Παρουσίαση/Προβολή
Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας (ποιοτικές)
(31Μ024) - Άννα Λυδάκη
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα αναπτύσσεται σε δύο κατευθύνσεις που αντιστοιχούν στη θεωρία και την πράξη των ποιοτικών μεθόδων έρευνας με στόχο οι φοιτητές να εμβαθύνουν στη μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών και την αναγκαιότητα του πλουραλισμού στην έρευνα, προκειμένου να αντιμετωπίζουν σφαιρικά τα υπό διερεύνηση κοινωνικά φαινόμενα.
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά, να αναλύουν και να παρουσιάζουν θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τη φιλοσοφία της κοινωνικής έρευνας και να επεξεργάζονται εμπειρικά δεδομένα από έρευνες.
Διδακτικές ενότητες
- Επιστημονικό Παράδειγμα, επιστημολογία, θεωρητικές παραδοχές, μεθοδολογία, μέθοδοι
- Μικρο - και μακρο - προσεγγίσεις στην κοινωνική πραγματικότητα
- Η έννοια του πεδίου. Εθνογραφικές προσεγγίσεις
- Ο αναστοχασμός και η ηθική της κατανόησης
- Υλικός πολιτισμός
- Οπτικά ντοκουμέντα
- Ερμηνευτικές προσεγγίσεις στα κείμενα
- Ο πλουραλισμός στην έρευνα
Βασική βιβλιογραφία για τις ποιοτικές μεθόδους έρευνας
Bachelard G., Το νέο επιστημονικό πνεύμα, μετάφραση και σημειώσεις Γ. Φαράκλας, επιμέλεια Α. Μπαλτάς, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2000.
Flick U., Εισαγωγή στην ποιοτική έρευνα (μετ. Ν. Ζιώγας, επιστ. επιμ. Ν. Ναγόπουλος), Προπομπός, Αθήνα 2017.
Grawitz Η M., Μέθοδοι των κοινωνικών επιστημών, μετάφραση Ε. Αστερίου, επιμέλεια Γ. Κατερέλος, Οδυσσέας, Αθήνα 2006.
Hodder I., Συνύφανση. Μια αρχαιολογία των σχέσεων μεταξύ ανθρώπων και πραγμάτων (μετ. Ν. Κούρκουλος), Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2014.
Ingold T., Η αντίληψη του περιβάλλοντος. Δοκίμια για τη διαβίωση, την κατοίκηση και τις δεξιότητες (πρόλ. Α. Μπακαλάκη, μετ. Α. Βρεττού, επιμ. Σ. Νάνογλου), Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2016.
Latour B., Ουδέποτε υπήρξαμε μοντέρνοι. Δοκίμιο συμμετρικής ανθρωπολογίας, μετάφραση Φ. Τερζάκης, Σύναλμα, Αθήνα 2000.
Robson C., Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες, επιστημονική επιμέλεια Κ. Μιχαλοπούλου, επιμέλεια μετάφρασης Φ. Καλύβα, μετάφραση Β. Νταλάκου, Κ. Βασιλικού, Gutenberg, Αθήνα 2007.
Thompson P., Φωνές από το Παρελθόν. Προφορική Ιστορία, μετάφραση Ρ.Β. Μπούσχοτεν & Ν. Ποταμιάνος, επιμέλεια Κ. Μπάδα & Ρ.Β. Μπούσχοτεν, Πλέθρον, Αθήνα 2002.
Γεωργοπούλου Π., Η στροφή της κοινωνικής σκέψης στις επιστήμες της πολυπλοκότητας, Κριτική, Αθήνα 2010.
Λυδάκη Ά., Αναζητώντας το χαμένο παράδειγμα. Επιτόπια έρευνα, κατανόηση, ερμηνεία, Παπαζήση, Αθήνα 2016.
Λυδάκη Ά., «Η κατανόηση του ‘άλλου’ στην ποιοτική έρευνα με συμμετοχική παρατήρηση» στο Μ.Α. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (εισαγωγή, επιμέλεια), Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες. Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Τόπος, Αθήνα 2010, σελ. 435-454.
Τσιώλης Γ., Ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις. Η βιογραφική προσέγγιση στην κοινωνιολογική ποιοτική έρευνα, Κριτική, Αθήνα 2006.
Alvesson M, & Sköldberg K., Reflexive methodology: New vistas for qualitative research, Sage, Λονδίνο 2000.
Barbour R.S. & Schostak J., “Interviewing and Focus Groups” στο B. Somekh & C. Lewin (επιμέλεια), Research Methods in the Social Sciences, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 2007, σελ. 41-48.
Charmaz K., Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 2006.
Chenail R.J,, “Getting Specific About Qualitative Research Generalizability”, Journal of Ethnographic and Qualitative Research, vol 5, no 1, φθινόπωρο 2010, σελ. 1-11.
Denzin N.K. & Lincoln Y.S., «Collecting and Interpreting Qualitative Materials, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 1998.
Fay B., Contemporary Philosophy of Social Science, Blackwell, Οξφόρδη 1998, σελ. 9-29.
Fuhse J. & Mützel S., “Tackling Connections, Structure, and Meaning in Networks: Quantitative and Qualitative Methods in Sociological Network Research”, Quality and Quantity, 45, 2011, σελ. 1067-1089, DOI 10.1007/s11135-011-9492-3.
Gardner G., “Unreliable Memories and Other Contingencies: Problems with Biographical Knowledge”, Qualitative Research, vol. 1(2), 2001, σελ. 185-204.
Green J.C., Kreider H. & Mayer E., “Combining Qualitative and Quantitative Methods in Social Inquiry”, στο B. Somekh & C. Lewin, Research Methods in the Social Sciences, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 2007, σελ. 274-281·
Gunzenhauser G.M., “A Moral Epistemology of Knowing Subjects. Theorizing a Relational Turn for Qualitative Research”, Qualitative Inquiry, V. 12, No 3, Ιούνιος 2006, σελ. 621-647.
Janesick V.J., “Intuition and Creativity: A Pas de Deux for Qualitative Researchers”, Qualitative Inquiry, V. 7, No %, 2001, σελ. 531-540.
Laine M. De, Fieldwork, Participation and Practice. Ethics and Dilemmas in Qualitative Research, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 2000.
Lydaki A., “Geometry or Poetry? Issues of Methods and Techniques in Regional Research”, Quality & Quantity. International Journal of Methodology, Ιούνιος 2010, DOI 10.1007/s11135-010-9352-6.
Martin M., Verstehen. The Uses of Understanding in Social Sciences, Transaction Publishers, ΗΠΑ, Λονδίνο 2000.
Moran-Ellis J., Alexander V., Cronin A., Dickinson M., Fielding J., Sleney J. & Thomas H., “Triangulation and Integration: Processes, Claims and Implications”, Qualitative Research, 6, 2006, σελ. 45-59.
Puchta C. & Potter J., Focus Group Practice, Sage, ΗΠΑ, Λονδίνο, Νέο Δελχί 2004.
Vander Putten J., “Comparing Results From Constant Comparative and Computer Software Methods: A Reflection About Qualitative Data Analysis”, Journal of Ethnographic and Qualitative Research, v. 5 no. 2, χειμώνας 2010, σελ. 99-112.
Τρόπος εξέτασης του μαθήματος
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καλούνται να επιλέξουν ένα θέμα, το οποίο θα διερευνήσουν με ποιοτικές μεθόδους έρευνας (συμμετοχική παρατήρηση, συνεντεύξεις κλπ.). Κατά τις συναντήσεις οι φοιτητές θα συζητούν με τους συναδέλφους τους και τη διδάσκουσα για την πορεία της έρευνά τους και θα γίνονται σχόλια και παρατηρήσεις. Στο τέλος του εξαμήνου θα έχουν ολοκληρώσει και θα παρουσιάσουν την εργασία τους.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα