Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ψυχολογία των διαπροσωπικών σχέσεων II

(6242) -  Π. Κορδούτης

Περιγραφή Μαθήματος

Δημιουργία και διατήρηση της στενής διαπροσωπικής σχέσης

Το μάθημα ασχολείται με την αρχική έλξη μεταξύ δύο ανθρώπων, τη δημιουργία στενής σχέσης, την πορεία, τη διατήρηση και τη διάλυσή της. Παρουσιάζονται οι κλασικές κοινωνιοψυχολογικές θεωρίες και τα ευρήματα για την διαπροσωπική έλξη και οι πιο πρόσφατες θεωρίες σταδίων και φίλτρων για τη δημιουργία και πορεία της σχέσης, μετά την αρχική έλξη. Αναλύονται διεργασίες και στρατηγικές που υπεισέρχονται στη διατήρηση της σχέσης και φαινόμενα φθοράς και διάλυσής της, όπως οι συγκρούσεις, το ανικανοποίητο στη σχέση, οι εξωδυαδικές σχέσεις, η ζήλεια, η επιθετικότητα και η βία. Το μάθημα ολοκληρώνεται με τις θετικές και αρνητικές συνέπειες των σχέσεων αλλά και της απώλειάς τους για τη σωματική και ψυχική υγεία. Στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος συμβάλει η προηγούμενη παρακολούθηση του πρώτου επιπέδου (Ψυχολογία των Διαπροσωπικών Σχέσεων Ι).

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 27 Ιουλίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα ασχολείται με την αρχική έλξη μεταξύ δύο ανθρώπων, τη δημιουργία στενής σχέσης, την πορεία, τη διατήρηση και τη διάλυσή της. Παρουσιάζονται οι κλασικές κοινωνιοψυχολογικές θεωρίες και τα ευρήματα για την διαπροσωπική έλξη και οι πιο πρόσφατες θεωρίες σταδίων και φίλτρων για τη δημιουργία και πορεία της σχέσης, μετά την αρχική έλξη. Αναλύονται διεργασίες και στρατηγικές που υπεισέρχονται στη διατήρηση της σχέσης και φαινόμενα φθοράς και διάλυσής της, όπως οι συγκρούσεις, το ανικανοποίητο στη σχέση, οι εξωδυαδικές σχέσεις, η ζήλεια, η επιθετικότητα και η βία. Το μάθημα ολοκληρώνεται με τις θετικές και αρνητικές συνέπειες των σχέσεων αλλά και της απώλειάς τους για τη σωματική και ψυχική υγεία. Στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος συμβάλει η προηγούμενη παρακολούθηση του πρώτου επιπέδου (Ψυχολογία των Διαπροσωπικών Σχέσεων Ι).

    Βιβλιογραφία, υποχρεωτικά και υποστηρικτικά αναγνώσματα

     

    Υποχρεωτικά Αναγνώσματα

    1. Dwyer, D. (2000). The maintenance and course of relationships. Στο D. Dwyer, Ιnterpersonal Relationships, σ. 61-68. London:  Routledge, Taylor & Francis.

    2. Dwyer, D. (2000). The dissolution of relationships. Στο D. Dwyer, Interpersonal Relationships, σ. 69-81. London:  Routledge, Taylor & Francis.
     
    3. Dwyer, D. (2000).  Health and happiness, pp. 91-100.  Interpersonal relationships. . Routledge. London: Taylor & Francis.
     
    Τα οκτώ κεφάλαια (Κεφ. 19-26) που ακολουθούν βρίσκονται στο βιβλίο "Hendrick, C. & Hendrick, S. (2012). Στενές σχέσεις: θεμελιώδη ζητήματα της Ψυχολογίας των διαπροσωπικών σχέσεων.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο" το οποίο σας διανέμεται  δωρέαν εφόσον δηλώσετε το μάθημα και πληροίτε τις προϋποθέσεις.
     
    1. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 19. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    2. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 20. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    3. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 21. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    4. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 22. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    5.Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 23. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    5. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 24. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    6. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 25. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
    7. Hendrick, C.  & Hendrick, S. (2012). Κεφάλαιο 26. Στενές Σχέσεις.  Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.

    Σημαντικές επισημάνσεις:

    • Τα υποχρεωτικά αναγνώσματα πρέπει να χρησιμοποιούνται με συστηματικό μεν αλλά και ευέλικτο, επιλεκτικό τρόπο κατά τη μελέτη, εφόσον π.χ. υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις ή στο ίδιο άρθρο απαντώνται και ζητήματα που δεν εμπίπτουν στο αντικείμενο του μαθήματος ή εμπίπτουν επικουρικά.
    • Υπενθυμίζεται ότι η φωτοτυπική αναπαραγωγή αποσπασμάτων από τα αναγνώσματα όπως και το κατέβασμα κειμένων από τον ιστότοπο θα πρέπει να γίνεται σε περιορισμένη έκταση και μόνο για προσωπική σας χρήση.

    Υποστηρικτική βιβλιογραφία

    Atkinson, R. L., Atkinson, C. A., Smith, E. E., Bem, D. J., Hoeksema, S. N. (2004). Διαπροσωπική έλξη. Στο R. L. Atkinson, C. A. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. N. Hoeksema, Εισαγωγή στην Ψυχολογία του Hilgard, Τόμος Β΄, σ. 552-579. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

    Berscheid, E. & Regan, P. (2005) (Eds.). The psychology of interpersonal relationships. New York: Prentice Hall.

    Berscheid, E. & Reis, H. (1998). Attraction and close relationships. Στο D. T. Gilbert, S. T. Fiske, G. Lindzey, The Handbook of Social Psychology. Boston: The McGraw-Hill Companies, Inc.

    Brehm, Sh. S. (1992). Interpersonal Attraction. Στο Sh. S. Brehm, Intimate Relationships, σ. 59-91. London: McGraw-Hill, Inc.  Η νεότερη 4η ανανεωμένη έκδοση του ίδιου βιβλίου, υπάρχει στη βιβλιοθήκη:
    Miller, R.S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Intimate Relationships. London: McGraw-Hill, Inc
    .

    Brehm, Sh. S. (1992). Jealousy. Στο Sh. S. Brehm, Intimate relationships, σ. 263-289. London: McGraw-Hill, Inc. Η νεότερη 4η ανανεωμένη έκδοση του ίδιου βιβλίου, υπάρχει στη βιβλιοθήκη:
    Miller, R.S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Intimate Relationships. London: McGraw-Hill, Inc
    .

    Brehm, Sh. S. (1992). Stage Theories of relationship Development. Στο Sh. S. Brehm, Intimate Relationships, σ. 153-156. London: McGraw-Hill, Inc.
    Η νεότερη 4η ανανεωμένη έκδοση του ίδιου βιβλίου, υπάρχει στη βιβλιοθήκη:
    Miller, R.S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). 
    Intimate Relationships. London: McGraw-Hill, Inc.

    Buunk, B. P. (2007). Σύνδεση, έλξη και στενές σχέσεις. Στο M. Hewstone & W. Stroebe, Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία, σ. 509-546. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

    Buunk, B. P. & Dijkstra (2000). Extradyadic relationships and jealousy. Στο Cl. Hendrick & S. Hendrick(Eds.), Close relationships. A sourcebook, σ. 317-329-242. London: Sage.

    Coontz, St. (2008). Η ιστορία του γάμου. Αθήνα: Εκδόσεις Πολύτροπον.

    Dwyer, D. (2000). Factors determining relationship fοrmation. Στο D. Dwyer, Interpersonal Relationships, σ. 29-43. Routledge. London: Taylor & Francis.

    Dwyer, D. (2000). Theories of Interpersonal Attraction. Στο D. Dwyer, Interpersonal Relationships, σελ. 45-60. Routledge. London: Taylor & Francis.

    Dwyer, D. (2000). Compenents and effects of relationships. Στο D. Dwyer, Interpersonal Relationships, σελ. 83-99. Routledge. London: Taylor & Francis.

    Dragon W. & Duck, S. (2005). Understanding research in personal relationships. A text with readings. London: Sage.

    Duck, St. & Ickes, W. (Eds.) (2000). The social psychology of personal relationships. New York: Wiley.
    Fletcher, G. (2002). The New Science of intimate relationships. Malden, Mass.: Blackwell

    Giddens, A. (2005) (μεταφρ.). Η μεταμόρφωση της οικειότητας, σεξουαλικότητα, αγάπη και ερωτισμός στις μοντέρνες κοινωνίες. Αθήνα: Πολύτροπον.

    Hendrick, Cl. & Hendrick, S. (Eds.) (2000). Close relationships. A sourcebook. London: Sage

    Herzog, D. (2022). H Σεξουαλικότητα στην Ευρώπη τον 20ο Αιώνα. Gutenberg.

    Μπουκάι, Ντ. (2021). Εγχειρίδιο ερωτικής σχέσεις. Opera/animus.

    Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2002, 3rd Ed.). Affiliation, attraction and love. Στο A. M. Hogg and G.M. Vaughan, Social Psychology: An Introduction. , σ. 491-503, σελ. 509-510, 519-528. London: Prentice Hall, Harvester Wheatsheaf.

    Κοκκινάκη, Φ. (2005). Διαπροσωπικές σχέσεις. Στο Φ. Κοκκινάκη, Κοινωνική Ψυχολογία, σ. 297-326. Αθήνα : Τυπωθήτω
    Maisonneuve, J. (2001). Διαπροσωπικές σχέσεις και έλξεις. Στο J. Maisonneuve (μετφρ. στην ελληνική), Εισαγωγή στην Ψυχοκοινωνιολογία, σελ. 95-114. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.

    Παπαδάκη-Μιχαηλίδη, Ε. (1998). Η σιωπηλή γλώσσα των συναισθημάτων. Η μη λεκτική επικοινωνία στις διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

    Παρασκευόπουλος, Ι, Μπεζεβέγκης, Η., Γιαννίτσας, Ν. (Επιμ.) (1998). Διαφυλικές σχέσεις (τ. 1 & 2): Εισηγήσεις στο σεμινάριο κατάρτισης εκπαιδευτικών στελεχών σε θέματα σεξουαλικής αγωγής και ισότητας των φύλων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
    Miell, D. & Dallos, R. (Επιμ.) (2007). Διαπροσωπικές σχέσεις: μία συνεχής κοινωνική αλληλεπίδραση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

    Ντακ, Στηβ (2004). Ανθρώπινες σχέσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.

    Reis, H. & Rusbult (Eds.) (2004). Close Relationships. New York: Psychology Press.

    Smith, P. B. & Bond, M. H. (2005) (μεταφρ.). Επικοινωνία και διαπροσωπικές σχέσεις, σ. 251-260. Στο P. B. Smith και M. H. Bond, Διαπολιτισμική Κοινωνική Ψυχολογία, σ. . Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Συνήθως γίνονται γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης της θεωρίας και των ερευνών αλλά και της δυνατότητας δημιουργικής και κριτικής χρήσης τους. Η εξέταση διαρκεί 45’ - 60’ και συνήθως περιλαμβάνει 10-20 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών.
    Έχει μεγάλη σημασία να διαβάζετε πολύ προσεκτικά και επαναληπτικά την εκφώνιση των οδηγιών της όλης εξέτασης, αλλά πολλές φορές και την εκφώνιση κάθε ερώτησης και τις επιλογές της που συνήθως είναι 4-6. Για να επιλέξετε τη σωστή απαντητική επιλογή χρησιμοποιήστε πρώτα από όλα τη γνώση σας για το θέμα αλλά και λογικές μεθόδους αποκλεισμού ή εγγύτητας προς το ζητούμενο, όπως η εις άτοπον αναγωγή, ο έλεγχος ομοιότητας ως προς την ουσία των λεγομένων μιας επιλογής με μία άλλη, ο έλεγχος ακρίβειας.  Ο τελευταίος έλεγχος ειδικά σημαίνει να εξετάζετε αν μία  επιλογή να περιγράφει ακτιβώς την απάντηση στο ζητούμενο, ούτε κάτι παραπάνω ούτε κάτι ελλιπές που την καθιστούν λανθασμένη. Επομένως, η πιο σημαντική σας ενέργεια στη διαδικασία της εξέτασης αυτής είναι η σύγκριση των επιλογών λεπτομεριακά και συστηματικά π.χ. μιά προς μία, μία προς όλες ή ανά ομάδες-αν διακρίνετε ότι ομαδοποιούνται με κάποιο τρόπο.

    Εκτάκτως μπορεί να υιοθετηθεί τύπος γραπτής εξέτασης με απαντήσεις ανάπτυξης σε σύνθετες ερωτήσεις ("οι λεγόμενες ερωτήσεις κρίσεως") όπου σας ζητείται πάλι να χρησιμοποιήσετε τόσο τη μνήμη σας όσο και την ικανότητά σας να συνδυάζετε τις γνωσεις σας δημιουργικά και κριτικά σε απλά  ζητήματα κατανόησης των φαινομένων των διαροσωπικών σχέσεων ή εφαρμογών που τις αφορούν.

    Επισημάνσεις:

    1. Στην εξέταση μετέχουν μόνο όσοι έχουν δηλώσει στη Γραμματεία το μάθημα. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να καταχωριστεί ο βαθμός σας εάν δεν έχετε δηλώσει το μάθημα
    2. Δεν εφαρμόζεται αρνητική βαθμολογία.
    3. Όλες οι ερωτήσεις έχουν την αυτή βαθμολογική αξία.
    4. Σύμφωνα με απόφαση του Τμήματος δεν γίνεται δεκτή βαθμολογική ρήτρα. Αν πιστεύετε ότι η επίδοσή σας την εξέτασή ήταν χαμηλή ή είχατε απλώς την πρόθεση να δείτε πως εξετάζετε το μάθημα παραδώστε λευκή κόλλα ή διαγράψτε τα γραφόμενά σας με ένα Χ!
    5. Δεν προβλέπονται γραπτές εργασίες για το μάθημα αυτό
    6. Δεν προβλέπεται προφορική εξέταση ή εξέταση εκτός της ημερομηνίας του προγράμματος παρά μόνο για την παρακάτω περίπτωση
    7. Προφορικά εξετάζονται μόνο ΑΜΕΑ συνήθως την ίδια ώρα με την προκαθορισμένη γραπτή εξέταση ή άλλη εντός της εξεταστικής περιόδου
    8. Δεν γίνεται προβαθμολόγιση για κανέναν λόγο.  Οι βαθμοί ανακοινώνονται για όλους στον ίδιο χρόνο
    9. Κατ’ αρχήν, προβιβάσιμη θεωρείται η επίδοση τουλάχιστον στο 50% + 1 επί του συνόλου των ερωτήσεων.

    Η αντιγραφή είναι απαράδεκτο φαινόμενο, υποτιμητικό για διδάσκοντες και φοιτητές και ιδιαίτερα επιθετικό για όσους συμφοιτητές σας δοκιμάζουν έντιμα τις γνώσεις και τις δυνατότητές τους στις εξετάσεις ριψοκινδυνεύοντας, όπως είναι φυσικό, ακόμα και να αποτύχουν

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Βιβλίο [κωδικός στον Εύδοξο 3454]: Στενές σχέσεις, Clyde Hendrick & Susan S. Hendrick. Εκδόσεις Πεδίο.

     

    Προαπαιτούμενα

    α) Η προηγούμενη παρακολούθηση του μαθήματος Ψυχολογία διαπροσωπικών σχέσεων Ι βοηθά γιατί πολές έννοιες θεωρούνται γνωτές από το μάθημα εκείνο ή γίνονται αναφορές σε αυτές ή αναπτύσσονται προεκτάσεις τους.  Ωστόσο, δεν αποτελεί προαπαιτούμενο. 
    β) Η προηγούμενη παρακολούθηση των βασικών μαθημάτων Κοινωνικής Ψυχολογίας μπορεί να φανεί βοηθητική,
    γ) Η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας σε επίπεδο κατανόησης (ανάγνωσης) αφού μέρος της υποστηρικτικής βιβλιογραφίας του μαθήματος και ένα μέρος των υποχρεωτικών αναγνωσμάτων είναι στην αγγλική γλώσσα και
    γ) εξ αιτίας του πνεύματος του μαθήματος και την νοοτροπίας των εξετάσεων που απαιτούν δημιουργική και κριτική σκέψη (εκτός από απλή απομνημόνευση), η παρακολούθηση των παραδόσεων του μαθήματος κρίνεται ότι μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην καλύτερη κατανόηση του αντικειμένου αλλά και σε καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις