Παρουσίαση/Προβολή
Μέθοδοι Επικοινωνιακής Έρευνας
(410165) - Μάρθα Μιχαηλίδου
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητριών/-τών με το βασικό σκεπτικό, τα εργαλεία και τις τεχνικές των ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων έρευνας στις σπουδές επικοινωνίας και πολιτισμού, στην ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων σχεδιασμού εμπειρικής έρευνας έτσι ώστε να υλοποιήσουν βασικές ερευνητικές δραστηριότητες, και στην ανάπτυξη κριτικής ικανότητας όσον αφορά τις επιστημονικές, δεοντολογικές και ηθικές διάσταση της εμπειρικής έρευνας.
Θεματικές ενότητες του μαθήματος:
- Το θεωρητικό σκεπτικό της ποσοτικής και της ποιοτικής έρευνας
- Μεταβλητές και μέτρηση. Κλίμακες μέτρησης στάσεων
- Μέθοδοι δειγματοληψίας
- Το κοινωνικό πείραμα
- Έρευνα με ερωτηματολόγιο
- Ανάλυση περιεχομένου
- Συμμετοχική παρατήρηση και εθνογραφική έρευνα
- Συνεντεύξεις σε βάθος – ομαδικές συνεντεύξεις
- Μελέτες περίπτωσης
- Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην επικοινωνιακή έρευνα
- Ηθική και δεοντολογία στην κοινωνική έρευνα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/τές θα πρέπει να:
- Είναι σε θέση να κατανοήσουν τους βασικούς λόγους για τους οποίους επιλέγονται διαφορετικές ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις σπουδές επικοινωνίας και πολιτισμού.
- Είναι σε θέση να αξιολογήσουν την εγκυρότητα και αξιοπιστία των εμπειρικών ερευνών που διεξάγονται στις σπουδές επικοινωνίας και πολιτισμού και δημοσιεύονται στη σχετική βιβλιογραφία.
- Είναι σε θέση να σχεδιάσουν εμπειρικές έρευνες μικρής κλίμακας στις σπουδές επικοινωνίας και πολιτισμού για τη διερεύνηση συγκεκριμένων ερευνητικών ερωτημάτων επιλέγοντας κάποιες από μεθόδους και τεχνικές που έχουν διδαχθεί.
- Είναι σε θέση να υλοποιήσουν εμπειρικές έρευνες μικρής κλίμακας σε ομάδες εφαρμόζοντας κάποιες από μεθόδους και τεχνικές που έχουν διδαχθεί.
- Έχουν αναπτύξει κριτική ικανότητα όσον αφορά τις επιστημονικές και δεοντολογικές διαστάσεις της εμπειρικής έρευνας.
Αξιολόγηση
- Ομαδική εργασία (30% συνολικού βαθμού). Μέγεθος ομάδας: 3-4 άτομα.
- Γραπτή εξέταση (70% συνολικού βαθμού)
Συγγράμματα του μαθήματος
- Wimmer, R.D. και J.R. Dominick (2014), Έρευνα στα ΜΜΕ: Εισαγωγή, επιστ. επιμέλεια Αν. Γαρδικιώτης, μτφρ. Ηρ. Οικονόμου και Ελ. Δημητριάδου, Αθήνα: Πεδίο
-
Babbie, Earl, (2024), Μεθοδολογία Κοινωνικής Έρευνας, επιστ. επιμέλεια Ιωακειμίδης, Βασίλης, Ιωάννης Κατερέλος, Μαρία Παπαδάκη, Σεβαστή Χατζηφωτίου, Πρόλογος Ιωάννης Κατερέλος, μτφρ. Δημήτρης Γκινοσάτης, Αθήνα: Κριτική
- Adler Stier E. και Clark R. (2018), Κοινωνική Έρευνα: Μια ξενάγηση στις μεθόδους και τεχνικές, επιστ. επιμέλεια Γιάννης Τσίρμπας, μτφρ. Αριστείδης Χράπαλος, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Δικτυακές πηγές, οδηγοί κ.λπ.
- Andrew, Robert, “Advice about Empirical Research and secondary (library based) research, A Middlesex University resource”, http://studymore.org.uk/research.htm
- Trochim, William M. “The Research Methods Knowledge Base”, 2nd Edition. <http://www.socialresearchmethods.net/kb/> (version current as of October 20, 2006).
- Trochim, William M. “Concept mapping resource guide” https://www.socialresearchmethods.net/mapping/mapping.htm
- Trochim, William M. “Selecting statistics” http://www.socialresearchmethods.net/selstat/ssstart.htm
Ενδεικτική γενική βιβλιογραφία
- Κυριαζή, Νότα (2011) (ζ’ έκδοση), Η Κοινωνιολογική Έρευνα: κριτική επισκόπηση των μεθόδων και τεχνικών, Αθήνα: Πεδίο
- Grawitz, Madeleine. (2006), Μέθοδοι των κοινωνικών επιστημών. Αθήνα: Οδυσσέας
- Javeau, Claude, (2000), Η έρευνα με ερωτηματολόγιο: το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή, Αθήνα: Τυπωθήτω
- Jensen, K. B. (2013). A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. Taylor & Francis
- Κόλλιας, Α. (2014). Ανάλυση περιεχομένου: Εξέλιξη, τεχνικές και εφαρμογές της μεθόδου στη μελέτη της επικοινωνίας. Αθήνα: Παπαζήσης
- Mason, Jennifer (2011), Η Διεξαγωγή της Ποιοτικής Έρευνας, μτφρ. Ελένη Δημητριάδου, επιστ. επιμ. Νότα Κυριαζή, Αθήνα: Πεδίο
- Robson C. (2007) Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
- Schnell, R., Hill P.B. & E. Esser (2014) Μέθοδοι εμπειρικής κοινωνικής έρευνας, μτφρ. Ν. Ναγόπουλος, επιστ. επιμ. Ν. Ναγόπουλος και Γ. Γκιόσος, Αθήνα: Προπομπός
- Ιωσηφίδης Θ. & Μ. Σπυριδάκης (επιμ) (2006) Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Κριτική.
- Ιωσηφίδης, Θεόδωρος (2008), Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα: Κριτική, κεφ. 1, 2, 3
- Τσιώλης, Γ. (2014) Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα