Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του λαϊκού πολιτισμού (520139)

Λεωνίδας Οικονόμου

Περιγραφή

Το “λαϊκό” είναι μια διαφιλονικούμενη έννοια που έχει προσλάβει στο παρελθόν και εξακολουθεί να έχει ποικίλα και αντικρουόμενα νοήματα. Το πρώτο μέρος του μαθήματος επιδιώκει να διασαφηνίσει αυτή τη πολλαπλότητα και τη σύγχυση και εξετάζει τις διαφορετικές νοηματοδοτήσεις του λαϊκού πολιτισμού στις κοινωνικές επιστήμες και το δημόσιο λόγο των νεωτερικών κοινωνιών, και τους τρόπους με τους οποίους κατανοείται και μελετάται στη σύγχρονη ανθρωπολογία.

 

Το μάθημα εστιάζεται στη συνέχεια στην ανθρωπολογική μελέτη της λαϊκής (popular) μουσικής και εξετάζει τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της μουσικής επικοινωνίας και των λαϊκών μουσικών ειδών, καλλιτεχνών και επιτελέσεων. Στη λαϊκή μουσική εντάσσεται σήμερα το σύνολο των μουσικών ειδών και πολιτισμών από την ποπ και τη ροκ ως την όπερα, και από τα δημοτικά και νεοδημοτικά τραγούδια (πολλών χωρών) ως την “έντεχνη” και avant garde μουσική. Ο στόχος του τμήματος αυτού είναι η παρουσίαση και ανάλυση ενός θεωρητικού και μεθοδολογικού πλαισ

Περισσότερα  
CC - Αναφορά Δημιουργού

Ενότητες

H έννοια του λαϊκού πολιτισμού στη λαογραφία, την κλασική ανθρωπολογία και τις σύγχρονες κοινωνικές επιστήμες. Η έννοια του λαϊκού πολιτισμού στον κοινωνικό και πολιτικό λόγο των Ευρωπαϊκών κοινωνιών. Λαϊκός πολιτισμός και μαζική κοινωνία.

 

Κείμενα μελέτης 

*Οικονόμου, Λεωνίδας, 2017, “Το “ρεμπέτικο” και το “λαϊκό” τραγούδι στις κοινωνικές επιστήμες και τη δημόσια σφαίρα”. 

*Μαδιανού, Δήμητρα, 1999, Πολιτισμός και Εθνογραφία.  Από τον Εθνογραφικό Ρεαλισμό στην Πολιτισμική Κριτική, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, το πρώτο μέρος (κεφάλαια 1 έως 6), σελ. 1-211. 

Barber, K., 1997, Readings in African Popular Culture, Bloomington και Indianapolis: Indiana University Press 

Fabian, J., 1998, Moments of Freedom: Anthropology and Popular Culture, Charlottesville: University Press of Virginia. 

Steingress, G. (επιμ.), 2002, Songs of the Minotaur: Hybridity and Popular Music in the Era of Globalization, Munster-Hamburg-London: LIT Verlag 

Storey, J., 2003, Inventing Popular Culture: From Folklore to Globalization, Malden Mass.: Blackwell

Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της λαϊκής μουσικής: από το παγιωμένο κείμενο και το στατικό πλαίσιο στη μουσική επιτέλεση και εμπειρία. Όψεις της παραγωγής του μουσικού νοήματος στην λαϊκή μουσική (δισκογραφικές εταιρείες, δημόσιος λόγος για τη μουσική, αυτοβιογραφικές πράξεις και επιτελεστικά στιλ των μουσικών, λόγος και πρακτικές των ακροατών). Η λαϊκή ποίηση ως σημειωτικό σύστημα. Ποιητικά θέματα, πολιτισμικά σενάρια και δομή της αίσθησης.

 

Κείμενα μελέτης

 *Οικονόμου Λεωνίδας, 2015, Στέλιος Καζαντζίδης Τραύμα και Συμβολική Θεραπεία στο Λαϊκό Τραγούδι, Αθήνα, εκδ. Πατάκη. Εισαγωγή και Πρώτο Κεφάλαιο, σσ. 1-110. 

Williams, Raymond, Κουλτούρα και Ιστορία, εισαγωγή-μετάφραση Βεν. Αποστολίδου, Αθήνα, εκδ. Γνώση. Τα τμήματα: Η ανάλυση της κουλτούρας (σ. 137-178), Δομές της αίσθησης (σ. 325-335), Ηγεμονία και παραδόσεις, θεσμοί και μορφώματα (σ. 297-314). 

Σηφάκης, Γ. Μ., 1998, Για μια Ποιητική του Ελληνικού Δημοτικού Τραγουδιού, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. 

Πανόπουλος, Παναγιώτης (επιμ.), 2005, Από τη Μουσική στον Ήχο, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. 

Middleton, R., 1990, Studying Popular Music, Milton Keynes U.K.: Open University Press. 

Geertz, C.,1983, «Art as a cultural system», στο Geertz, C., Local Knowledge, New York: Basic Books. 

Shweder, M. και R. Levine (επιμ.), 1984, Culture Theory, Essays on Mind, Self and Emotion, New York: Cambridge University Press.

Εισαγωγή στην ελληνική αστική λαϊκή μουσική. Η μελέτη του ρεμπέτικου στις κοινωνικές επιστήμες. Το ρεμπέτικο στον ελληνικό δημόσιο και πολιτικό λόγο. Το μεταπολεμικό “λαϊκό” τραγούδι. Το τραγούδι, η βιογραφία και το “φαινόμενο” Καζαντζίδη. Κοινωνική οδύνη, τελετουργία και μουσική. Το τραγούδι του Στέλιου Καζαντζίδη ως τελετουργία πόνου. Η “λαϊκή” μουσική στην περίοδο 1970-1990. Όψεις της θεματολογίας και των νοημάτων του “λαϊκού” τραγουδιού.   

 

Κείμενα μελέτης 

*Οικονόμου Λεωνίδας, 2015, Στέλιος Καζαντζίδης Τραύμα και Συμβολική Θεραπεία στο Λαϊκό Τραγούδι, Αθήνα, εκδ. Πατάκη. Ιδίως το Πρώτο Κεφάλαιο και τον Επίλογο.

 *Οικονόμου, Λεωνίδας, 2017, “Το “ρεμπέτικο” και το “λαϊκό” τραγούδι στις κοινωνικές επιστήμες και τη δημόσια σφαίρα” 

*Οικονόμου Λεωνίδας, 2005, «Pεμπέτικα, λαϊκά και σκυλάδικα: Oρια και μετατοπίσεις στην πρόσληψη του λαϊκού τραγουδιού του 20ου αιώνα», στο Δοκιμές, τχ. 13-14, Aνοιξη 2005, σ. 361-398.

 *Οικονόμου Λεωνίδας, 1010, “Σκυλάδικα. Η επικράτηση της ‘λαϊκής πίστας’ και της ‘καψούρας’”. Στο Β. Βαμβακάς και Π. Παναγιωτόπουλος (επιμ.), Η Ελλάδα στη Δεκαετία του ’80, Αθήνα, Εκδόσεις το Πέρασμα, 2010. 

Χατζηπανταζής, Θεόδωρος, 1986, Της Ασιάτιδος Μούσης Ερασταί. Η Ακμή του Αθηναϊκού Καφέ Αμάν στα Χρόνια της Βασιλείας του Γεωργίου Α',  Αθήνα: Στιγμή.

 Κοταρίδης Νίκος (επιμ.), 1996, Ρεμπέτες και Ρεμπέτικο Τραγούδι, Αθήνα: Πλέθρον.

 Gauntlett, Στάθης, 2001, Pεμπέτικο Tραγούδι, Aθήνα: Eκδόσεις του Eικοστού Πρώτου.