9ο μάθημα. Οι διανοούμενοι στις εθνικές πορείες προς τη νεωτερικότητα-Γερμανία

Fritz Ringer, The Decline of the German Mandarins. The German Academic Community, 1890-1933, University Press of New England, Hanover and London 1990.

Γιώργος Κόκκινος, Βασίλης Μπογιατζής, Μάρκος Καρασαρίνης, Το πολύχρωμο μωσαϊκό της γερμανικής ιστορίας. Από τις αρχές του 19ου αιώνα έως και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, Επέκεινα, Τρίκαλα 2016 (Γ. Κόκκινος, «Γερμανία: είσοδος στη νεωτερικότητα και εθνική ενοποίηση», 9-96. Β. Μπογιατζής, «Όψεις της σκέψης και της κουλτούρας στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης», 97-257).

Κεντρικά ερωτήματα

  1. Ποιοι ήταν οι «γερμανοί μανδαρίνοι» και σε τι συνίσταται η κατά Ringer παρακμή τους; Πώς επιχείρησαν να αντιδράσουν σε αυτή;
  2. Ποιος ήταν ο ρόλος των διανοουμένων στη γερμανική εθνική ενοποίηση;
  3. Τι ενοποιεί τους διανοουμένους της Βαϊμάρης παρά τις διαφοροποιήσεις τους; Πώς αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους σε σχέση με την πορεία που χρειάζεται να ακολουθήσει η γερμανική νεωτερικότητα;