Παρουσίαση/Προβολή
(6258) - Ρόμπερτ Μέλλον
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα ξεκινάει με μια κριτική ανάλυση της χρήσης εννοιών όπως είναι τα «κίνητρα», τα «ενδιαφέροντα», τα «πάθη» ή οι «προτιμήσεις» ενός ατόμου ως αιτιολογία της ενασχόλησής του με ορισμένα θέματα, αντικείμενα ή πρόσωπα. Οι έννοιες αυτές δεν περιγράφουν υπό ποιες συνθήκες τα γεγονότα που παράγονται από οποιοδήποτε δραστηριότητα, αποκτούν τη δύναμη να προκαλούν χαρά, ώστε και η πιθανότητα συνέχειας αυτής της δραστηριότητας να αυξηθεί. Ούτε μας πληροφορούν για τις συνθήκες υπό τις οποίες τα αποτελέσματα των δράσεων μας θα χάσουν τελικά αυτή την ενισχυτική δύναμη. Το κλειδί της θετικά επιστημονικής κατανόησης των φαινομένων της «ψυχολογίας των κινήτρων» αποτελεί η συντελεστική διάκριση ερεθισμάτων: τα ερεθίσματα ή γεγονότα τα οποία αποτελούν τα διαφορικά πλαίσια ενίσχυσης δράσεων αποκτάνε ενισχυτική δύναμη. Η λειτουργία αυτών των εξαρτημένα ενισχυτικών ερεθισμάτων μας βοηθά στην επιστημονική ερμηνεία συμπεριφορών που δεν φαίνεται εξαρχής να παράγουν κάποια ενισχυτικά γεγονότα. Οι δράσεις αυτές ενισχύονται διότι επιφέρουν τα διαφορικά πλαίσια ενίσχυσης επόμενων δράσεων, φαινόμενο γνωστό ως συντελεστική αλυσίδα. Η αρχή της συντελεστικής διάκρισης ερεθισμάτων εφαρμόζεται με παρόμοιο τρόπο στην ερμηνεία της μακροπρόθεσμης σχέσης δράσεων-ενισχυτών που ονομάζονται προγράμματα ενίσχυσης. Αναλύουμε πως οι διαστάσεις των επαναλαμβανομένων συναρτήσεων δράσης-ενισχυτής αλλάζουν με προβλεπόμενο τρόπο τη συχνότητα και σταθερότητα της εκδήλωσης των ενισχυμένων μορφών δράσης, καθώς επίσης τις προτιμήσεις μας για δραστηριότητες που ενισχύονται με συγκεκριμένους τρόπους. Έτσι, ο φοιτητής θα μάθει να εφαρμόζει τις γενικεύσιμες αρχές καθορισμού της συντελεστικής συμπεριφοράς για την πρακτικά ωφέλιμη, θετικά επιστημονική ερμηνεία φαινομένων συμπεριφοράς όπως π.χ. η επιμονή, η υπομονή, η εμμονή, η αναβλητικότητα και η δημιουργικότητα.
- Παρωθητικές διαδικασίες: Γεγονότα που θεμελιώνουν ή μηδενίζουν την ενισχυτική δύναμη των συνεπειών των δράσεων.
- Η ενισχυτική λειτουργία των διακριτικών ερεθισμάτων.
- Η συντελεστική αλυσίδα: διασυνδεδεμένες συναρτήσεις τριών όρων.
- Συντελεστικές αλυσίδες με και χωρίς λειτουργική ένωση στη δημιουργική τέχνη, στο παιχνίδι και στην ψυχοθεραπεία.
- Η δημιουργία συντελεστικών αλυσίδων «προς τα πίσω» και «προς τα εμπρός».
- Τα εξαρτημένα ενισχυτικά ερεθίσματα γενικής αποτελεσματικότητας και η θεμελίωσή τους.
- Οι αυτόματοι ενισχυτές και η αρχή του Premack.
- Προγράμματα ενίσχυσης: Η μακροπρόθεσμη σχέση δράσεων-συνεπειών.
- Οι χαρακτηριστικές επιδράσεις των βασικών προγραμμάτων ενίσχυσης.
- Οι συντελεστικές διακρίσεις ερεθισμάτων στα προγράμματα ενίσχυσης.
- Πολλαπλά προγράμματα ενίσχυσης
- Οι συντελεστικές διακρίσεις ερεθισμάτων και οι επιδράσεις του ιστορικού διαφορικής ενίσχυσης και του πλαισίου ενίσχυσης
- Τα προγράμματα ενίσχυσης και η αντίθεση στην εξάλειψή της
- Ο καθορισμός της μεταβλητότητας μορφής δράσεων στα προγράμματα ενίσχυσης και η σχέση της με τη λεγόμενη «δημιουργικότητα».
The course begins with a critical analysis of the function of concepts such as the “motivation,” “interests,” “passions” or “preferences” of an individual as determinants of his or her tendencies to engage in some behaviors rather than others. Such concepts do not specify the conditions under which the objects and events produced by our behavior acquire the power to elicit joy, such that actions of similar form become more likely to recur. Nor do they inform us with regard the conditions under which an event produced by our behavior loses reinforcing potency. The principles of operant stimulus discrimination is the key to a natural science understanding of the phenomena addressed by the “psychology of motivation”: the stimuli or events that constitute the differential context of reinforcement themselves acquire reinforcing potency. The function of such conditional reinforcing stimuli provides a scientific interpretation for the fact that we frequently do and think things despite an apparent lack of reinforcing consequences. Such acts are reinforced because they produce the differential context of reinforcement for subsequent acts, a phenomenon we call an operant chain. The principles of operant stimulus discrimination are then utilized, in like manner, in the interpretation of the temporally-extended exposure to a given contingency of reinforcement, the long-term relation between behavior and its consequences known as programs of reinforcement. We will analyze how specific characteristics of repeated contingencies changes, in predictable fashion, the frequency and temporal stability of emission of reinforced acts, as well as our preferences for activities that are reinforced in this fashion. Thus, students will learn to apply the basic principles of determination of instrumental behavior for the practical interpretation of behavioral phenomena such as persistence, patience, obsession, procrastination and creativity.
- Motivational operations: Events that establish or abolish the reinforcing potency of events.
- The reinforcing potency of discriminative stimuli.
- The operant chain: interlocking three-term contingencies of reinforcement.
- Operant chains with and without functional unity in creative art, play and psychotherapy.
- Practical programming of “backward” and “forward” chaining of contingencies
- Generalized conditional reinforcers and how to establish their potency.
- Automatic reinforcement and the Premack principle.
- Schedules of reinforcement: The temporally-extended relation between an act of given dimensions and its consequences.
- The characteristic effects of the four most basic schedules of reinforcement
- Stimulus discrimination under schedules of reinforcement
- Complex schedules of reinforcement
- Stimulus discrimination and the effects of history of differential reinforcement in the current context.
- Schedules of reinforcement and resistance to extinction
- Determination of variability and stereotypy in the form of operant behavior under programs of reinforcement
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 18 Ιουνίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα