Παρουσίαση/Προβολή
(300708) - Β. Καντζάρα
Περιγραφή Μαθήματος
Περίγραμμα μαθήματος
Περιεχόμενο
Το μάθημα διερευνά τη σχέση εκπαίδευσης και κοινωνίας στις κυριότερες θεωρίες στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Η σχέση αυτή εξετάζεται υπό το πρίσμα των κοινωνικών «λειτουργιών» της εκπαίδευσης, όπως είναι η κοινωνικοποίηση, η διατήρηση της κοινωνίας και η αναπαραγωγή ή η ανανέωσή της.
Εκτός από μια σύντομη αναφορά στην ιστορία της εκπαίδευσης, στο μάθημα εξετάζονται αρχικά οι θεωρίες που θεμελίωσαν την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (Durkheim, Marx, και Weber) και στη συνέχεια διαπραγματευόμαστε τις θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις που στηρίχθηκαν σ’ αυτές και οι οποίες αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του 20ο αιώνα (ενδεικτικά οι θεωρήσεις των Anyon, Bernstin, Bowles & Gintis, Bourdieu, Collins, Parsons κ.ά.)
Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή και στην εξοικείωση των φοιτητών με την κοινωνιολογική θεώρηση της εκπαίδευσης ως κοινωνικού θεσμού, ώστε να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις και τα εννοιολογικά εργαλεία για εκπαιδευτικούς, επιστημονικούς και ερευνητικούς σκοπούς.
Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα στοχεύει ώστε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες:
- να προσεγγίζουν την παρεχόμενη εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό σύστημα ως ένα κοινωνικό θεσμό,
- να εξηγούν τις διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις, καθώς και την κριτική που ασκείται, και
- να είναι σε θέση να εξηγούν τη σχέση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την υφιστάμενους κοινωνικούς θεσμούς, αλλά και την κοινωνική ιεραρχία και την (αν)ισότητα.
Δομή μαθήματος και εξέταση
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις, διάλογο, συζήτηση με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες και εκπόνηση εργασίας. Στο σχεδιασμό του μαθήματος περιλαμβάνεται και ο σχολιασμός δημοσιευμέναων άρθρων.
Η εκπόνηση εργασίας είναι προαιρετική, και δίδονται τρεις επιλογές: α. Εμπειρική έρευνα μικρής έκτασης β. Βιβλιοκρισία και γ. Βιβλιογραφική εξέταση ενός θέματος. Οι σχετικές πληροφορίες ως προς την εκπόνηση της εργασίας δίνονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στις αρχές του ακαδημαϊκού εξαμήνου.
Οι εξετάσεις στο μάθημα είναι γραπτές. Στα κριτήρια αξιολόγησης συγκαταλέγονται ο βαθμός κατανόησης των προσεγγίσεων και των ζητημάτων που εξετάζονται, η γνώση της ορολογίας, οι εξηγήσεις των διαφορών και συγκλίσεων ανάμεσα σε διαφορετικές προσεγγίσεις και η διατύπωση άποψης στη βάση τεκμηριωμένων επιχειρημάτων.
Εγχειρίδιο στον Εύδοξο:
Καντζάρα Β. (2008) Εκπαίδευση και Κοινωνία. Κριτική διερεύνηση των κοινωνικών λειτουργιών της Εκπαίδευσης, Αθήνα: Πολύτροπον.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα