Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εισαγωγή στις Κινηματογραφικές Σπουδές [Introduction to Film Studies]

(410091) -  Χρήστος Δερμεντζόπουλος [Christos Dermentzopoulos]

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση του κινηματογράφου ως ενός ολικού κοινωνικού φαινομένου, σύμφωνα με το χαρακτηρισμό των κοινωνικών φαινομένων από τον ανθρωπολόγο M. Mως, του οποίου η προσέγγιση απαιτεί την ταυτόχρονη ανάλυση όλων των παραμέτρων του: ιστορική, ανθρωπολογική και κοινωνιολογική, αισθητική και θεωρητική. Aναδεικνύονται, έτσι, και παρουσιάζονται οι τρόποι κατασκευής και δόμησης των κινηματογραφικών μοντέλων στην πορεία εξέλιξης του αφηγηματικού κινηματογράφου και, ταυτόχρονα, οι πολλαπλές λειτουργίες της κινηματογραφικής ταινίας ως ιστορικής μαρτυρίας-τεκμηρίου για μια συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα. Aπό την άλλη πλευρά επιχειρείται η προσέγγιση του κινηματογράφου ως ενός σύγχρονου τελεστικού μηχανισμού αναπαραγωγής ιδεολογίας και στερεοτύπων στην βιομηχανική κοινωνία του 20ού αιώνα.

Tο σήριαλ, το αστυνομικό είδος, το γουέστερν, το φιλμ-νουάρ, το μελό, η κωμωδία, το μπουρλέσκ, το επικό, το ψευδο-ιστορικό, το φανταστικό, το επιστημονικής φαντασίας, το θρίλερ, η ταινία τρόμου, κ.ο.κ. συνιστούν μερικά από τα δεκάδες φιλμικά είδη και κατηγορίες στην εξέλιξη του αφηγηματικού κινηματογράφου, τα οποία αναλύονται σε συνάρτηση με την προβολή και την ανάλυση χαρακτηριστικών  ταινιών  αυτών των ειδών. Τέλος, προσεγγίζεται η διαμόρφωση των εκφραστικών μέσων του κινηματογράφου (κινηματογραφικοί και εξω-κινηματογραφικοί κώδικες) με συγκεκριμένες αισθητικές αναλύσεις ταινιών.

The aim of the course is the presentation of cinema as a total social phenomenon (according Marcel Mauss) the consideration of which requires the simultaneous analysis of all his parameters: historical, anthropological and sociological, aesthetic and theoretical. Thus the ways of manufacture and layout of cinematographic types are presented in the course of development of narrative cinema and, simultaneously, the multiple operations of cinematographic film as historical testimony-evidence of a concrete historical reality. On the other hand it is attempted the consideration of cinema in an anthropological way, as a modern performing mechanism of reproduction of ideology and of stereotypes in the industrial society of 20th century. The various film genres (action-adventure, biopics, comedy, contemporary crime, horror, western, film noir, melodrama, comedy, science fiction, musicals, war films, etc) will be analysed in relation with the projection and the analysis of these characteristic films of genres.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022

  • Μαθησιακοί στόχοι και λέξεις κλειδιά

    • Oι φοιτητές κατανοούν το φαινόμενο κινηματογράφος στην ολότητά του.
    • Γνωρίζουν τις συνθήκες γέννησης και δημιουργίας του κινηματογράφου ως ολικού κοινωνικού φαινομένου.
    • Συγκρίνουν τον κινηματογράφο με τις άλλες μορφές τέχνης και θεάματος.
    • Αντιλαμβάνονται τις διαφορές και τις ομοιότητες μεταξύ του αφηγηματικού κινηματογράφου και των άλλων μορφών κινηματογραφικής έκφρασης.
    • Εκτιμούν τη στενή σχέση μεταξύ τέχνης και θεάματος στο χώρο του κινηματογράφου.
    • Μαθαίνουν τις συνθήκες γέννησης των αρχετυπικών κατηγοριών (ειδών) του αφηγηματικού κινηματογράφου.
    • Καταρτίζονται στην προσέγγιση των κινηματογραφικών ταινιών με κριτική και επιστημονική ματιά, ώστε να αποφεύγεται ο χαρακτηρισμός τους με απόλυτα υποκειμενικούς όρους, βασισμένους στην εντυπωσιολογία  και  το  κοινό  γούστο.
    • Εκτιμούν τη χρήση του κινηματογράφου ως ιστοριογραφικού τεκμηρίου από τις κοινωνικές επιστήμες.
    • Κατανοούν τη λειτουργία του κινηματογράφου ως τελεστικού μηχανισμού στις σύγχρονες αστικές κοινωνίες.

    Λέξεις κλειδιά

    Αφηγηματικός κινηματογράφος, Κυρίαρχος κινηματογράφος, Κινηματογράφος τέχνης, Βουβός και ομιλών κινηματογράφος, Κινηματογράφος και τέχνη, Κινηματογράφος και θέαμα, Κινηματογραφικές σπουδές, Ανθρωπολογία και κινηματογράφος, Ταινίες μυθοπλασίας.

     

    Βασικά εγχειρίδια

     
    Online αγγλόφωνα συγγράμματα:

    Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη

    Askew, K. / Wilk, R., (ed.), 2002, The Antrhopology of Media: A Reader, Blackwell Publishing, Oxford

    Andrews, D., 2010, Art Cinema as Institution, Redux: Art Houses, Film Festivals, and Film Studies, in Scope: An Online Journal of Film and Television Studies, Issue 18 October

    Bαλούκος Στάθης, 2011, Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος (1965-1981). Ιστορία και πολιτική, Aιγόκερως, Aθήνα

    Barthes, R., 1960, «Les problèmes de la signification au cinéma», στο, Revue Internationale de la Filmologie, No 32-33

    Barthes, R., 1964, Mythologies, Seuil, Paris

    Bazin, A., 1985, Qu'est-ce que le cinéma?, Les éditions du cerf, Paris.

    Bernink M. / Cook P., (eds), 1999, The Cinema Book, BFI, 2nd edition, London

    Βοrdwell, D., 1979, «The Art Cinema as a Mode of Film Practice», in Cohen M. and Braudy L. (eds.), Film Theory and Criticism: Introductory Readings, Oxford University Press, New York, σσ. 716-724.

    Bordwell, D., 1985, Narration in the Fiction Film, Routledge, London

    Bordwell, D. / Thompson, K., 2012, Film Art: an Introduction

    Bordwell, D. / Thompson, K., 2009, Film History: an Introduction

    Bourdieu, P., 2006, Οι κανόνες της τέχνης, Πατάκης, Αθήνα

    Bowles, K., 2011, «Lost Horizon: The Social History of the Cinema Audience», History Compass, 9/11, σσ. 854-863

    Branston, G., 2001, Cinema and Cultural modernity, Open University Press, London

    Burnett, E., 2008, History through film, Lulu Enterprises, Raleigh

    Butsch, R., 2000, The Making of American Audiences, Cambridge University Press, Cambridge

    Carnes, M. C., 1995, (ed.), Past imperfect: history according to the movies. Henry Holt and Company, New York

    Chamberlain, M. / Thompson, P., (ed.), 2003, Narrative and Genre, Routledge, London and New York

    Chambers, Ι., 1986, Popular Culture: The metropolitan experience, Routledge, London and New York

    CinémAction, 1982, Théories du cinéma, No 20, Paris

    CinémAction, 1988, Les théories du cinéma aujourd'hui, No 47, Paris

    CinémAction, 1992, Cinéma et Histoire: autour de Marc Ferro, No 65, Paris

    Cook, P., 2005, Screening the Past. Memory and Nostalgia in Cinema, Routledge, London and New York

    Davis, T., 2004, The Face on the Screen. Death, Recognition and Spectatorship, Intellect Books – Film Studies, Bristol, UK, Portland, OR, USA

    Δερμεντζόπουλος, X., 2010, «Ο ελληνικός λαϊκός κινηματογράφος (1950-1975)», Ουτοπία, 90 (Μάιος – Ιούνιος), σσ. 141-153

    Δερμεντζόπουλος, X., 2012, «Bakhtine et théorie des genres au cinéma : Les limites du dialogisme», in Polyuha, Mykola, Clive Thomson and Anthony Wall, (eds), Dialogues With Bakhtinian Theory: Proceedings of the Thirteenth International Mikhaïl Bakhtin Conference, Mestengo Press, London, Canada, σσ. 183-192

    Δημητρίου Σωτήρης, 1973, Mύθος, κινηματογράφος, σημειολογία, κρίση της αισθητικής, Άλμα, Αθήνα

    Demopoulos, M., (éd.), 1995, Le cinéma grec, Bobidou, Paris

    Eco U., 1987, Kήνσορες και Θεράποντες, Θεωρία και ιδεολογία των μέσων μαζικής επικοινωνίας, Γνώση, Aθήνα

    Eco U., 1988, O υπεράνθρωπος των μαζών, Γνώση, Aθήνα

    Ferro, M., 1975, Analyse de film, analyse de sociétés. Une source nouvelle pour l'histoire, Hachette, Paris

    Ginsburg, F. D. / Abu-Lughod, L. / Larkin, B., (ed.), 2002, Media Worlds. Anthropology on New Terrain, University of California Press, Berkeley, Los Angeles and London

    Grant, B. Kl, (ed.), 2012, Film Genre Reader IV, University of Texas Press, Texas

    Hall, S., 1980, «Encoding / decoding», in Centre for Contemporary Cultural Studies (ed.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79, Hutchinson,

    Hollows, J. / Jancovich M. (eds), 1995, Approaches to Popular Film, Manchester University Press, Manchester

    Hughes-Warrington, M., 2007, History goes to the Movies. Studying history of film, Routledge, London and New York

    Jameson, F., 2007, Archaeologies of the future: the desire called utopia and other science fictions, Verso, London, New York

    Jancovich, M. / Faire, L. / Stublings, S., (ed.), 2008, The Place of the Audience: Cultural Geographies of Film Consumption, British Film Institute, London

    Karalis, V., 2012, A history of Greek cinema, Continuum, New York

    Kολοβός, N. 1988, Kοινωνιολογία του κινηματογράφου, Aιγόκερως, Aθήνα

    Kracauer, S., 1977, H θεωρία του κινηματογράφου, Kάλβος, Aθήνα

    Kuhn, A., 2002, An everyday magic: cinema and cultural memory, I. B. Tauris, London

    Lacey, N., 2000, Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies, Palgrave Macmillan, London

    Lacey, N., 2009, Image and Representation: Key Concepts in Media Studies, 2nd edition, Palgrave Macmillan, London

    Landy, M., 2000, (ed.), The historical film: history and memory in media, Rutgers University Press, Rutgers

    Lebel, J. P., 1971, Cinéma et ideologie, Editions Sociales, Paris

    Lefebvre, M., 1999, «On Memory and Imagination in the Cinema», New Literary History, Vol, 30, No 2, Cultural Inquiries (Spring), σσ. 479-498

    Machor, J. / Goldstein, P., (ed.), 2000, Reception Study: From Literary Theory to Cultural Studies, Routledge, New York

    Mary, P., 2006, La Nouvelle Vague et le cinema d’auteur. Socio-analyse d’une revolution artistique, Seuil, Paris

    Mayne, J.,  1993, Cinema and Spectatorship, Routledge, London and New York 

    Metz, C., 1977, Essais sémiotiques, Klincksieck, Paris

    Metz, C., 1983 και 1986, Essais sur la signification au cinéma, t. I και II, Klincksieck, Paris

    Mitry, J., 1987, La sémiologie en question, Langage et cinéma, Les éditions du cerf, Paris

    Moine, R., 2008, Cinema Genre, Blackwell, Oxford

    Mοrin, E., 1956, Le cinéma ou l’homme imaginaire, Minuit, Paris

    Multby, R. / Stokes, M. / Allen, R.C., 2008, Going to the Movies: Hollywood and the Social Experience of Cinema, University of Exeter Press, Exeter

    Nathansohn, R. / Zuev D., 2012, Sociology of the Visual Sphere, Routledge, London and New York

    Neale, S., 1981, «Αrt cinema as institution» in Screen, vol. 22, No 1, (Spring), σσ. 11-39

    Neale, S., 2000, Genre and Hollywood, Routledge, London and New York

    Pelletier, F., 1983, Imaginaires du cinématographe, Librairie des méridiens, Paris

    Pinel, V., 2006, Σχολές, κινήματα και είδη στον κινηματογράφο, (επιστημ. επιμέλεια και εισαγωγή: Χ. Δερμεντζόπουλος), Mεταίχμιο, Αθήνα

    Rosenstone, R. A.,1995, «The Historical Film as Real History», Film-Historia, Vol. V, No 1, σσ. 5-23

    Rosenstone, R. A.,1995, Visions of the past: the challenge of film to our idea of history, Harvard University Press, Cambridge, MA

    Rosenstone, R. A., 2006, History on film, film on history, Pearson, Essex

    Sorlin, P., 1980, The Film in History, Restaging the Past, Basil Blackwell, Oxford

    Σολδάτος, Γ., 1991, Iστορία του ελληνικού κινηματογράφου, (5η έκδοση αναθεωρημένη), τόμ. Α, Β, Γ και Δ, Aιγόκερως, Aθήνα

    Srinivas, L., 2002, «The active audience: spectatorship, social relations and the experience of cinema in India», in Media, Culture & Society, SAGE Publications, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 24, σσ. 155–173

    Stam, R., 2006, Εισαγωγή στην θεωρία του κινηματογράφου, (επιμέλεια: Ε. Στεφανή), Πατάκης, Αθήνα

    Stokes, M. / Multby, R., (ed.), 1999, American movie Audiences: from the turn of the century to the early sound era, British Film Institute, London

    Stokes, M. / Multby, R., (ed.), 2008, Identifying Hollywood’s Audiences: Cultural Identity and the Movies, British Film Institute, London

    Storey, John, (ed), 1998, Cultural Theory and Popular Culture: A Reader, Prentice Hall, Essex

    Todorov, T., 1981, «Les catégories du récit littéraire», στο, Communications, Nο 8, L'analyse structurale du récit, Seuil, Paris

    Turner, Gr., 1999, Film as social practice, third edition, Routledge, London and New York

    Turner, V., 1975, Dramas, Fields and Metaphors. Symbolic Action in Human Society, Cornell University Pres, Ithaca and London