Παρουσίαση/Προβολή
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ –ΙΙ- ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ
(110452) - Γεώργιος Φουρτούνης
Περιγραφή Μαθήματος
Με αφετηρία την τοµή που απετέλεσε η θεωρητική παρέµβαση του Kuhn, θα διερευνηθεί το εναλλακτικό ως προς την Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήµης ρεύµα των Σπουδών Επιστήµης και Τεχνολογίας ή ΣΕΤ (Science and Technology Studies: STS), όπως αναπτύχθηκε στον αγγλο- αµερικανικό ακαδηµαϊκό χώρο από τη δεκαετία του 1970 και µετά. Θα συζητηθεί αρχικά το αίτηµα της νέας κοινωνιολογίας της επιστηµονικής γνώσης, όπως τέθηκε από τη Σχολή του Εδιµβούργου (Bloor, Barnes, MacKenzie, κ.ά.), που έδωσε λαβή για τη διατύπωση του συναφούς Ισχυρού Προγράµµατος (Strong Program). Στη συνέχεια θα εξετασθούν ορισµένες χαρακτηριστικές τάσεις στο εσωτερικό αυτού του ευρύτερου ρεύµατος, µε έµφαση στην κοινωνική κατασκευασιοκρατία, στην ανθρωπολογική προσέγγιση, στις µελέτες εργαστηρίου κ.λ.π. (Latour, Woolgar, Knorr Cetina, Galison κ.ά.). Αντιστικτικά προς αυτό το ρεύµα, θα διερευνηθεί στη συνέχεια η σχολή της γαλλικής Ιστορικής Επιστηµολογίας (Bachelard, Canguilhem, Althusser, Foucault κ.ά), η οποία αναπτύχθηκε παράλληλα προς την αγγλοσαξονική θεωρία επιστήµης, συχνά πρωτοπορώντας αποφασιστικά, και η οποία έχει να προσφέρει κρίσιµες διαισθήσεις επί των προβληµάτων και αδιεξόδων της δεύτερης.
Σκοποί-Μαθησιακά αποτελέσµατα: Το µάθηµα αποσκοπεί στην κατανόηση εκ µέρους των φοιτητών και των φοιτητριών των όρων υπό τους οποίους µπορούµε να πούµε ότι η επιστήµη συνιστά ένα ιστορικό και κοινωνικό φαινόµενο. Ειδικότερα, θα επιδιωχθεί η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών µε το πρόβληµα του κατά πόσον οι ισχυροί κοινωνικοί καθορισµοί της επιστήµης, που φτάνουν µέχρι και το ίδιο το περιεχόµενο της επιστήµης σύµφωνα µε την πιο ριζικές εκδοχές των ΣΕΤ, µπορούν να συνδυαστούν µε την αντίληψη της επιστήµης ως ουσιωδώς ορθολογικής διαδικασίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα