Ιστορική Κοινωνιολογία II (300843)
Ιωάννα Τζουρμανά
Περιγραφή
Περίγραμμα Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει στην εξέταση κεντρικών μεθοδολογικών και επιστημολογικών ζητημάτων της ιστορικά θεμελιωμένης κοινωνιολογικής έρευνας. Συζητούνται κύριες μεταθεωρητικές μέριμνες ιστορικών και κοινωνιολόγων για το «τι συνιστά εξήγηση» στη μία και την άλλη πειθαρχία αντιστοίχως και η συγκρότηση των μεθόδων, της προβληματικής, αλλά και των διακυβεύσεων της ιστορικο-κοινωνιολογικής έρευνας πάνω στην παράδοση που εγκαινίασαν κλασικοί της κοινωνικής θεωρίας.
Σκοποί μαθήματος
Εστιάζοντας στο ζήτημα της εξήγησης και γενίκευσης στη θεωρία και έρευνα των κοινωνικών επιστημών, το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση του ιστορικού πλαισίου ανάδυσης κομβικών εννοιών της Κοινωνιολογίας. Οι φοιτήτριες/τες θα εξοικειωθούν με μείζονος θεωρητικής και μεθοδολογικής σημασίας κοινωνιολογικά κείμενα με σκοπό την κατανόηση της ιστορικο-συγκριτικής μεθόδου, την αξιοποίηση καθολικών αφαιρετικών κοινωνικο-επιστημονικών εννοιών και τη σχέση τους με την ιστορική οπτική στην κατανόηση των φαινομένων κοινωνικού μετασχηματισμού. Οι φοιτητές/ριες θα αξιολογηθούν με βάση την προαιρετική παρακολούθηση και συμμετοχή στα μαθήματα (30%) και την γραπτή εξέταση μετά τη λήξη του εξαμήνου (70%). Μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα, υπάρχει η δυνατότητα οι ενδιαφερόμενες/οι να εκπονήσουν ατομικές ή ομαδικές απαλλακτικές εργασίες (αντί της τελικής εξέτασης), με επίκεντρο ένα ερευνητικό ερώτημα που θα αναπτύξουν οι ίδιες/οι. Σε αυτήν την περίπτωση, θα γίνει σύντομη παρουσίαση των εργασιών σε καθορισμένη ημερομηνία εντός του εξαμηνιαίου προγράμματος.
Βασική Βιβλιογραφία
✺ Ν. Βαφέας, Γ. Κουμπουρλής (επ.), Ιστορική Κοινωνιολογία. Αντικείμενο και μέθοδος, Σαββάλας, Αθήνα 2014.
✺ Peter Burke, Ιστορία και κοινωνική θεωρία, εκδ. Κάπολα, Αθήνα 2002.
Τρόποι αξιολόγησης
Οι φοιτητές αξιολογούνται κυρίως μέσα από γραπτή εξέταση, στην οποία καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων. Προαιρετικά, δίνεται η δυνατότητα σύνταξης ατομικών ή ομαδικών εργασιών.
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος
openeclass.panteion.gr.
Λιγότερα
Περίγραμμα Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει στην εξέταση κεντρικών μεθοδολογικών και επιστημολογικών ζητημάτων της ιστορικά θεμελιωμένης κοινωνιολογικής έρευνας. Συζητούνται κύριες μεταθεωρητικές μέριμνες ιστορικών και κοινωνιολόγων για το «τι συνιστά εξήγηση» στη μία και την άλλη πειθαρχία αντιστοίχως και η συγκρότηση των μεθόδων, της προβληματικής, αλλά και των διακυβεύσεων της ιστορικο-κοινωνιολογικής έρευνας πάνω στην παράδοση που εγκαινίασαν κλασικοί της κοινωνικής θεωρίας.
Σκοποί μαθήματος
Εστιάζοντας στο ζήτημα της εξήγησης και γενίκευσης στη θεωρία και έρευνα των κοινωνικών επιστημών, το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση του ιστορικού πλαισίου ανάδυσης κομβικών εννοιών της Κοινωνιολογίας. Οι φοιτήτριες/τες θα εξοικειωθούν με μείζονος θεωρητικής και μεθοδολογικής σημασίας κοινωνιολογικά κείμενα με σκοπό την κατανόηση της ιστορικο-συγκριτικής μεθόδου, την αξιοποίηση καθολικών αφαιρετικών κοινωνικο-επιστημονικών εννοιών και τη σχέση τους με την ιστορική οπτική στην κατανόηση των φαινο
Περίγραμμα Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει στην εξέταση κεντρικών μεθοδολογικών και επιστημολογικών ζητημάτων της ιστορικά θεμελιωμένης κοινωνιολογικής έρευνας. Συζητούνται κύριες μεταθεωρητικές μέριμνες ιστορικών και κοινωνιολόγων για το «τι συνιστά εξήγηση» στη μία και την άλλη πειθαρχία αντιστοίχως και η συγκρότηση των μεθόδων, της προβληματικής, αλλά και των διακυβεύσεων της ιστορικο-κοινωνιολογικής έρευνας πάνω στην παράδοση που εγκαινίασαν κλασικοί της κοινωνικής θεωρίας.