Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ερευνητικός Σχεδιασμός

(11Μ336) -  Ανδρέας Κόλλιας

Περιγραφή Μαθήματος

Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές-ριες, εκπαιδευόμενους νέους-έες ερευνητές-ριες, να αναπτύξουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους στο σχεδιασμό και υλοποίηση επιστημονικών πολιτικών ερευνών και κριτική σκέψη γύρω από τα κριτήρια με τα οποία μπορούμε να αξιολογούμε την ποιότητα και τη σημασία μιας πολιτικής έρευνας. Η μεθοδολογίες έρευνας είναι κοινές σε όλους τους κλάδους των κοινωνικών επιστημών και οι ίδιες μέθοδοι εφαρμόζονται για έρευνα σε όλο το εύρος των κοινωνικών πεδίων. Έχει σημασία όμως να δώσουμε προσοχή στα ιδιαίτερα προβλήματα και ερωτήματα που θέτει το κάθε πεδίο και για το λόγο αυτό θα εξετάσουμε διεξοδικά μια σειρά από έρευνες στο πεδίο της πολιτικής. Το μαθησιακό υλικό που προτείνεται καθώς και οι δραστηριότητες επιχειρούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην ανάγκη για κατανόηση γενικών μεθοδολογικών οπτικών και μεθόδων, στην ανάγκη για γνωριμία με τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται και στην ανάγκη για εμβάθυνση πάνω στο πώς το τεχνικό/πρακτικό και το θεωρητικό συμπλέκονται στην πολιτική έρευνα για να μας βοηθήσουν να παράγουμε νέα γνώση και να κατανοήσουμε ένα πολιτικό φαινόμενο ή κατάσταση.

 

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα οργανώθηκε νοηματικά γύρω από ένα πρώτο κύκλο εισαγωγικό στην προβληματική ενός ερευνητικού σχεδιασμού (ενότητες 1 και 4). Ακολουθούν μια σειρά από ενότητες που εστιάζουν στο σχεδιασμό ποιοτικής έρευνας (ενότητες 5 έως 7) και κατόπιν στην ποσοτική (ενότητες 8 έως 10). Τέλος η προσοχή μας στρέφεται στις μικτές προσεγγίσεις, για να ολοκληρώσουμε με τις ενότητες πάνω σε ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας έρευνας και στη  συγγραφή της ερευνητικής αναφοράς.

 

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές-ριες αναμένεται:

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ

  • Να περιγράφουν τους κύριους τύπους & χαρακτηριστικά ερευνητικών στρατηγικών στο πεδίο της εμπειρικής πολιτικής έρευνας
  • Να προσδιορίζουν τη σημασία και το ρόλο βασικών ζητημάτων που καθοδηγούν το σχεδιασμό μιας εμπειρικής πολιτικής έρευνας
  • Να προσδιορίζουν ποιες ερευνητικές στρατηγικές μπορεί να είναι σχετικές με διαφορετικά είδη ερευνητικών προβλημάτων και ερωτημάτων
  • Να προσδιορίζουν ποιες μέθοδοι δειγματοληψίας και συλλογής δεδομένων είναι κατάλληλες με βάση το ερευνητικό πρόβλημα και τα ερευνητικά ερωτήματα

ΕΦΑΡΜΟΓΗ

  • Να διακρίνουν βασικά στάδια στην κατασκευή ερευνητικών σχεδίων
  • Να περιγράφουν ένα ερευνητικό πρόβλημα, τον σκοπό μιας εμπειρικής πολιτικής έρευνας και τα αντίστοιχα ερευνητικά ερωτήματα
  • Να διακρίνουν τα στάδια κατασκευής πρωτοκόλλων συνεντεύξεων και να εφαρμόζουν έλεγχο ποιότητας.
  • Να διακρίνουν τα στάδια κατασκευής ερωτηματολογίων και να εφαρμόζουν έλεγχο ποιότητας.
  • Να εφαρμόζουν βασικές μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία στην ποιοτική και ποσοτική ανάλυση δεδομένων.

ΑΝΑΛΥΣΗ

  • Να προσδιορίζουν τις κύριες επιπτώσεις των διαφόρων παραδειγμάτων στην επιλογή των ποιοτικών, ποσοτικών και μικτών ερευνητικών στρατηγικών
  • Να αναλύουν τα κύρια στοιχεία/βήματα κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση ποιοτικών συνεντεύξεων
  • Να αναλύουν τα κύρια στοιχεία/βήματα κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση ερευνών ερωτηματολογίου

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Να συζητούν κριτικά τις κύριες επιπτώσεις των βασικών παραδειγμάτων και επιστημολογιών στο σχεδιασμό μιας εμπειρικής πολιτικής έρευνας
  • Να αξιολογούν τα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς των διαφόρων ερευνητικών στρατηγικών.
  • Να αξιολογούν ζητήματα αξιοπιστίας, εγκυρότητας και γενίκευσης της έρευνας.
  • Να εξετάζουν κρίσιμα ζητήματα δεοντολογίας στην έρευνα.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

  • Σχεδιασμός πρωτοκόλλου συνέντευξης, σχήμα κωδικών ανάλυσης
  • Σχεδιασμός ερωτηματολογίου
  • Σχεδιασμός ερευνητικής πρότασης

 

Βασική βιβλιογραφία

  • Babbie, E. (2024). Μεθοδολογία κοινωνικής έρευνας. Εκδ. Κριτική.
  • Creswell, J.D. και Creswell, J.W. (2019). Σχεδιασμός έρευνας. Εκδ. Προπομπός.
  • Ίσαρη, Φ. και Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Kallipos, Open Academic Editions. https://hdl.handle.net/11419/5826
  • Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.
  • Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Εκδ. Κριτική.

 

Σημειώσεις του μαθήματος από τον διδάσκοντα.

  • Το σκηνικό της έρευνας
  • Στρατηγικές ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας: μια εισαγωγή
  • Ο ρόλος της θεωρίας στην πολιτική έρευνα
  • Περί θεωρητικού/εννοιολογικού πλαισίου στην πολιτική έρευνα
  • Βασικά μέρη στη διατύπωση ενός ερευνητικού προβλήματος
  • Ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις στην ποσοτική και ποιοτική έρευνα
  • Σχετικά με τον λειτουργικό ορισμό των εννοιών.
  • Ζητήματα ποιότητας στην ποιοτική κοινωνική έρευνα
  • Πρωτόκολλο και οδηγός συνέντευξης
  • Εισαγωγικά στην ανάλυση ποσοτικών δεδομένων
  • Επίπεδα μέτρησης.
  • Οι μικτές μέθοδοι σε ένα ερευνητικό σχεδιασμό

 

Τρόποι αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των φοιτητριών-φοιτητών θα βασιστεί στα ακόλουθα:

 

  1. Παρουσία και συμμετοχή στα εβδομαδιαία μαθήματα.
  2. Σύντομες συνοψίσεις τουλάχιστον 3 ερευνητικών μελετών από τον κατάλογο που θα δοθεί. Ο κατάλογος είναι διατεταγμένος με βάση διαφορετικές ερευνητικές στρατηγικές. Πρέπει να επιλέξετε μελέτες μεταξύ τριών διαφορετικών ποσοτικών ή/και ποιοτικών ερευνητικών στρατηγικών (Στη βάση υποδείγματος που θα σας δοθεί)
  3. Σχεδιασμός και διενέργεια μιας εις βάθος συνέντευξης και ανάλυση του υλικού της συνέντευξης (Στη βάση υποδείγματος που θα σας δοθεί)
  4. Σχεδιασμός ερωτηματολογίου
  5. Σχεδιασμός ερευνητικής πρότασης (Στη βάση υποδείγματος που θα σας δοθεί)

 

Κριτήρια αξιολόγησης

  • Η παρουσία και συμμετοχή στα μαθήματα είναι συστηματική και ενεργή.
  • Οι σύντομες συνοψίσεις των ερευνητικών μελετών προσφέρουν μια ολοκληρωμένη και ακριβή περιγραφή των κύριων σημείων που διατυπώθηκαν από τους ερευνητές-ριες.
  • Ο σχεδιασμός του οδηγού συνέντευξης και του ερωτηματολογίου περιλαμβάνει με πληρότητα και κατάλληλα όλες τις διαστάσεις που σχετίζονται άμεσα με τα ερευνητικά ερωτήματα που διατυπώσατε.
  • Η ανάλυση της συνέντευξης είναι συστηματική, και παρουσιάζει ένα πλήρες και εξαντλητικό σύστημα κατηγοριών ανάλυσης.
  • Η ερευνητική σας πρόταση περιλαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέρη.
  • Η ερευνητική σας πρόταση καταδεικνύει μια ειλικρινή μαθησιακή προσπάθεια για ανάπτυξη, μάθηση και κριτικό προβληματισμό.
  • Η ερευνητική σας πρόταση παρουσιάζει με σαφήνεια ένα συνεκτικό ως προς τους σκοπούς της σκεπτικό και αξιοποιεί συγκροτημένα και με λογική συνέπεια τις κατάλληλες μεθοδολογικές προσεγγίσεις και εργαλεία.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024