Μάθημα 4-6: Εισαγωγή στη μελέτη του λαϊκού τραγουδιού

Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της λαϊκής μουσικής: από το παγιωμένο κείμενο και το στατικό πλαίσιο στη μουσική επιτέλεση και εμπειρία. Όψεις της παραγωγής του μουσικού νοήματος στην λαϊκή μουσική (δισκογραφικές εταιρείες, δημόσιος λόγος για τη μουσική, αυτοβιογραφικές πράξεις και επιτελεστικά στιλ των μουσικών, λόγος και πρακτικές των ακροατών). Η λαϊκή ποίηση ως σημειωτικό σύστημα. Ποιητικά θέματα, πολιτισμικά σενάρια και δομή της αίσθησης.

 

Κείμενα μελέτης

*Οικονόμου Λεωνίδας, Σημειώσεις για τη μελέτη των λαϊκών μουσικών ειδών»

*Regula Qureshi, 2014. “Ο μουσικός ήχος και η συμβολή του πλαισίου της επιτέλεσης: ένα επιτελεστικό μοντέλο για μουσική ανάλυση” στο Ελένη Καλλιμοπούλου και Αλεξάνδρα Μπαλάντινα (επιμ.), Εισαγωγή στην Εθνομουσικολογία, Αθήνα εκδ. Ασίνη.

*Titon, Jeff Todd, 2014. “Ένα επιτελεστικό μοντέλο μουσικού πολιτισμού” στο Ελένη Καλλιμοπούλου και Αλεξάνδρα Μπαλάντινα (επιμ.), Εισαγωγή στην Εθνομουσικολογία, Αθήνα εκδ. Ασίνη.

Eckstein, Lars, 2010. Reading Song Lyrics. Amsterdam – New York: Rodopi

Williams, Raymond, Κουλτούρα και Ιστορία, εισαγωγή-μετάφραση Βεν. Αποστολίδου, Αθήνα, εκδ. Γνώση. Τα τμήματα: Η ανάλυση της κουλτούρας (σ. 137-178), Δομές της αίσθησης (σ. 325-335), Ηγεμονία και παραδόσεις, θεσμοί και μορφώματα (σ. 297-314).

Σηφάκης, Γ. Μ., 1998, Για μια Ποιητική του Ελληνικού Δημοτικού Τραγουδιού, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Πανόπουλος, Παναγιώτης (επιμ.), 2005, Από τη Μουσική στον Ήχο, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Middleton, R., 1990, Studying Popular Music, Milton Keynes U.K.: Open University Press.