Παρουσίαση/Προβολή
Η Ελλάδα από τον Τρικούπη ως τη Μικρασιατική Καταστροφή (1875-1922)
(110591) - Σταύρος Παναγιωτίδης
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός:
Σκοπός του μαθήματος είναι:
- Η εξοικείωση των φοιτητών και των φοιτητριών με τα βασικά στοιχεία που ορίζουν την ιστορική συγκυρία της περιόδου 1875-1922
- Η επαφή με τις κομβικές έννοιες της Μεγάλης Ιδέας και του Ανατολικού Ζητήματος
- Η επαφή με τα στοιχεία της τρικουπικής διακυβέρνησης, πολιτικά, θεσμικά και οργανωτικά
- Η γνώση των βασικών σταθμών της ανάπτυξης του ελληνικού κράτους, με την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας, τον «Ατυχή» Πόλεμο του 1897, τις εδαφικές εξελίξεις που έφεραν οι βαλκανικοί πόλεμοι, ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος και η Μικρασιατική Καταστροφή
- Η γνώση των πολιτικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών των κυβερνήσεων Βενιζέλου
- Η εξέταση των υψηλής έντασης εσωτερικών συγκρούσεων της περιόδου και η ανάλυση των αιτιών τους
Μαθησιακά αποτελέσματα – δεξιότητες:
Κατά την ολοκλήρωση των παραδόσεων, στόχος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να είναι σε θέση:
- Να συγκροτούν ένα χρονολόγιο των βασικών ιστορικών γεγονότων της περιόδου
- Να διακρίνουν την σύνδεση των πολιτικών ομαδώσεων και προσωπικοτήτων με τις κοινωνικές, οικονομικές και ιδεολογικές εξελίξεις της ελληνικής κοινωνίας
- Να γνωρίζουν τις αιτίες των ιστορικών γεγονότων υψηλής συγκρουσιακότητας και τους τρόπους πρόσληψης τους από τις πλευρές της σύγκρουσης και τους σημερινούς πολιτικούς επιγόνους τους
Τύπος οργάνωσης του μαθήματος:
Διαλέξεις του διδάσκοντος. Θα προσφέρεται η δυνατότητα ομαδικών εισηγήσεων από τους φοιτητές στην αρχή της κάθε διάλεξης, στη βάση κειμένων που θα παρέχει ο διδάσκων, επιλογή που ευνοείται από τον χαρακτήρα του μαθήματος ως ΥΕ.
Μορφή αξιολόγησης:
Γραπτές εξετάσεις. Δυνατότητα επιλογής γραπτής εργασίας με ενισχυτικό βαθμολογικό χαρακτήρα.
Τύποι εκπαιδευτικού υλικού:
Ψηφιακός φάκελος σημειώσεων με επιμέλεια του διδάσκοντος
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας κ επικοινωνιών:
Προβολή παρουσιάσεων powerpoint. Προβολή βίντεο. Διαδικτυακή επικοινωνία με φοιτητές. Αξιοποίηση της πλατφόρμας eclass για την ανάρτηση ανακοινώσεων, σημειώσεων και συμπληρωματικού υλικού.
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
- Κωστής Κ., Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας, Πατάκης (2018)
- Κολιόπουλος Ι., Νεότερη Ελλάδα. Μια ιστορία από το 1821, Πατάκης (2013)
Επιπλέον Βιβλιογραφία:
- Bruce C., Twice a stranger. How mass expulsion forged modern Greece and Turkey, Granta (2007)
- Clogg R., Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας, 1770-2013, Κάτοπτρο (2015)
- Clogg R., Σύντομη ιστορία της νεώτερης Ελλάδας. Από την παρακμή και πτώση του Βυζαντίου μέχρι το 1985, Καρδαμίτσα (2012)
- Gallant T., Modern Greece: From the War of Independence to the Present, Bloomsbury (2016)
- Kitromilides P., Enlightenment and Revolution. The Making of Modern Greece, Harvard University Press (2013)
- Mavrogordatos G., Stillborn Republic Social Coalitions and Party Strategies in Greece, 1922-1936, University of California Press (1983)
- Βούλγαρης Γ. κ.α., Ο μεγάλος μετασχηματισμός: Κράτος και πολιτική στην Ελλάδα του 20ού αιώνα, Πατάκης (2021)
- Δερτιλής Γ., Ιστορία του ελληνικού κράτους 1830-1920, Εστία (2013)
- Δερτιλής Γ., Κοινωνικός μετασχηματισμός και κοινωνική επέμβαση 1880-1909, Εξάντας (1999)
- Κωφός Ε., Η Ελλάδα και το Ανατολικό Ζήτημα, 1875-1881, Εκδοτική Αθηνών (2001)
- Μαυρογορδάτος Γ., Εθνική Ολοκλήρωση και Διχόνοια. Η ελληνική περίπτωση, Πατάκης (2020)
- Μαυρογορδάτος Γ., Εθνικός Διχασμός και μαζική οργάνωση. Οι Επίστρατοι του 1916, Αλεξάνδρεια (1996)
- Μαυρογορδάτος Γ., Μελέτες και κείμενα για την περίοδο 1909-1940, Σάκκουλας (1981)
- Μαυρογορδάτος Γ., Ο Εθνικός Διχασμός, Πατάκης (2015)
- Σβολόπουλος Κ., Η ελληνική εξωτερική πολιτική, Εστία (2008)
- Συρίγος Α., Ελληνοτουρκικές σχέσεις, Πατάκης (2015)
- Συρίγος Α., Χατζηβασιλείου Ε., Μικρασιατική Καταστροφή. 50 ερωτήματα και απαντήσεις, Πατάκης (2022)
- Τριανταφύλλου Χρήστος, Η δεύτερη ζωή του Ελευθέριου Βενιζέλου, Θεμέλιο (2025)
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα