Βασίλης Μπογιατζής, Μάρκος Καρασαρίνης, Το πολύχρωμο μωσαϊκό της γερμανικής ιστορίας. Από τις αρχές του 19ου αιώνα έως και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, Επέκεινα, Τρίκαλα 2016 (Γ. Κόκκινος, «Γερμανία: είσοδος στη νεωτερικότητα και εθνική ενοποίηση», 9-96. Β. Μπογιατζής, «Όψεις της σκέψης και της κουλτούρας στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης», 97-257).
Κεντρικά ερωτήματα
- Ποιοι ήταν οι «γερμανοί μανδαρίνοι» και σε τι συνίσταται η κατά Ringer παρακμή τους; Πώς επιχείρησαν να αντιδράσουν σε αυτή;
- Ποιος ήταν ο ρόλος των διανοουμένων στη γερμανική εθνική ενοποίηση;
- Τι ενοποιεί τους διανοουμένους της Βαϊμάρης παρά τις διαφοροποιήσεις τους; Πώς αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους σε σχέση με την πορεία που χρειάζεται να ακολουθήσει η γερμανική νεωτερικότητα;