Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Η Ελλάδα από τον Τρικούπη ως τη Μικρασιατική Καταστροφή (1875-1922)

(110591) -  Σταύρος Παναγιωτίδης

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός:

Σκοπός του μαθήματος είναι:

  • Η εξοικείωση των φοιτητών και των φοιτητριών με τα βασικά στοιχεία που ορίζουν την ιστορική συγκυρία της περιόδου 1875-1922
  • Η επαφή με τις κομβικές έννοιες της Μεγάλης Ιδέας και του Ανατολικού Ζητήματος
  • Η επαφή με τα στοιχεία της τρικουπικής διακυβέρνησης, πολιτικά, θεσμικά και οργανωτικά
  • Η γνώση των βασικών σταθμών της ανάπτυξης του ελληνικού κράτους, με την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας, τον «Ατυχή» Πόλεμο του 1897, τις εδαφικές εξελίξεις που έφεραν οι βαλκανικοί πόλεμοι, ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος και η Μικρασιατική Καταστροφή
  • Η γνώση των πολιτικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών των κυβερνήσεων Βενιζέλου
  • Η εξέταση των υψηλής έντασης εσωτερικών συγκρούσεων της περιόδου και η ανάλυση των αιτιών τους

 

Μαθησιακά αποτελέσματα – δεξιότητες:

Κατά την ολοκλήρωση των παραδόσεων, στόχος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να είναι σε θέση:

  • Να συγκροτούν ένα χρονολόγιο των βασικών ιστορικών γεγονότων της περιόδου
  • Να διακρίνουν την σύνδεση των πολιτικών ομαδώσεων και προσωπικοτήτων με τις κοινωνικές, οικονομικές και ιδεολογικές εξελίξεις της ελληνικής κοινωνίας
  • Να γνωρίζουν τις αιτίες των ιστορικών γεγονότων υψηλής συγκρουσιακότητας και τους τρόπους πρόσληψης τους από τις πλευρές της σύγκρουσης και τους σημερινούς πολιτικούς επιγόνους τους

 

Τύπος οργάνωσης του μαθήματος:

Διαλέξεις του διδάσκοντος. Θα προσφέρεται η δυνατότητα ομαδικών εισηγήσεων από τους φοιτητές στην αρχή της κάθε διάλεξης, στη βάση κειμένων που θα παρέχει ο διδάσκων, επιλογή που ευνοείται από τον χαρακτήρα του μαθήματος ως ΥΕ.

 

Μορφή αξιολόγησης:

Γραπτές εξετάσεις. Δυνατότητα επιλογής γραπτής εργασίας με ενισχυτικό βαθμολογικό χαρακτήρα.

 

Τύποι εκπαιδευτικού υλικού:

Ψηφιακός φάκελος σημειώσεων με επιμέλεια του διδάσκοντος

 

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας κ επικοινωνιών:

Προβολή παρουσιάσεων powerpoint. Προβολή βίντεο. Διαδικτυακή επικοινωνία με φοιτητές. Αξιοποίηση της πλατφόρμας eclass για την ανάρτηση ανακοινώσεων, σημειώσεων και συμπληρωματικού υλικού.

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Κωστής Κ., Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας, Πατάκης (2018)
  • Κολιόπουλος Ι., Νεότερη Ελλάδα. Μια ιστορία από το 1821, Πατάκης (2013)

 

Επιπλέον Βιβλιογραφία:

  • Bruce C., Twice a stranger. How mass expulsion forged modern Greece and Turkey, Granta (2007)
  • Clogg R., Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας, 1770-2013, Κάτοπτρο (2015)
  • Clogg R., Σύντομη ιστορία της νεώτερης Ελλάδας. Από την παρακμή και πτώση του Βυζαντίου μέχρι το 1985, Καρδαμίτσα (2012)
  • Gallant T., Modern Greece: From the War of Independence to the Present, Bloomsbury (2016)
  • Kitromilides P., Enlightenment and Revolution. The Making of Modern Greece, Harvard University Press (2013)
  • Mavrogordatos G., Stillborn Republic Social Coalitions and Party Strategies in Greece, 1922-1936, University of California Press (1983)
  • Βούλγαρης Γ. κ.α., Ο μεγάλος μετασχηματισμός: Κράτος και πολιτική στην Ελλάδα του 20ού αιώνα, Πατάκης (2021)
  • Δερτιλής Γ., Ιστορία του ελληνικού κράτους 1830-1920, Εστία (2013)
  • Δερτιλής Γ., Κοινωνικός μετασχηματισμός και κοινωνική επέμβαση 1880-1909, Εξάντας (1999)
  • Κωφός Ε., Η Ελλάδα και το Ανατολικό Ζήτημα, 1875-1881, Εκδοτική Αθηνών (2001)
  • Μαυρογορδάτος Γ., Εθνική Ολοκλήρωση και Διχόνοια. Η ελληνική περίπτωση, Πατάκης (2020)
  • Μαυρογορδάτος Γ., Εθνικός Διχασμός και μαζική οργάνωση. Οι Επίστρατοι του 1916, Αλεξάνδρεια (1996)
  • Μαυρογορδάτος Γ., Μελέτες και κείμενα για την περίοδο 1909-1940, Σάκκουλας (1981)
  • Μαυρογορδάτος Γ., Ο Εθνικός Διχασμός, Πατάκης (2015)
  • Σβολόπουλος Κ., Η ελληνική εξωτερική πολιτική, Εστία (2008)
  • Συρίγος Α., Ελληνοτουρκικές σχέσεις, Πατάκης (2015)
  • Συρίγος Α., Χατζηβασιλείου Ε., Μικρασιατική Καταστροφή. 50 ερωτήματα και απαντήσεις, Πατάκης (2022)
  • Τριανταφύλλου Χρήστος, Η δεύτερη ζωή του Ελευθέριου Βενιζέλου, Θεμέλιο (2025)

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025