Μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών [110006] (110006)

Σεραφείμ Σεφεριάδης

Περιγραφή

Ώρα έναρξης: 10.00

[Το πρόγραμμα του μαθήματος

 Όταν στις μέρες μας ακούμε τον όρο «μεθοδολογία», ο νους στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά σε τεχνικές: δημοσκοπήσεις, στατιστικές καταγραφές και άλλους τρόπους αποτύπωσης ή μέτρησης, που όμως έχουν ελάχιστη ‒αν έχουν καθόλου‒ σχέση με το κύριο αντικείμενο της μεθοδολογίας, τη δομή και τη διαδικασία της σκέψης και της κοινωνικής έρευνας. Απόρροια αυτής της παθογένειας είναι ο πολλαπλασιασμός εκείνου του είδους κοινωνικού επιστήμονα που ο Giovanni Sartori αποκάλεσε «μη ενσυνείδητο στοχαστή» ‒μελετητή που, ενώ μπορεί να είναι πράγματι δεξιοτέχνης στον «χειρισμό δεδομένων», εντούτοις καταδυναστεύεται από «θλιβερή μεθοδολογική αφέλεια». Περίβλεπτο θύμα αυτής της κατάστασης αποτελεί ο πλέον κομβικός τομέας ‒για την ακρίβεια ο κορμός‒ της πολιτικής επιστήμης, η συγκριτική πολιτική. Σε μιαν εποχή που ο κλάδος καλείται επιτακτικά τόσο να θέσει όσο και να απαντήσει τα κρίσιμα ερωτήματα της κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας (στόχος με τον οποίο κατα

Περισσότερα  
CC - Αναφορά Δημιουργού

Ενότητες

Εγχειρίδια του μαθήματος είναι τα:

Χρησιμοποιούνται επίσης αποσπάσματα από το

Αναφορές γίνονται ακόμη στα

 

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούν επίσης να παρακολουθούν το διαρκές σεμινάριο του Εργαστηρίου Συγκρουσιακής Πολιτικής, κατά τη διάρκεια του οποίου θίγονται συχνά ζητήματα μεθοδολογικού ενδιαφέροντος. (Για τις εν γένει δραστηριότητες του Εργαστηρίου ‒βλ. την ιστοσελίδα https://lcp.panteion.gr/).

Ποια είναι τα ειδοποιά γνωρίσματα της κοινωνικής επιστήμης (με τι και πώς αντιδιαστέλλεται;) και ποια η σημασία της μεθοδολογίας; Λόγος, Γλώσσα και Λογική. Περίγραμμα και περιγραφή των στόχων του μαθήματος.

 

Μελετήστε:

► Sartori, σσ. 91-127

Το ppt της παράδοσης

Στην ενότητα αυτή (παραδόσεις 2-7) επιδιώκεται οικείωση με τις βασικές αρχές της Λογικής.

 

Η επιστήμη της Λογικής σε αδρές γραμμές, και πρώτη επαφή με τα βασικά χαρακτηριστικά των εννοιών. Βάθος (σημασία)-πλάτος (αναφορά) και η μεταξύ τους σχέση: κατά βάθος (ταυτότητα-ετερότητα) και κατά πλάτος (επαλληλία, υπαλληλία, επαλλαγή, παραλληλία)

Ορισμοί, διαίρεση/ ταξινόμηση, μέθοδος per genus et differentiam, τυπολογίες. Η λογική κλίμακα (κλίμακα αφαίρεσης) και κίνηση κατά μήκος της (άνοδος-κάθοδος). Η συμπληρωματικότητα ανάμεσα στο αφηρημένο και το «πλαισιακά διαμορφωμένο» (συγκεκριμένο).

 

Μελετήστε:

►Παπανούτσος, σσ. 25-62

Το ppt των παράδοσεων 2-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προτάσεις-Κρίσεις. Παρουσίαση των στόχων και της γνωστικής λειτουργίας τους και λεπτομερής διερεύνηση ειδικών κατηγοριών: Κατηγορικές, Υποθετικές, Διαζευκτικές.

 

Μελετήστε:

►Παπανούτσος, σσ. 69-113

Το ppt των παραδόσεων 4-5

 

 

 Ορισμός του διαλογισμού και τα είδη του: Άμεσοι, Έμμεσοι, Κατηγορικοί. Υποθετικοί, Διαζευκτικοί, Παραγωγικοί, Επαγωγικοί, Παραλογισμοί. Ορθός Λόγος και Αρχές της Μεθοδολογίας: ταυτότητας, μη- αντίφαση, επαρκής λόγος, εγκυρότητα, ορθότητα, απόδειξη, μέθοδοι έρευνας.

 

Μελετήστε: 

►Παπανούτσος, σσ. 123-185, 191-197

►Καργόπουλος, σσ. 101-113, 245-253 

Το ppt των παραδόσεων

 

 

Με δεδομένο ότι βασική αποστολή των κοινωνικών επιστημών είναι η απόδοση αιτιότητας, σε τι ακριβώς συνίσταται αυτή, και ποιοι τρόποι υπάρχουν στην απόδοσή της; Ειδική αναφορά γίνεται στη συγκριτική μέθοδο. Ποια διαφορετικά είδη κοινωνικών επιστημών υπάρχουν και πώς αντιλαμβανόμαστε τον όρο «κοινωνικοεπιστημονική οντολογία»; Δομισμός, ορθολογική επιλογή, φαινομενολογία και η σχεσιακή πρόκληση.

 

 

Μελετήστε:

Σεφεριάδης, σσ. 66-84, 195-208

Το ppt της παράδοσης

Επισκόπηση των βασικών σταθμών της διαδροής πως ως τώρα διανύθηκε...

 

 

 

Το ppt της επισκόπησης

Στην ενότητα αυτή (και χρόνου επιτρέποντος) διερευνώνται θέματα ειδικού μεθοδολογικού ενδιαφέροντος και δίνονται παραδείγματα αντιμετώπισης των προβλημάτων που εμφανίζονται.

 

Κατανοώντας ότι το βασικό μέσο επικύρωσης των γενικεύσεων στις οποίες προβαίνουμε είναι η συγκριτική μέθοδος, ποιος είναι ακριβώς είναι ο χαρακτήρας της; Γιατί συγκρίνουμε; Τι είναι συγκρίσιμο; Και γιατί η εννοιολογική επάρκεια αποτελεί προϋπόθεση έγκυρων συγκρίσεων; Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που εμφανίζονται στις αναλύσεις των συγκριτολόγων, και ποιες αρχές της Λογικής μας βοηθούν να τα αντιμετωπίσουμε;

 

Μελετήστε:

►Sartori, σσ. 179-199, 129-178, 201-226

Το ppt της παράδοσης

Διαφορετικοί τύποι εννοιών και εκτενής ενασχόληση με τα διάφορα είδη ορισμών (δηλωτικοί, εμπειρικοί και ειδικές μορφές)-εννοιολόγησης. Προβλήματα που αναφύονται με τις συνήθεις ανεπάρκειες: ασάφεια, αοριστία, ομωνυμία, συνωνυμία.

 

Μελετήστε:

►Sartori, σσ. 226-334

Εννοιολογική ανασύσταση των εννοιών «εργατικό κίνημα» και «λαϊκισμός»: ανθολόγηση διαφορετικών ορισμών από τη βιβλιογραφία, διερεύνηση των διαφορετικών τους καθοριστικών γνωρισμάτων per genus et differentiam, και επιχειρηματολογία ως προς την ορθότητα της προτεινόμενης σύνθεσης (ανασύστασης).

 

Μελετήστε:

Seferiades_1

Το ppt της παράδοσης

Επιχειρησιακή εκφορά και κατασκευή κλιμάκων για τη μέτρηση της «συγκρουσιακότητας» και της «διεκδικητικής εμβέλειας» που επιδεικνύουν κοινωνικά κινήματα καθώς και της «καταστολής» που υφίστανται.

 

Μελετήστε/διατρέξτε:

Seferiades_2

 

Παρουσίαση στην τάξη των μεθοδολογικών ολισθημάτων που ανακαλύφθηκαν. Ανακεφαλαίωση, ανάδειξη των πλέον κομβικών σημείων και προκλήσεων για τις σύγχρονες κοινωνικές επιστήμες, και καταληκτικές σκέψεις…

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -