Μάθημα : Ιστορική Κοινωνιολογία των Διανοουμένων
Κωδικός : PMS144
-
Θεματικές Ενότητες
-
1ο μάθημα: Εισαγωγή και...
-
2ο μάθημα: Επισκόπηση του πεδίου και νέα ερευνητικά και μεθοδολογικά ερωτήματα
-
3o μάθημα: Ορίζοντας τους διανοουμένους: Ο «διανοούμενος» ως νεωτερική κατηγορία.
-
4ο μάθημα: Ο αναστοχαστικός χαρακτήρας του πεδίου-Ζygmunt Bauman: κάθε ορισμός είναι αυτοπροσδιορισμός
-
5ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (Ι): Οι διανοούμενοι ως τάξη καθ’ αυτή
-
6ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (ΙΙ):Κάθε τάξη έχει τους διανοουμένους της-η «αναπόφευκτη» ταξική δέσμευση των διανοουμένων
-
7ο μάθημα. Προσεγγίσεις στην κοινωνιολογία των διανοουμένων (ΙΙΙ): Οι διανοούμενοι ως «ελεύθερα αιωρούμενο» στρώμα
-
8ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις κρίσιμες μεταβατικές φάσεις της νεωτερικότητας: διανοούμενοι και δημοκρατία – διανοούμενοι και εθνικισμός
-
9ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γερμανία
-
10ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γαλλία (Α)
-
11ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γαλλία (Β)
-
12ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Μ. Βρετανία
-
13ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Ελλάδα
-
1ο μάθημα: Εισαγωγή και...
8ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις κρίσιμες μεταβατικές φάσεις της νεωτερικότητας: διανοούμενοι και δημοκρατία – διανοούμενοι και εθνικισμός
Μπένεντικτ Άντερσον, Φαντασιακές κοινότητες. Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού, μετάφραση: Ποθητή Χαντζαρούλα, Νεφέλη, Αθήνα 1997
Ernest Gellner, Εθνικισμός. Πολιτισμός, Πίστη και Εξουσία, μετάφραση: Λυδία Παπαδάκη, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2002.
Ernest Gellner, Έθνη και εθνικισμός, μετάφραση: Δώρα Λαφαζάνη, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1992.
Anthony D. Smith, Εθνική ταυτότητα, μετάφραση: Εύα Πέππα, Οδυσσέας, Αθήνα 2000
Charles Kurzman. 2008. Democracy Denied, 1905-1915: Intellectuals and the Fate of
Democracy. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Κεντρικά ερωτήματα
- Οι διανοούμενοι κατασκευάζουν το έθνος ή το έθνος δημιουργεί τους διανοουμένους του; Τι υποστηρίζουν επ’ αυτού οι Anderson, Smith και Gellner;
- Σύμφωνα με τον Kurzman, ποιος είναι εκείνος ο συλλογικός δρων στον οποίο οφείλεται περισσότερο από κάθε άλλο το κύμα εκδημοκρατισμού των απαρχών του 20ού αιώνα;