Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιστορική Κοινωνιολογία των Διανοουμένων

(11Μ274) -  Βασίλειος Μπογιατζής

Περιγραφή Μαθήματος

Καθώς εναλλάσσονται άλλοτε στους ρόλους του προφήτη και του κριτικού, κι άλλοτε σε αυτούς του πολιτικού ακτιβιστή ή του επιστήμονα και ειδικού, οι διανοούμενοι αντιστέκονται σθεναρά σε οποιαδήποτε απόπειρα σαφούς κατηγοριοποίησής τους. Συχνά αυτοπροβάλλονται ως «ελεύθερα αιωρούμενοι» και ανεξάρτητοι από τα πανεπιστήμια, τα πολιτικά κόμματα και την ίδια την κρατική εξουσία. Εντούτοις, η πραγματικότητα συχνά απέχει από το ιδεώδες: οι διανοούμενοι παγκοσμίως δεν κατορθώνουν πάντοτε να ανταποκρίνονται στην αυτο-εικόνα της αυτονομίας και συχνά βρίσκονται ενώπιον κρίσιμων διλημμάτων. Σε αυτό το μάθημα θα αποπειραθούμε μια περιδιάβαση στην πολυπλοκότητα της διανοητικής ζωής, αποδίδοντας έμφαση στο κατ’ εξοχήν νεωτερικό φαινόμενο της διανόησης (intelligentsia)/ των διανοουμένων (intellectuals). Σκοπός του μια επισκόπηση των ιστορικών κοινωνιολογικών μελετών των διανοουμένων από μια συγκριτική οπτική. Τα ερωτήματα που οριοθετούν την προβληματική του είναι τα εξής: α) ποιοι είναι οι διανοούμενοι; β) αποτελούν μια ξεχωριστή τάξη; γ)  ποιο ρόλο παίζουν/πρέπει να παίζουν στην όλη κοινωνική δομή; δ) τι συμβαίνει όταν οι διανοούμενοι «συναντούν» την πολιτική; ε) ποιος ο ρόλος τους στις κρίσιμες καμπές της νεωτερικότητας; Πώς αυτός σχετίζεται με τις επιδιώξεις τους και τον πολιτικό προσανατολισμό τους; Ο στόχος είναι με την ολοκλήρωση του μαθήματος να μπορείτε να διεξέρχεσθε τη βασική βιβλιογραφία σχετικά με τους διανοούμενους και να σχεδιάσετε τη δική σας έρευνα στο πεδίο με βάση τα ενδιαφέροντα και τους προβληματισμούς σας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2020