Μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών (110006)
Σεραφείμ Σεφεριάδης
Ώρα έναρξης: 13.00
Όταν στις μέρες μας ακούμε τον όρο «μεθοδολογία», ο νους στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά σε τεχνικές: δημοσκοπήσεις, στατιστικές καταγραφές και άλλους τρόπους αποτύπωσης ή μέτρησης, που όμως έχουν ελάχιστη ‒αν έχουν καθόλου‒ σχέση με το κύριο αντικείμενο της μεθοδολογίας, τη δομή και τη διαδικασία της σκέψης και της κοινωνικής έρευνας. Απόρροια αυτής της παθογένειας είναι ο πολλαπλασιασμός εκείνου του είδους κοινωνικού επιστήμονα που ο Giovanni Sartori αποκάλεσε «μη ενσυνείδητο στοχαστή» ‒μελετητή που, ενώ μπορεί να είναι πράγματι δεξιοτέχνης στον «χειρισμό δεδομένων», εντούτοις καταδυναστεύεται από «θλιβερή μεθοδολογική αφέλεια». Περίβλεπτο θύμα αυτής της κατάστασης αποτελεί ο πλέον κομβικός τομέας ‒για την ακρίβεια ο κορμός‒ της πολιτικής επιστήμης, η συγκριτική πολιτική. Σε μιαν εποχή που ο κλάδος καλείται επιτακτικά τόσο να θέσει όσο και να απαντήσει τα κρίσιμα ερωτήματα της κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας (στόχος με τον οποίο καταστατικά επιφορτίζεται η κοινωνική επιστήμη), το πεδίο κατακλύζεται από πρόχειρες ‒ασαφείς ή/και αόριστες‒ έννοιες, ελλιπή σχέση θεωρίας-έρευνας και ευρήματα ισχνής γνωστικής αξίας. Στόχος του μαθήματος αποτελεί η συστηματική μαθητεία και οικείωση με τις προϋποθέσεις που υφίστανται για ανασκευή αυτής της δυσάρεστης πραγματικότητας καθ’ οδόν προς την επίτευξη μιας μεθοδολογικά ενσυνείδητης κοινωνικής επιστήμης.
Αναντικατάστατο σημείο εκκίνησης-προϋπόθεση για τη μεθοδολογική επάρκεια αποτελεί η γείωση του όλου εγχειρήματος στις βασικές αρχές της κλασικής Λογικής, στη συστηματική διερεύνηση των οποίων είναι αφιερωμένο το πρώτο μέρος του μαθήματος. Αν και η έμφασή μας βρίσκεται στις έννοιες, το θεμέλιο λίθο της εξειδικευμένης γλώσσας που η κοινωνική επιστήμη οφείλει να διαμορφώνει, η διαδρομή μας καλύπτει ολόκληρο το λογικό φάσμα που επίσης περιλαμβάνει τις προτάσεις-κρίσεις (τη μονάδα του «λόγου») και το διαλογισμό-επιχείρημα (την πιο άρτια λογική κατασκευή). Στα ερωτήματα που θα διερευνηθούν στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται κάποια από τα ακόλουθα:
Σε τι ακριβώς συνίσταται και ποια λειτουργία επιτελεί η πράξη της εννοιολόγησης, και τι εξασφαλίζει την εννοιακή επάρκεια; Τι είναι «βάθος» και τι «πλάτος» μιας έννοιας, πώς τα δυο σχετίζονται μεταξύ τους, και πώς η σχέση αυτή αποτυπώνεται στη λογική κλίμακα (κλίμακα αφαίρεσης) την οποία οφείλουμε να διατρέχουμε με ευχέρεια προς αμφότερες τις κατευθύνσεις; Τι είναι ορισμοί, ποια είδη υπάρχουν, και ποιες οι διαφορετικές χρήσεις τους; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις της ταξινόμησης, σε τι διαφέρουν από τις τυπολογίες, και γιατί η μέθοδος per genus et differentiam (καθ’ υπερκείμενο γένος και ειδοποιό διαφορά) είναι απαραίτητη για την πραγματοποίηση δόκιμων συγκρίσεων; Τι περιλαμβάνει η μελέτη των προτάσεων-κρίσεων και σε τι συνίσταται η οργάνωσή τους κατά ποιόν, ποσόν και μορφή (κατηγορικές, υποθετικές, διαζευκτικές); Πώς ελέγχεται η εγκυρότητά τους και ποια η διαφορά μεταξύ αντίθεσης και αντίφασης; Με ποιους διαφορετικούς τρόπους διαχειριζόμαστε την ποικιλότητα των διαλογισμών-επιχειρημάτων, τι ιδιαίτερο εισφέρει το κάθε είδος και πώς διακρίνουμε τους παραλογισμούς;
