Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

«Αυτόχθονες» πολιτισμοί, βιωσιμότητα και παγκοσμιοποίηση

(520192) -  Diana Riboli

Περιγραφή Μαθήματος

Τι σημαίνει «αυτόχθονες» ή «ιθαγενείς» στον σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο κόσμο; Πώς ορίζεται η «αυθεντικότητα» αυτών των κοινοτήτων μέσα σε φαντασιακά πλαίσια που διαμορφώνονται από αποικιοκρατικές και μεταποικιακές αντιλήψεις; Το μάθημα διερευνά κατά πόσο είναι δυνατή μια βιώσιμη ανάπτυξη που λαμβάνει υπόψη τις οικολογικές κοσμοαντιλήψεις και τις πρακτικές των αυτόχθονων λαών.

Εστιάζοντας στις απειλές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αυτόχθονες πολιτισμοί στην προσπάθειά τους για επιβίωση και διεκδίκηση δικαιωμάτων, οι φοιτητές/τριες θα αναλύσουν ζητήματα βιωσιμότητας, πολιτιστικής αναγνώρισης και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης. Μέσα από πρόσφατα εθνογραφικά παραδείγματα από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και μέσω της μελέτης θεωριών από την οικολογική ανθρωπολογία, την ανθρωπολογία της ανάπτυξης, τις μεταποικιακές σπουδές και τις Σπουδές Αυτοχθόνων (Indigenous Studies), θα εξετάσουν τις στρατηγικές των αυτόχθονων πληθυσμών στη διαπραγμάτευση ή/και την αντίσταση απέναντι στις πιέσεις της παγκόσμιας αγοράς και των τοπικών εξουσιών.
 

Αξιολόγηση του μάθηματος και Εκπόνηση προαιρετικών εργασιών:

Η αξιολόγηση του μαθήματος θα πραγματοποιηθεί με γραπτή ή προφορική εξέταση.

Οι εργασίες είναι προαιρετικές . Οι φοιτητές/τριες που επιθυμούν να εκπονήσουν εργασία παρακαλούνται να στείλουν μια σύντομη περιγραφή του θέματος που έχουν επιλέξει και μια ενδεικτική βιβλιογραφία στη διδάσκουσα μέχρι Πέμπτη 1 Μαϊου. Οι εργασίες πρέπει να συνταχθούν σύμφωνα με τις Οδηγίες Συγγραφής Εργασιών που είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του Τμήματος:

https://anthropology.panteion.gr/index.php/el/2013-11-08-11-53-34/odigies-syggrafis-ergasion

Οι ατομικές εργασίες δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 10 σελίδες, οι ομαδικές εργασίεςδεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 15 σελίδες (συμπεριλαμβανομένων των βιβλιογραφιών).

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι εργασίες δεν υποκαθιστούν την εξέταση. Επομένως, οι εργασίες μπορούν να βελτιώσουν το βαθμό που λαμβάνεται στις εξετάσεις μόνο εάν η γραπτή εξέταση βαθμολογείται με βαθμό τουλάχιστον 5. Διαφορετικά, οι εργασίες δεν αξιολογούνται.
Ο μέγιστος βαθμός που μπορούν να πάρουν οι εργασίες είναι 3.

Οι εργασίες θα ελέγχονται με ηλεκτρονκό σύστημα ανίχνευσης λογοκλοπής που περιλαμβάνει επίσης έλεγχο σύνταξης με τεχνητή νοημοσύνη.

Ύλη του μαθήματος: 

Σύγγραμμα: Sisson Jeffrey, 2005. First Peoples, Indigenous Cultures and their Futures [Greek translation: 2006, Πρώτοι Λαοί. Οι αυτόχθονοι πολιτισμοί και το μέλλον τους. Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου]

Όλα τα κείμενα στο πεδίο "Έγγραφα" (στο μενού αριστερά)

Ενδεικτική βιβλιογραφία: 

  • Berkes, Fikret. Sacred Ecology. 4th ed. New York: Routledge.
  • Bruner, Edward M. “The Maasai and the Lion King: Authenticity, Nationalism, and Globalization in African Tourism.” American Ethnologist 28 (4): 881–908.
  • Fotiou, Eugenia. 2008. “Shamanic Tourism and the Commercialization of Ayahuasca”. Peripheria 11: 12–15.
  • Ingold, Tim. Η αντίληψη του περιβάλλοντος: Δοκίμια για τη διαβίωση, την κατοίκηση και τις δεξιότητες. Μετάφραση Αγγελική Βρεττού, πρόλογος Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, επιμέλεια Στράτος Νανογλου. Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
  • Montgomery, Michelle, ed. Re‑Indigenizing Ecological Consciousness and the Interconnectedness to Indigenous Identities. Environment and Religion in Feminist‑Womanist, Queer, and Indigenous Perspectives series. New York: Lexington Books / Fortress Academic.
  • Riboli, Diana, Pamela J. Stewart, Andrew J. Strathern, and Davide Torri, eds. Dealing with Disasters: Perspectives from Eco‑Cosmologies. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Riboli, Diana. 2015. “Hazard, Risk and Fascination. Batek and Jahai Perceptions of Morality and Otherness in a Global World”. In Endicott, Kirk (ed.), Malaysia’s ‘Original People’: Past, Present and Future of the Orang Asli Studies, NUS Publishers, Singapore: Singapore University Press: 356-376.
  • Riboli, Diana. 2013. Ανάμεσα στο Σφυροδρέπανο και το Σταυρό: Η Κρίση της Πολιτικής και Θρησκευτικής Ταυτότητας μέσα από τις Προφορικές Ιστορίες των Chepang του Νεπάλ”. In BanBoushoten, R., Βερβενίοτη, Τ., Μπάδα, Κ., Νάκου, Ε., Πανταζής, Π. and Χατζαρούλα, Π. (eds.), Γεφυρώνοντας τις Γενιές: Διεπιστημονικότητα και Αφηγήσεις Ζωής στον 21ο Αιώνα, Volos: Ένωση Προφορικής Ιστορίας: 153-163.
  • Silverman, Eric. 2013. “After Cannibal Tours: Cargoism and Marginality in a Post‑Touristic Sepik River Society.” The Contemporary Pacific 25: 221–57.
  • Smith, Linda Tuhiwai. 2021. Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. 2nd ed. London: Zed Books.
  • Simpson, Leanne Betasamosake. 2017. As We Have Always Done: Indigenous Freedom through Radical Resistance. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Tsosie, Rebecca A. “Indigenous Peoples and Global Climate Change: Intercultural Models of Climate Equity.” Journal of Environmental Law & Litigation 25: 7–18.
  • Whyte, Kyle Powys. “Indigenous Climate Change Studies: Indigenizing Futures, Decolonizing the Anthropocene.” English Language Notes 56 (1): 153–162.
  • Wildcat, Daniel R. 2009. Red Alert! Saving the Planet with Indigenous Knowledge. Golden, CO: Fulcrum Publishing.
  • Wilson, Shawn. Research is Ceremony: Indigenous Research Methods. Fernwood Publishing, 2008.

 

Σημαντική σημείωση:

Η παρούσα συλλογή άρθρων και αποσπασμάτων από ακαδημαϊκά συγγράμματα πραγματοποιείται για το σκοπό της εκπαιδευτικής υποστήριξης του μαθήματος χειμερινού εξαμήνου «Αυτόχθονοι Πολιτισμοί, Βιωσιμότητα και Παγκοσμιοποίηση», στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, σύμφωνα με τα άρθρα 19 και 21 του Ν. 2121/1993 περί "Πνευματικής ιδιοκτησίας, συγγενικών δικαιωμάτων και πολιτιστικών θεμάτων. Η αναπαραγωγή αυτής είναι επιτρεπτή αποκλειστικά σε αυτό το πλαίσιο, κάθε περαιτέρω αναπαραγωγή αυτής και για σκοπό διάφορο από τον προαναφερθέν απαγορεύεται, γίνεται με αποκλειστική ευθύνη του προσώπου που την τελεί και συνιστά παραβίαση της νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015