Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιστορικές Μέθοδοι: Κριτικές Αναγνώσεις των πηγών

(110572) -  Κωστής Καρπόζηλος, Θεοχάρης Αθανασιάδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης

Περιγραφή Μαθήματος

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητριών και φοιτητών με τις μεθόδους και εργαλεία που χρησιμοποιούν οι ιστορικοί κατά την ερευνητική διαδικασία. Πέρα από την παρουσίαση συγκεκριμένων προσεγγίσεων που επεξεργάζονται με συγκεκριμένους τρόπους και από διαφορετικές οπτικές τα ιστορικά τεκμήρια (π.χ. οικονομική, κοινωνική, ή περιβαλλοντική ιστορία, δημόσια ιστορία), βασικός στόχος είναι η καλλιέργεια των απαραίτητων κριτικών δεξιοτήτων ως προς την ερμηνεία, επεξεργασία και κατανόηση των πηγών. Με άλλα λόγια, και ανεξαρτήτως του είδους τους, τα ιστορικά τεκμήρια δεν αποτελούν την ακριβή αντανάκλαση κάποιας πραγματικότητας αλλή μια καταγραφή που διαμεσολαβείται από ατομικούς, συλλογικούς, ή θεσμικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές του τί και πώς καταγράφεται, τί αποσιωπείται, και τί περιθωριοποιείται. Χωρισμένο σε τρία χρονολογικά μέρη, το μάθημα ξεκινά με παραδείγματα πηγών από την πρώιμη νεώτερη εποχή, την νεώτερη εποχή, και τη σύγχρονη εποχή.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Καλλιέργεια ιστορικών δεξιοτήτων και δυνατότητα επεξεργασίας πρωτογενών τεκμηρίων
  • Δυνατότητα κριτικής ανάγνωσης πρωτογενών πηγών
  • Κατανόηση των διαφορετικών τυπολογιών ιστορικών πηγών (κρατικές, ιδιωτικές, γραπτές, προφορικές, επίσημες κλπ) και των ερμηνευτικών τους προκλήσεων
  • Απόκτηση σφαιρικής αντίληψης των διαφορετικών μεθοδολογιών για την επεξεργασία και αξιοποίηση των πρωτογενών πηγών
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων πλαισίωσης και σύνθεσης ανάμεσα σε διαφορετικά ιστορικά τεκμήρια

 

ΜΕΡΑ/ΩΡΑ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Τετάρτη 15:00-18:00, Αίθουσα B’6, Νέο Κτίριο

 

ΩΡΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ανάλογα με τις ώρες συνεργασίας του κάθε διδάσκοντα ή κατόπιν ραντεβού

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Προφορική συμμετοχή: 30%

Παρουσίαση εργασίας:  30%

Τελική εργασία:              40%

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Η κάθε φοιτήτρια και ο κάθε φοιτητής θα επιλέξει μέχρι και την έβδομη εβδομάδα (20 Νοεμβρίου 2024) έναν εκ των τριών διδασκόντων με τον οποίο θα συνεργαστεί για την επιλογή και εκπόνηση της εργασίας. Κάθε διδάσκοντας δεν μπορεί να έχει πάνω από επτά φοιτητές ή φοιτήτριες και η επιλογή θα γίνει με σειρά προτεραιότητας.  

 

ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ως σεμιναριακό, το μάθημα στηρίζεται στη συζήτηση και τη συμμετοχή. Απαιτείται προετοιμασία και μελέτη της εβδομαδιαίας βιβλιογραφίας. Θα υπάρχουν επίσης ασκήσεις που θα γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι οποίες θα βαθμολογούνται.

 

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

  • Αγγλική γλώσσα
  • Αναλυτική βαθμολογία

 

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

Σοφία Λαΐου – Μαρίνος Σαρηγιάννης, Οθωμανικές αφηγήσεις για την Ελληνική Επανάσταση. Από τον Γιουσούφ Μπέη στον Αχμέτ Τζεβντέτ Πασά, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα 2019

Αντώνης Χατζηκυριάκου, Χερσαίο νησί: Η Μεσόγειος και η Κύπρος στην οθωμανική εποχή των επαναστάσεων, Ψηφίδες, Θεσσαλονίκη 2024.

Σπύρος Καράβας, Μυστικά και παραμύθια από την ιστορία της Μακεδονίας, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2014.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2024