Έχοντας εντρυφήσει σε αυτές τις βασικές θεματικές, το δεύτερο μέρος του μαθήματος στρέφεται στην επισταμένη εξέταση ειδικών προβλημάτων που αναφύονται στο έργο των κοινωνικών επιστημών. Σε αυτά συγκαταλέγονται, το ζήτημα της απόδοσης αιτιότητας, η σημασία των ιστορικών ελέγχων και της συγκριτικής μεθόδου, ο ρόλος που διαδραματίζουν οι αξίες (σημασιολογική προβολή, αξιακή συνάφεια), καθώς και κάποια από τα πλέον συνηθισμένα προβλήματα από τα οποία μαστίζεται ο κλάδος: την εννοιολογική υπερέκταση, την ανεπίγνωστη διατάραξη σημασιολογικών πεδίων, την κανονιστική αυθαιρεσία, το σφάλμα του διαβαθμισμού, κ.α.
Παρατεταμένη αποχή από τη διερεύνηση των ζητημάτων αυτών μπορεί να δημιουργήσει την εντύπωση πως το αντικείμενο είναι γνωστικά ανοίκειο ή και «δύσκολο». Δεν είναι έτσι· για την ακρίβεια ισχύει το ακριβώς αντίθετο –με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές μελετούν με συνέπεια την ύλη κάθε ενότητας. Στο τέλος του μαθήματος υπάρχει γραπτή εξέταση, ενώ, από το δεύτερο μισό του μαθήματος και μετά, οι φοιτητές/-τριες αναζητούν «μεθοδολογικά ολισθήματα» ή θετικές εκφάνσεις των θεματικών που έχουν καλυφθεί τα οποία ανακαλύπτουν είτε στον Τύπο, είτε σε ακαδημαϊκά κείμενα. Τα ευρήματα θα παρουσιαστούν στην καταληκτική συνάντηση του μαθήματος.
ΛιγότεραΏρα έναρξης: 13.00
Όταν στις μέρες μας ακούμε τον όρο «μεθοδολογία», ο νους στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά σε τεχνικές: δημοσκοπήσεις, στατιστικές καταγραφές και άλλους τρόπους αποτύπωσης ή μέτρησης, που όμως έχουν ελάχιστη ‒αν έχουν καθόλου‒ σχέση με το κύριο αντικείμενο της μεθοδολογίας, τη δομή και τη διαδικασία της σκέψης και της κοινωνικής έρευνας. Απόρροια αυτής της παθογένειας είναι ο πολλαπλασιασμός εκείνου του είδους κοινωνικού επιστήμονα που ο Giovanni Sartori αποκάλεσε «μη ενσυνείδητο στοχαστή» ‒μελετητή που, ενώ μπορεί να είναι πράγματι δεξιοτέχνης στον «χειρισμό δεδομένων», εντούτοις καταδυναστεύεται από «θλιβερή μεθοδολογική αφέλεια». Περίβλεπτο θύμα αυτής της κατάστασης αποτελεί ο πλέον κομβικός τομέας ‒για την ακρίβεια ο κορμός‒ της πολιτικής επιστήμης, η συγκριτική πολιτική. Σε μιαν εποχή που ο κλάδος καλείται επιτακτικά τόσο να θέσει όσο και να απαντήσει τα κρίσιμα ερωτήματα της κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας (στόχος με τον οποίο κατα
Ώρα έναρξης: 13.00
Όταν στις μέρες μας ακούμε τον όρο «μεθοδολογία», ο νους στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά σε τεχνικές: δημοσκοπήσεις, στατιστικές καταγραφές και άλλους τρόπους αποτύπωσης ή μέτρησης, που όμως έχουν ελάχιστη ‒αν έχουν καθόλου‒ σχέση με το κύριο αντικείμενο της μεθοδολογίας, τη δομή και τη διαδικασία της σκέψης και της κοινωνικής έρευνας. Απόρροια αυτής της παθογένειας είναι ο πολλαπλασιασμός εκείνου του είδους κοινωνικού επιστήμονα που ο Giovanni Sartori αποκάλεσε «μη ενσυνείδητο στοχαστή» ‒μελετητή που, ενώ μπορεί να είναι πράγματι δεξιοτέχνης στον «χειρισμό δεδομένων», εντούτοις καταδυναστεύεται από «θλιβερή μεθοδολογική αφέλεια». Περίβλεπτο θύμα αυτής της κατάστασης αποτελεί ο πλέον κομβικός τομέας ‒για την ακρίβεια ο κορμός‒ της πολιτικής επιστήμης, η συγκριτική πολιτική. Σε μιαν εποχή που ο κλάδος καλείται επιτακτικά τόσο να θέσει όσο και να απαντήσει τα κρίσιμα ερωτήματα της κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας (στόχος με τον οποίο κατα

Εγχειρίδια του μαθήματος είναι τα:
- Παπανούτσος, Ευάγγελος Α. (1985) Λογική, Αθήνα: Δωδώνη –εφεξής, Παπανούτσος,
- Sartori Giovanni (2004) Σημασιολογία, έννοιες, συγκριτική μέθοδος (επιλογή, επιμέλεια, εισαγωγή Σ. Ι. Σεφεριάδης), Αθήνα: Παπαζήσης –εφεξής, Sartori.
Χρησιμοποιούνται επίσης αποσπάσματα από το
- Καργόπουλος, Φϊλιππος Β. (2008) Εισαγωγή στη συμβολική λογική, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, και
- Σεφεριάδης, Σ. Ι. (2014) Στις διαδρομές της ιστοριογραφίας: κριτική επισκόπηση μέσα από το πρίσμα της κοινωνικής επιστήμης, Αθήνα: Θεμέλιο –εφεξής, Σεφεριάδης.
Αναφορές γίνονται ακόμη στα
- Σεφεριάδης, Σεραφείμ Ι. (2021) Λαϊκισμός, Δημοκρατία, Αριστερά: η πρόκληση της μεθόδου, Αθήνα: Τόπος (για μια πρώτη επεξεργασία θεματικών (στα αγγλικά), βλ. Seferiades, S. (2019) 'Populism' as deceptive invocations of the popular: a political approach’, στο Charalambous G. and Ioannou G. (eds.) Left Radicalism and Populism in Europe: Parties and Social Movements, London, Routledge –εφεξής, Seferiades_1), και
- Seferiades, S. (1998) Working-class movements (1780s-1930s): a European macro-historical analytical framework and a Greek Case Study [Appendix: Interwar Protest Event Analysis] (κυρίως Α1-Α42) –εφεξής, Seferiades_2.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούν επίσης να παρακολουθούν το διαρκές σεμινάριο του Εργαστηρίου Συγκρουσιακής Πολιτικής, κατά τη διάρκεια του οποίου θίγονται συχνά ζητήματα μεθοδολογικού ενδιαφέροντος. (Για τις εν γένει δραστηριότητες του Εργαστηρίου ‒βλ. την ιστοσελίδα https://lcp.panteion.gr/).
Ποια είναι τα ειδοποιά γνωρίσματα της κοινωνικής επιστήμης (με τι και πώς αντιδιαστέλλεται;) και ποια η σημασία της μεθοδολογίας; Λόγος, Γλώσσα και Λογική. Περίγραμμα και περιγραφή των στόχων του μαθήματος.
Μελετήστε:
► Sartori, σσ. 91-127
Στην ενότητα αυτή (παραδόσεις 2-7) επιδιώκεται οικείωση με τις βασικές αρχές της Λογικής.
Η επιστήμη της Λογικής σε αδρές γραμμές, και πρώτη επαφή με τα βασικά χαρακτηριστικά των εννοιών. Βάθος (σημασία)-πλάτος (αναφορά) και η μεταξύ τους σχέση: κατά βάθος (ταυτότητα-ετερότητα) και κατά πλάτος (επαλληλία, υπαλληλία, επαλλαγή, παραλληλία)
Ορισμοί, διαίρεση/ ταξινόμηση, μέθοδος per genus et differentiam, τυπολογίες. Η λογική κλίμακα (κλίμακα αφαίρεσης) και κίνηση κατά μήκος της (άνοδος-κάθοδος). Η συμπληρωματικότητα ανάμεσα στο αφηρημένο και το «πλαισιακά διαμορφωμένο» (συγκεκριμένο).
Μελετήστε:
►Παπανούτσος, σσ. 25-62
Προτάσεις-Κρίσεις. Παρουσίαση των στόχων και της γνωστικής λειτουργίας τους και λεπτομερής διερεύνηση ειδικών κατηγοριών: Κατηγορικές, Υποθετικές, Διαζευκτικές.
Μελετήστε:
►Παπανούτσος, σσ. 69-113
Ορισμός του διαλογισμού και τα είδη του: Άμεσοι, Έμμεσοι, Κατηγορικοί. Υποθετικοί, Διαζευκτικοί, Παραγωγικοί, Επαγωγικοί, Παραλογισμοί. Ορθός Λόγος και Αρχές της Μεθοδολογίας: ταυτότητας, μη- αντίφαση, επαρκής λόγος, εγκυρότητα, ορθότητα, απόδειξη, μέθοδοι έρευνας.
Μελετήστε:
►Παπανούτσος, σσ. 123-185, 191-197
►Καργόπουλος, σσ. 101-113, 245-253
Με δεδομένο ότι βασική αποστολή των κοινωνικών επιστημών είναι η απόδοση αιτιότητας, σε τι ακριβώς συνίσταται αυτή, και ποιοι τρόποι υπάρχουν στην απόδοσή της; Ειδική αναφορά γίνεται στη συγκριτική μέθοδο. Ποια διαφορετικά είδη κοινωνικών επιστημών υπάρχουν και πώς αντιλαμβανόμαστε τον όρο «κοινωνικοεπιστημονική οντολογία»; Δομισμός, ορθολογική επιλογή, φαινομενολογία και η σχεσιακή πρόκληση.
Μελετήστε:
►Σεφεριάδης, σσ. 66-84, 195-208
Στην ενότητα αυτή (και χρόνου επιτρέποντος) διερευνώνται θέματα ειδικού μεθοδολογικού ενδιαφέροντος και δίνονται παραδείγματα αντιμετώπισης των προβλημάτων που εμφανίζονται.
Κατανοώντας ότι το βασικό μέσο επικύρωσης των γενικεύσεων στις οποίες προβαίνουμε είναι η συγκριτική μέθοδος, ποιος είναι ακριβώς είναι ο χαρακτήρας της; Γιατί συγκρίνουμε; Τι είναι συγκρίσιμο; Και γιατί η εννοιολογική επάρκεια αποτελεί προϋπόθεση έγκυρων συγκρίσεων; Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που εμφανίζονται στις αναλύσεις των συγκριτολόγων, και ποιες αρχές της Λογικής μας βοηθούν να τα αντιμετωπίσουμε;
Μελετήστε:
►Sartori, σσ. 179-199, 129-178, 201-226
Διαφορετικοί τύποι εννοιών και εκτενής ενασχόληση με τα διάφορα είδη ορισμών (δηλωτικοί, εμπειρικοί και ειδικές μορφές)-εννοιολόγησης. Προβλήματα που αναφύονται με τις συνήθεις ανεπάρκειες: ασάφεια, αοριστία, ομωνυμία, συνωνυμία.
Μελετήστε:
►Sartori, σσ. 226-334
Εννοιολογική ανασύσταση των εννοιών «εργατικό κίνημα» και «λαϊκισμός»: ανθολόγηση διαφορετικών ορισμών από τη βιβλιογραφία, διερεύνηση των διαφορετικών τους καθοριστικών γνωρισμάτων per genus et differentiam, και επιχειρηματολογία ως προς την ορθότητα της προτεινόμενης σύνθεσης (ανασύστασης).
Μελετήστε:
Επιχειρησιακή εκφορά και κατασκευή κλιμάκων για τη μέτρηση της «συγκρουσιακότητας» και της «διεκδικητικής εμβέλειας» που επιδεικνύουν κοινωνικά κινήματα καθώς και της «καταστολής» που υφίστανται.
Μελετήστε/διατρέξτε:
Παρουσίαση στην τάξη των μεθοδολογικών ολισθημάτων που ανακαλύφθηκαν. Ανακεφαλαίωση, ανάδειξη των πλέον κομβικών σημείων και προκλήσεων για τις σύγχρονες κοινωνικές επιστήμες, και καταληκτικές σκέψεις…
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -