Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εθνοπολιτισμικές διαφορές, διαπολιτισμικότητα και εκπαίδευση

(520110) -  Καθηγήτρια Ειρήνη Τουντασάκη

Περιγραφή Μαθήματος

Κεντρικός άξονας του μαθήματος είναι η εκπαιδευτική διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας, τα πρότυπα και οι πρακτικές, δηλαδή, που τα σύγχρονα δυτικά κράτη ακολουθούν προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα τα οποία η πολυπολιτισμικότητα θέτει στο επίπεδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Σ’ ένα πρώτο επίπεδο, η ιστορική σύνδεση των εκπαιδευτικών συστημάτων με τις ευρύτερες διαδικασίες διαμόρφωσης των εθνικών κρατών θα αποκαλύψει την ομογενοποιητική λειτουργία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, τον χαρακτήρα του σχολείου ως ιδεολογικού μηχανισμού του κράτους και τη θεμελιακή συμβολή του μονοπολιτισμικού και μονογλωσσικού σχολείου στις διεργασίες συγκρότησης και αναπαραγωγής της εθνικής ταυτότητας. Στη συνέχεια, η ανάλυση των σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών συνθηκών, οι οποίες καθορίζονται από τον πολλαπλασιασμό των ετεροτήτων και των διαφορών, θα τεκμηριώσει την ανάγκη απομάκρυνσης από τους στόχους μιας «εθνικής διαπαιδαγώγησης» και τη στροφή προς την οργάνωση εναλλακτικών παιδαγωγικών προσεγγίσεων που απορρίπτουν τις ιεραρχικές κατηγοριοποιήσεις και τις στερεοτυπικές προκαταλήψεις.

Μέσα από την κριτική προσέγγιση των μοντέλων που αρχικά εξέφρασαν την εκπαιδευτική πολιτική των ευρωπαϊκών κρατών απέναντι στην εθνοπολιτισμική διαφορά και την ανομοιογένεια του μαθητικού πληθυσμού, θα διαφανούν οι παράγοντες που επέβαλαν τη μετατόπιση από το μοντέλο του «χωνευτηρίου» προς τη διαπολιτισμική προσέγγιση. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση, υπερβαίνοντας τις αγκυλώσεις της εθνοκεντρικής παιδαγωγικής πράξης και αναδεικνύοντας την έννοια του πολιτισμού σε σημαίνουσα κατηγορία για την ανάλυση και την ερμηνεία της μετανάστευσης και των κοινωνικών επιπτώσεών της, στηρίζεται στα δημοκρατικά  ιδεώδη της ελευθερίας και της ισότητας και τείνει να καθιερωθεί ως κυρίαρχο «μέσο» για τη δημιουργία προϋποθέσεων συμμετρικής αλληλεπίδρασης των πολιτισμών. Ξεχωριστή ενότητα θα αποτελέσουν οι περιπτώσεις της «μειονοτικής» και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και θα συνδεθούν με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2018