Παρουσίαση/Προβολή
(410236) - Αγγελική Γαζή
Περιγραφή Μαθήματος
Το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο θα επικεντρωθεί στην παρουσίαση του ήχου ως ένα σύμπλοκο σημείο επικοινωνίας, ένα αναπαραστατικό αντικείμενο αλληλοδιαπλοκής του ατόμου και της κοινωνίας. Συγκεκριμένα θα μελετηθεί ο ήχος ως πρωταρχική «επιφάνεια διεπαφής» (interface) μεταξύ ατόμου και περιβάλλοντος, ως ένα μονοπάτι αλληλόδρασης του ατόμου, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
Θα συζητηθούν ψυχοκοινωνιολογικές θεωρίες αναφορικά με το άτομο και το άκουσμα, ζητήματα αναφορικά με την κουλτούρα του ήχου, την ακουστική επικοινωνία και ακουστική οικολογία και θα γίνει εστίαση στην διερεύνηση του όρου ηχοτοπίου τόσο θεωρητικά, όσο και μέσω πειραματικής προσέγγισης.
Παράλληλα μέσω του εν λόγω μαθήματος ο φοιτητής θα έχει την δυνατότητα να διευρύνει τις γνώσεις του αναφορικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τους κώδικες, το περιεχόμενο και τις εξελίξεις στη μορφή του ραδιοφωνικού μέσου, κατανοώντας τον τρόπο με τον οποίο τα νέα μέσα αλλάζουν τις παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας προσδίδοντάς τους ένα διευρυμένο περιεχόμενο.
Μέσω επιπρόσθετων εργαστηριακών σεμιναρίων, που θα πλαισιώσουν την θεωρία, ο φοιτητής θα εξασκηθεί σε θέματα που αφορούν την τεχνολογία του ψηφιακού ραδιοφώνου και τον τρόπο προετοιμασίας και παρουσίασης του τελικού ψηφιακού ραδιοφωνικού προϊόντος ενώ στα εργαστήρια θα επιτευχθεί η εξοικείωση του φοιτητή με όρους, μεθόδους και λεπτομερείς τεχνικές της ακρόασης, ηχογράφησης και επεξεργασίας, καθώς και του σχεδιασμού και της παραγωγής του ήχου.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες θα:
- Κατανοήσουν το μοντέλο επικοινωνίας που επικεντρώνεται στην θεωρία του ραδιοφώνου.
- Έρθουν σε επαφή με τους κώδικες του ψηφιακού ραδιοφώνου και την έννοια της ραδιοφωνικής αφήγησης.
- Εξοικειωθούν με την παραγωγή ψηφιακών προγραμμάτων.
- Συνθέσουν δημοσιογραφικό, διαφημιστικό, ψυχαγωγικό, καλλιτεχνικό,
ψηφιακό ραδιοφωνικό περιεχόμενο.
Άξονες Μαθήματος
- Ο ήχος του ραδιοφώνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
- Σύγκλιση Ραδιοφώνου με Διαδίκτυο.
- Ραδιόφωνο και Περιεχόμενο
- Ραδιόφωνο Κοινότητας
- Ακροατής και Ραδιόφωνο
- Podcasting
- Ψυχοκοινωνικές Παράμετροι της Ραδιοφωνικής Επικοινωνίας
Απαραίτητη βιβλιογραφία
- Tάσου, Α. (1995), Εκφωνητής και Ραδιόφωνο, Θεσσαλονίκη, University Studio Press.
- Φάκελος επιλεγμένων άρθρων και κεφαλαίων βιβλίων
Βασικοί Κανόνες Μαθήματος
- Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και απουσίες χωρίς σοβαρή γραπτή δικαιολόγηση, θα έχουν επίπτωση στη μείωση της συνολικής τελικής βαθμολογίας.
- Η κάθε παράδοση μαθήματος θα συνοδεύεται από συνοπτική παρουσίαση Power Point. Πρέπει να επισημανθεί όμως, ότι τυχόν απουσία από το μάθημα δεν θα μπορεί να αναπληρωθεί μόνο από την ανάγνωση των σημειώσεων της παράδοσης – κι αυτό γιατί θα πρόκειται απλά για σημειώσεις (με τη μορφή επικεφαλίδων ή bullets) και όχι για πλήρη κείμενα διαλέξεων.
- Το μάθημα θα περιλαμβάνει μια τελική ομαδική εργασία, εβδομαδιαίες ατομικές εργασίες καθώς και εξετάσεις. Τα θέματα των ομαδικών γραπτών εργασιών, θα δοθούν στις πρώτες συναντήσεις του μαθήματος, όπου και θα συμφωνηθούν και οι ημερομηνίες παράδοσης των εργασιών. Οι παρουσιάσεις των τελικών εργασιών, θα γίνουν στην τελευταία συνάντηση του μαθήματος.
- Όλες οι εργασίες θα αναρτώνται στο open e-class μέχρι την καταληκτική ημερομηνία η οποία θα έχει ορισθεί.
- Καθυστέρηση στην παράδοση των ομαδικών εργασιών, πέρα από τις ημερομηνίες που θα έχουν συμφωνηθεί, θα έχουν επίπτωση την αφαίρεση του 5% της τελικής δυνατής βαθμολογίας της εργασίας σε όλα τα μέλη της ομάδας.
- Τόσο για τη συγγραφή των ομαδικών εργασιών, όσο και για τις ατομικές θα πρέπει να γίνεται χρήση τόσο της υποχρεωτικής όσο και της συμπληρωματικής βιβλιογραφίας. Χρήση επιπρόσθετης βιβλιογραφίας, η οποία προέρχεται από προσωπική έρευνα των φοιτητών ενθαρρύνεται, εφ’ όσον παρατίθενται τα πλήρη στοιχεία της για έλεγχο.
- Η βιβλιογραφία σε όλες τις περιπτώσεις, οφείλει να χρησιμοποιείται με συνθετικό τρόπο και όχι ως πηγή πλήρους αντιγραφής ή λογοκλοπής. Η συγκεκριμένη πρακτική (αντιγραφή ή λογοκλοπή) είναι πλήρως απαράδεκτη, αποτελεί σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα το οποίο περιλαμβάνεται στον Κανονισμό Σπουδών και Φοίτησης του Πανεπιστημίου και κατά συνέπεια, οδηγεί σε μηδενισμό της εργασίας. Να επισημανθεί ιδιαίτερα ότι απαγορεύεται παντελώς η αντιγραφή ή η χρήση ως «βιβλιογραφικών πηγών» ηλεκτρονικών και μη ηλεκτρονικών εγκυκλοπαιδειών.
- Όλες οι βιβλιογραφικές αναφορές θα πρέπει να γίνονται με βάση το πρότυπο ΑΡΑ:http://www.apa.org και http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/ ή ή Harvard: http://education.exeter.ac.uk/dll/studyskills/harvard_referencing.htm
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Παρουσία και συμμετοχή στο μάθημα 10%
Ενδιάμεσες ατομικές εργασίες 20%
Ομαδική εργασία 40%
Εξετάσεις 30%
Αναλυτικό διάγραμμα
|
ΕΒΔΟΜΑΔΑ |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
1
|
Θεωρητικές προσεγγίσεις για την ακουστική επικοινωνία
Βιβλιογραφία
Γαζή, Α. (2010). «Η εικόνα του ήχου: Περίπτωση Ραδιοφώνου», στο Βώβου, Ι. (επιμ). Ο κόσμος της Τηλεόρασης: Θεωρητικές Προσεγγίσεις, Ανάλυση Προγραμμάτων και Ελληνική Πραγματικότητα. Αθήνα: εκδ. Ηρόδοτος |
|
2 |
Ακουστική Οικολογία και Ηχοτοπίο
Βιβλιογραφία
Truax, B. (1984). Acoustic communication. Norwood: Ablex (από φάκελο σημειώσεων) |
|
3 |
Ηχοτοπίο και Ραδιοφωνικό Θέατρο
Βιβλιογραφία
Crisell, A. (1991). H γλώσσα του ραδιοφώνου. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα |
|
4 |
Οπτικοκεντρικός και Ακουστικοκεντρικός πολιτισμός. Διαφορά Ήχου από Εικόνα
Βιβλιογραφία Gazi, A. (2006). Radio Sound in the Radio Future, Recherches en Communication, No. Ong, W. (1997), Προφορικότητα και Εγγραματοσύνη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (πρωτότυπη έκδοση, 1982) |
|
5 |
Οι κώδικες του Μέσου - Μουσική
Βιβλιογραφία Crisell, A. (1991). H γλώσσα του ραδιοφώνου. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα
Τάσου, Α. (1995). Εκφωνητής και Ραδιόφωνο. Θεσσαλονίκη: University Radio Press |
|
6 |
Οι κώδικες του Μέσου – Λόγος και Φωνή
Βιβλιογραφία Crisell, A. (1991). H γλώσσα του ραδιοφώνου. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα
Τάσου, Α. (1995). Εκφωνητής και Ραδιόφωνο. Θεσσαλονίκη: University Radio Press |
|
7 |
Οι κώδικες του Μέσου – Δημοσιογραφικός Λόγος και Διαφήμιση
Βιβλιογραφία Crisell, A. (1991). H γλώσσα του ραδιοφώνου. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα Τάσου, Α. (1995). Εκφωνητής και Ραδιόφωνο. Θεσσαλονίκη: University Radio Press |
|
8 |
Το ραδιόφωνο στον ψηφιακό Κόσμο: Κατακερματισμός της ραδιοφωνικής ψηφιακής παραγωγής – Ζητήματα Αισθητικής
Gazi, A. (2013). Images, Acoustic Identity and Radio Sound. Στο Stachyra, G. (επιμ.). Radio - Community, Challenges, Aesthetics. Lublin: Maria Curie - Sklodowksa University
Γαζή, Α. (2003). Το ραδιόφωνο και η αισθητική του: Από τα τρανζίστορ στους σύγχρονους υπολογιστές. Στο Παναγιωτοπούλου Ρ. (επιμ.). Η Ψηφιακή Πρόκληση, ΜΜΕ & Δημοκρατία, Αθήνα: Τυπωθήτω – Δαρδανός |
|
9 |
Ο ακροατής ως συμμέτοχος στην παραγωγή ψηφιακού Περιεχομένου Γαζή, Α., Μπούμπουκα, Α. (2015). Διαδικτυακό ραδιόφωνο και νέοι τρόποι ακρόασης σε περίοδο κρίσης. Συμμετοχική ορατότητα στην παραγωγή περιεχομένου: η περίπτωση του ραδιοφώνου www.radiobubble.gr και της δημοσιογραφικής ετικέτας (hashtag)
|
|
10 |
Το ραδιόφωνο ως Podcast – Προσκεκλημένη Διάλεξη κα Ειρήνη Γιανναρά, Προϊσταμένη Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού, Γενική Διεύθυνση Ραδιοφωνίας ΕΡΤ - Μουσικός παραγωγός
Gazi, A. Bonini, T. (2018). Haptically mediated’ radio listening: the remediation of radio through digital mobile devices, Journal of Radio and Audio Media, 25(1), 109 - 125 |
|
11 |
Εισαγωγή στα Ψηφιακά Προγράμματα Ήχου - Προσκεκλημένη Διάλεξη κα Ειρήνη Γιανναρά, Προϊσταμένη Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού, Γενική Διεύθυνση Ραδιοφωνίας ΕΡΤ - Μουσικός παραγωγός |
|
12 |
Συνάρθρωση του ψυχικού με το κοινωνικό στο ραδιόφωνο: σχέση ακροατή και παραγωγού με το Μέσο
Θέμα εργαστηρίου: Παραγωγή Ραδιοφωνικού Ντοκιμαντέρ μίξη / επεξεργασία |
|
13 |
Παρουσιάσεις Εργασιών |
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα