Παρουσίαση/Προβολή
Παγκόσμια μεταπολεμική ιστορία
(110481) - Λίνα Βεντούρα
Περιγραφή Μαθήματος
YE
Μάθημα 1-2ο: Η ιστοριογραφία και η παγκόσμια ιστορία. Ζητήματα περιοδολόγησης. Συνοπτική εξέταση της παγκόσμιας ιστορίας από το 1492 και ύστερα. Η λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η ανοικοδόμηση, οι πρόσφυγες και η αποκατάστασή τους. Η οικονομική και πολιτική ισχύς των ΗΠΑ και η στρατιωτική ισχύς της ΕΣΣΔ. Ο ΟΗΕ και οι διεθνείς οργανισμοί. Δόγμα Τρούμαν και σχέδιο Μάρσαλ. Ο Ψυχρός Πόλεμος.
Μάθημα 3-4ο: Δημιουργία του Ισραήλ και οι αραβο-ισραηλινές συγκρούσεις. Το Παλαιστινιακό ζήτημα. Επανάσταση στην Κίνα. Ο πόλεμος της Κορέας. Ο πόλεμος της προπαγάνδας.Ο πόλεμος του Σουέζ. Επανάσταση στην Κούβα και η κρίση των πυραύλων. Πόλεμος του Βιετνάμ. Η δεκαετία του 1960. Κινήματα νέων. Αμερικανικές επεμβάσεις στη Λατινική Αμερική. Σοβιετικές επεμβάσεις στην Ανατολική Ευρώπη και στο Αφγανιστάν. Κατάρρευση καθεστώτων στην Ανατολική Ευρώπη και την ΕΣΣΔ, οι συγκρούσεις και οι μετακινήσεις που προκλήθηκαν. Αλλαγές στον παγκόσμιο πολιτικό χάρτη.
Μάθημα 5-6ο: Η ανεξαρτησία της Ινδίας και η διαίρεσή της. Η αποαποικιοποίηση στην Ασία και την Αφρική και η μεταποικιακή εποχή. Ο «Τρίτος Κόσμος» και το Κίνημα των Αδεσμεύτων. Το Ιράν από την ανεξαρτησία στην Ισλαμική επανάσταση.
Μάθημα 7-8ο: Η Νότιος Αφρική και το apartheid. Οι φυλετικές διακρίσεις και το Κίνημα για τα δικαιώματα των Αφροαμερικανών. Η απόκλιση των οικονομιών στις χώρες του «Νότου». Η διαίρεση σε «Βορρά» και «Νότο». Η πολιτική εργαλειοποίηση των θρησκειών.
Μάθημα 9-10ο: Αύξηση παραγωγής και τεχνολογία. Οικονομική ανάπτυξη στη Δύση. Κράτος πρόνοιας. Διευρυμένα μεσαία στρώματα. Συνδικάτα. Πετρελαϊκή κρίση. Αποβιομηχάνιση στη Δύση. Ενίσχυση του τριτογενούς τομέα. Νέες τεχνολογίες. Ανεργία. Πολιτικές και οικονομικές πορείες στη Δυτική και Ανατολική Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στις χώρες του Νότου. Ανάπτυξη σε χώρες της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.
Μάθημα 11-13ο: Δημογραφικές μεταβολές και μετακινήσεις πληθυσμών. Πόλεις και αστυφιλία. Εκδημοκρατισμός της εκπαίδευσης. Μαζική κατανάλωση. Ελεύθερος χρόνος. Νέες μορφές οικογένειας. Φεμινισμός και έμφυλες σχέσεις. ΜΜΕ και μαζικός πολιτισμός. Παγκοσμιοποίηση. Νεοφιλελευθερισμός. Παγκόσμιες ανισότητες. Κλιματική αλλαγή και οικολογικά κινήματα.
Σκοποί ― Εξοικείωση με την ορολογία, τις θεωρίες και μεθόδους της ιστορικής επιστήμης. Σύνδεση ιστορικών γεγονότων, διαδικασιών και φαινομένων με τις ιδιόμορφες χρονικά και τοπικά συνθήκες αλλά και με τα ευρύτερα εθνικά, περιφερειακά και παγκόσμια δεδομένα. Εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών, αιτίων και αποτελεσμάτων, συνεχειών και αλλαγών. Σύγκριση και αξιολόγηση διαφορετικών προσεγγίσεων ιστορικών γεγονότων, διαδικασιών και φαινομένων και κατανόηση ότι κάθε ιστορική αφήγηση αποτελεί μία από τις πιθανές ιστορικές προσεγγίσεις.
Μαθησιακά αποτελέσματα ― Η απόκτηση γνώσεων για την παγκόσμια ιστορία μετά το 1945. Η κατανόηση και η ικανότητα ερμηνείας των σημαντικότερων μεταβολών και τάσεων στην παγκόσμια ιστορία μετά το 1945. Η εξοικείωση με τις αλλεπάλληλες μεταβολές του παγκόσμιου πολιτικού χάρτη μετά το 1945. Η κατανόηση της αλληλεξάρτησης των παγκόσμιων, περιφερειακών, εθνικών και τοπικών δομών και εξελίξεων. Η βαθύτερη κατανόηση των σημερινών προβλημάτων και η δυνατότητα ανάλυσής τους μέσα στα ιστορικά τους συμφραζόμενα .
Βιβιλιογραφία ―
Bayly C.A., Η αναδιαμόρφωση του νεωτερικού κόσμου 1900-2015. Παγκόσμιες διασυνδέσεις και συγκρίσεις, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2022.
Kershaw I., Η Ευρώπη σε δίνη. 1950-2017, Αθήνα, Αλεξάνδρεια2020.
Hobsbawm Ε., Η εποχή των άκρων. Ο σύντομος 20ός α. 1914-1991, Αθήνα, Θεμέλιο, 1995.
Mazower M., Σκοτεινή ήπειρος. Ο ευρωπαϊκός 20ός αι., Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2001.
Judt T., Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2012.
Χατζηβασιλείου Ε., Εισαγωγή στην ιστορία του μεταπολεμικού κόσμου, Αθήνα, Πατάκης, 2001.
Carter J., R. Warren, Forging the Modern World. A history, New York-Oxford, Oxford University Press, 2016.
Goff R., W.G. Moss, J. Terry, J-H. Upshur, M. Schroeder, The Twentieth Century and Beyond: A Global History, McGraw-Hill; 7th ed., 2007.
Αξιολόγηση ― Γραπτές εξετάσεις στη λήξη του εξαμήνου με κριτική ανάπτυξη δύο θεμάτων από τα τρία που δίδονται. Οι φοιτητές/τριες που επιθυμούν να εμβαθύνουν στο μάθημα μπορούν, μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα, να εκπονήσουν εργασία, η οποία -εφόσον είναι προβιβάσιμη- θα ληφθεί υπόψη στην αξιολόγηση κατά 50%.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 31 Ιουλίου 2018
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα