Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εκπαιδευτική Ψυχολογία

(6317) -  Α. Κ. Τουλουμάκου

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τα σύγχρονα ζητήματα που άπτονται της ανάπτυξης του ατόμου και των διαδικασιών της μάθησης. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τις διεργασίες και στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι μαθητές κατά την απόκτηση και την αφομοίωση νέων πληροφοριών και δεξιοτήτων, το ρόλο των κινήτρων στη μάθηση καθώς και  θέματα που αφορούν στην αξιολόγηση των ατομικών διαφορών και για παιδιά με ιδιαίτερη ανάπτυξη (π.χ., αισθητηριακές αναπηρίες, διαταραχές επικοινωνίας, αυτισμό, συναισθηματικές διαταραχές, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα, μαθησιακές δυσκολίες).

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017

  • Περιεχόμενο μαθήματος και βιβλιογραφία

    ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

    Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τα σύγχρονα ζητήματα που άπτονται της ανάπτυξης του ατόμου και των διαδικασιών της μάθησης. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τις διεργασίες και στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι μαθητές κατά την απόκτηση και την αφομοίωση νέων πληροφοριών και δεξιοτήτων, το ρόλο των κινήτρων στη μάθηση καθώς και θέματα που αφορούν στην αξιολόγηση των ατομικών διαφορών και για παιδιά με ιδιαίτερη ανάπτυξη (π.χ., αισθητηριακές αναπηρίες, διαταραχές επικοινωνίας, αυτισμό, συναισθηματικές διαταραχές, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα, μαθησιακές δυσκολίες).

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:

    Διαλέξεις, συζητήσεις, παρουσίαση περιπτώσεων, προβολή βίντεο (3 ώρες/εβδομάδα)

    ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

    Εβδομάδα

    Θεματική Ενότητα

    Θέμα

    1

     

    Εκπαιδευτική Ψυχολογία και Ανάπτυξη

    Εκπαιδευτική Ψυχολογία (έννοιες και πρακτική εφαρμογή). Γνωστική, ηθική, και κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξή παιδιών και εφήβων (ενδεικτικά: Piaget, Erickson, Vygotsky, Kohlberg Bonfenbrenner).

    2

    3

    Θεωρίες μάθησης

    Συμπεριφορισμός, γνωστικές, και κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης (ενδεικτικά: Palvov, Skinner, Throndike, Piaget, Gagne, Simon, Vygotsky, Leont’ev, Bruner, Bandura).

    4

    5

    6

                

     

    Κίνητρα και μάθηση

    Θεωρίες κινήτρων, ενδεικτικά: θεωρία επίτευξης (McClelland & Atkinson), θεωρία αυτοαποτελεσματικότητας (Bandura), αιτιακές αποδόσεις (Weiner), επίκτητο αίσθημα αβοηθησίας (Selingman)· μέθοδοι ανάπτυξης κινήτρων των μαθητών.

    7

     

     

    Η διαφορετικότητα στη μάθηση

    Διαφορετικότητα: είδη και δεδομένα· νοημοσύνη· ιδιαιτερότητα: είδη και δεδομένα· νοητική στέρηση, ΔΕΠ-Υ, αυτισμός, συναισθηματικές διαταραχες, σωματικές αναπηρίες κ.α.· εκφοβισμός στο σχολείο.

     

    8

     

    9

    10

     

     

     

     

    Αξιολόγηση και έρευνα στην εκπαιδευτική ψυχολογία

    Τεχνικές και εργαλεία αξιολόγησης στην τάξη, στόχοι και αξιολόγηση, διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση (ο ρόλος της ανατροφοδότητησης), προδιαγραφές και κριτήρια βαθμολόγησης.     Σταθμισμένα εργαλεία και αυτοσχέδιες δοκιμασίες αξιολόγησης, κατασκευή και ερμηνεία εργαλείων/δοκιμασιών, ψυχομετρικές ιδιότητες εργαλείων/δοκιμασιών.

    11

     

     

    Σύγχρονες προσεγγίσεις και αποτελεσματική μάθηση

    Προσεγγίσεις μάθησης (μαθητοκεντρική, ανακαλυπτική, συνεργατική κ.α.)· εμπειρική μάθηση και μαθησιακοί τύποι του Kolb· νοοτροπία ανάπτυξης της Dweck· αναστοχαστικός δάσκαλος· άμεση- έμμεση διδασκαλία.

    12

     

    13

    Κλείσιμο: προετοιμασία για τις εξετάσεις και παρουσιάσεις προαιρετικών εργασίων

     

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

     

    Ελληνική Βιβλιογραφία

    Elliott, S., Kratochwill T., Littlefield-Cook J. & Travers J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: αποτελεσματική διδασκαλία αποτελεσματική μάθηση. (Μτφρ: Μ. Σόλμαν, Επιμ.: Α. Λεονταρή, Ε. Συγκολλίτου, Φ. Καλύβα). Αθήνα: Gutenberg. (1)

    Mouchon, S., & Foulin, J.N. (2002). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. (Μτφρ. Μ. Φανιουδακη),Αθηνα: Μεταιχμιο. (2)

    Slavin R. E. (2006). Εκπαιδευτική ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. (Μφρσ: Ε. Εκκεκάκη, Επιμ.: Κ. Κόκκινος), Αθήνα: Μεταίχμιο. (3)

     Woolfolk, A., (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. (Μτφρ:. Μ. Μπαρμπάτση, Επιμ. Ε. Μακρή Μπότσαρη). Αθήνα: Έλλην.   (4)

     

    Ξένη Βιβλιογραφία

    Sprinthall, R.C., Sprinthall, N.A., & Oja, S.N. (1998). Educational psychology: a developmental approach (7th ed). Boston, MA: McGraw-Hill.   (5)

    Dweck, C. S. (2007). The perils and promises of praise. Educational Leadership, 65(2),34–39.   (6)

    Dweck, C. S. (2009). MINDSETS: Developing talent through a growth mindset.Olympic Coach, 21(1),4–7.   (7)

    Kolb, D. A. (1981). Learning styles and disciplinary differences. The modern American  college, 1, 232-255. (8)

    Κοκκέβη, Α., Σταύρου, Μ., Φωτίου, Α., & Καναβού, Ε. (2011). Έφηβοι και Βία, Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. , Ερευνητικό ΠανεπιστημιακόΙνστιντούτο Ψυχικής Υγιεινής. (9)

    Βιβλιογραφία που καλύπτει τις θεματικές ενότητες ανά εβδομάδα

    Εβδομάδα

    Αριθμός σχετικής βιβλιογραφίας (ο αριθμός βρίσκεται στην παρένθεση μετά την παράθεση).

    1-2

    1-5

    3-5

    1, 3-5

    6

    1,3-5

    7-9

    1-4, 9

    10

    1,3-5

    11-12

    1,3-7,8

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει με τελική εξέταση και γραπτή εργασία

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

    Μάθημα υποχρεωτικό επιλογής, εαρινού εξαμήνου.

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

    Κανένα