Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Παιδαγωγική Επιστήμη

(6387) -  Α. Ευθυμιόπουλος

Περιγραφή Μαθήματος

 

 

Η Παιδαγωγική είναι μια πνευματική, ανθρωπιστική και εφαρμοσμένη κοινωνική Επιστήμη, η οποία έχει ως έργο την έρευνα όλων των προβλημάτων, που έχουν σχέση με την αγωγή του νέου ανθρώπου. Η επιστήμη αυτή, ενδιαφέρεται για την ολιστική εξέλιξη του παιδιού, σωματική, ψυχική, διανοητική και ηθική. Σημαντική είναι η σύνδεσή της, κυρίως με την Ψυχολογία, αλλά και με άλλες επιστήμες (ανθρωπιστικές, κοινωνικές κλπ.).

Η Παιδαγωγική ως επιστήμη, αναφέρεται στην Αγωγή των παιδιών και μελετά τους τρόπους και τα εκπαιδευτικά συστήματα, με τα οποία αυτή επιτυγχάνεται. Στην Παιδαγωγική υπάρχει σαφώς προσδιορισμένο αντικείμενο, η μελέτη αρχών και στρατηγικών διαχείρισης και οργάνωσης της τάξης, οι οποίες υπερβαίνουν τη γνώση συγκεκριμένων αντικειμένων, καθώς διασφαλίζεται ένα πλέγμα νοητικών αναπαραστάσεων αναγκαίων, για την ερμηνεία και την κατανόηση της Αγωγής και της Μάθησης. Η Παιδαγωγική δεν περιορίζεται στην παιδική ηλικία και μάλιστα στην αγωγή του παιδιού στο σχολείο, αλλά αφορά γενικότερα την εκπαίδευση του ανθρώπου.

Οι βασικοί Γνωστικοί Στόχοι του Μαθήματος, είναι :

  • η εισαγωγή στις θεμελιώδεις έννοιες της Παιδαγωγικής επιστήμης, μέσα από τη διαχρονική της εξέλιξη
  • η κατανόηση του αντικειμένου της Παιδαγωγικής και των βασικότερων θεωριών της, μαζί με την επιστημολογική του προέλευση
  • η συσχέτιση της Παιδαγωγικής, με τις άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες
  • η εισαγωγή των επιμορφούμενων στις βασικές θεωρίες (νοημοσύνης, γνωστικής ανάπτυξης και κινήτρων) που σχετίζονται με τη μάθηση
  • η εξοικείωσή τους με τις εφαρμογές αυτών των θεωριών, σε πρακτικό πεδίο
  • η κατανόηση των τρόπων, με τους οποίους, παιδιά και έφηβοι μπορούν να μαθαίνουν, ώστε να έχουν υψηλά μαθησιακά αποτελέσματα και να εντάσσονται στο σχολικό πλαίσιο αλλά και την ευρύτερη σχολική κοινότητα με επιτυχία
  • η εύρεση λύσεων, βασισμένες στις αρχές της Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, σε προβλήματα που αφορούν τη μάθηση, τη διδασκαλία και τη συμπεριφορά των μαθητών

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ή επιμέρους ενοτήτων αυτού, οι φοιτητές-τριες αναμένεται:

· να κατανοούν τη διεπιστημονική διαδικασία της μάθησης και της αγωγής, συσχετίζοντας τα πορίσματα της Παιδαγωγικής, με αυτά της Ψυχολογίας

· να περιγράφουν και να προσδιορίζουν το γνωστικό αντικείμενο της Παιδαγωγικής Επιστήμης εν γένει και των βασικών επιμέρους κλάδων της

· να γνωρίζουν όρους, φαινόμενα, θεωρίες, που αφορούν την Παιδαγωγική Επιστήμη

· να διακρίνουν τις μεθόδους και τεχνικές έρευνας, που χρησιμοποιούνται στην Παιδαγωγική Επιστήμη

· να αναγνωρίζουν την επίδραση της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος, στην εξέλιξη του ανθρώπου

· να προσδιορίζουν επιστημολογικά ζητήματα και προβλήματα, που ανακύπτουν από την μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας

Ενδεικτικές Ενότητες:

· Βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής: Αγωγή, Παιδεία/Μόρφωση, Εκπαίδευση

· Εμπειρικές Μέθοδοι (Παρατήρηση, Πείραμα, κ.λ.π.)

· Φιλοσοφικές Μέθοδοι (Ερμηνευτική, Διαλεκτική, Φαινομενολογική)

· Συγκριτική Παιδαγωγική (Ελληνική εκπαίδευση και Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πραγματικότητα)

· Η Διεπιστημονικότητα της Παιδαγωγικής. Οι όμορες προς την Παιδαγωγική επιστήμες (Ψυχολογία και Κοινωνιολογία)

· Οι πηγές της Παιδαγωγικής γνώσης: Εκπαιδευτική πρακτική, φιλοσοφικός στοχασμός, βιβλιογραφική τεκμηρίωση, επιστημονική έρευνα

· Γνωστικές Θεωρίες Μάθησης (Γενετική Επιστημολογία του J.Piaget, Ανακαλυπτική μάθηση του J.Bruner)

· Κοινωνικογνωστικές θεωρίες Μάθησης (Κοινωνικός Εποικοδομισμός του L.Vygotski, Θεωρία της επεξεργασίας της Πληροφορίας των Newell και Simon)

· Νέες τάσεις και μορφές αγωγής: παιδαγωγική Α.Μ.Ε.Α., Περιβαλλοντική αγωγή, αγωγή υγείας, αγωγή καταναλωτή, αισθητική αγωγή, διαπολιτισμική εκπαίδευση κ.ά.

· Σύγχρονοι παιδαγωγικοί προσανατολισμοί: Αγωγή για τα δικαιώματα του παιδιού, τεχνολογικός αλφαβητισμός, «ευέλικτη ζώνη» κ.ά.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020