Darstellung / Vorschau

Selected image

Πολιτική επικοινωνία στο ελληνικό και το διεθνές περιβάλλον

(110465) -  Φανή Κουντούρη

Beschreibung des Kurses

Ι. Σύντομη εισαγωγική περιγραφή

Πρόκειται για μάθημα υποχρεωτικό επιλογής (ΥΕ) που προσφέρεται στο 1ο και στο 3ο εξάμηνο σπουδών και συμβάλλει στην ανάπτυξη γνώσεων σε ένα κομβικής σημασίας πεδίο της πολιτικής επιστήμης και της πολιτικής κοινωνιολογίας. Το εν λόγω αντικείμενο προσεγγίζεται μέσα από την οπτική της συνύφανσης της επικοινωνίας με την πολιτική η οποία αντιμετωπίζει κριτικά την ιδιαίτερα διαδεδομένη αντίληψη σύμφωνα με την οποία η πολιτική επικοινωνία εξομοιώνεται με το σύνολο των τεχνικών και των μεθόδων που οι πολιτικοί δρώντες χρησιμοποιούν για να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη (δημοσκοπήσεις, πολιτική διαφήμιση, δημόσιες σχέσεις, πολιτικό μάρκετινγκ).

Το μάθημα οργανώνεται σε δύο βασικές ενότητες από τις οποίες η πρώτη αφορά στις θεωρίες και η δεύτερη στις πρακτικές της πολιτικής επικοινωνίας. Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει τις ιστορικές και θεωρητικές καταβολές (μελέτες για την προπαγάνδα και την εκλογική συμπεριφορά), τα σύγχρονα θεωρητικά παραδείγματα (θεωρίες πρόσληψης και έμμεσων επιδράσεων) και τα ειδικά ζητήματα (μεσοποίηση της πολιτικής ζωής, διαμόρφωση της πολιτικής ατζέντας) της πολιτικής επικοινωνίας. Η δεύτερη ενότητα προσεγγίζει τις πρακτικές της πολιτικής επικοινωνίας μέσα από την κριτική ανάλυση των τεχνικών επικοινωνίας (ο ρόλος των δημοσκοπήσεων και του πολιτικού μάρκετινγκ, η διαμόρφωση της κοινής γνώμης), των προεκλογικών πολιτικών εκστρατειών (θεωρητικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων προεκλογικών εκστρατειών) αλλά και της καθημερινής κυβερνητικής και κομματικής πολιτικής επικοινωνίας. Οι παραπάνω θεματικές αναλύονται μέσα από μία συγκριτική οπτική που λαμβάνει υπόψη τόσο το διεθνές όσο και το ελληνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο εξελίσσεται η πολιτική επικοινωνία.

 

Σκοποί μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση των θεωριών και των πρακτικών που συγκροτούν το αντικείμενο της πολιτικής επικοινωνίας σε συγκριτική προοπτική με αποτέλεσμα οι φοιτητές-ριες να μπορούν να προσεγγίσουν τόσο θεωρητικά όσο και εμπειρικά το εν λόγω αντικείμενο . Στο μάθημα προσφέρονται εκείνες οι εξειδικευμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, ώστε να κατανοηθούν και να αναλυθούν σύγχρονοι θεωρητικοί/ερευνητικοί προβληματισμοί πάνω σε κεντρικά ζητήματα της πολιτικής και της επικοινωνίας.

 

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται:

  • να γνωρίζουν και να κατανοούν το φαινόμενο της πολιτικής επικοινωνίας, τα επίπεδα στα οποία αυτό εκτυλίσσεται (εθνικό-ευρωπαϊκό-διεθνές) και το θεσμικό πλαίσιο που το διέπει (ΜΜΕ και πολιτικά κόμματα) σε ένα συγκριτικό πλαίσιο,
  • να αναγνωρίσουν την κομβική σημασία της πολιτικής επικοινωνίας στις σύγχρονες δημοκρατίες,
  • να αποκτήσουν αναλυτικά και τεχνικά εφόδια για την κατανόηση και την ανάλυση των διαδράσεων μεταξύ πολιτικού και μιντιακού πεδίου,
  • να αναλύουν τον πολιτικό και μιντιακό λόγο, τις πολιτικές στρατηγικές και να προχωρούν στην συγκριτική ανάλυση των ειδησεογραφικών και πολιτικών προιόντων,
  • να κατανοούν τους ιστορικούς μετασχηματισμούς των πολιτικών κομμάτων και των ειδησεογραφικών οργανισμών.

 

Τρόποι αξιολόγησης

Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται με γραπτή εξέταση στη διδαχθείσα ύλη, το περιεχόμενο της οποίας θα αναρτηθεί στην κεντρική ιστοσελίδα του Τμήματος.

Επιλογή εκπόνησης ομαδικής ή ατομικής εργασίας πρωτότυπης έρευνας και ανάλυσης δεδομένων.

Ημερομηνία Δήλωσης Εργασίας : 8/11/2025

Hμερομηνία Παράδοσης Εργασίας: 10/01/2024.

 

Προτεινόμενα Συγγράματα:

  • Κουντούρη Φ., Πολιτική Δημοσιότητα και Εξουσία. Κόμματα και ΜΜΕ στην Ελλάδα τη δεκαετία του 2000, Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός, 2011.
  • Gerstlé J., Η Πολιτική Επικοινωνία, Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός, 2014.

 

ΙΙ. πλανο Διαλέξεων

  1. Εισαγωγικό μάθημα: Η πολιτικη επικοινωνια στο ελληνικό και το διεθνες περιβάλλον. Επικρατούσεw Προσεγγίσεις-Θεωρητικες Καταβολες

1η θεματικη ενοτητα:

Το θεωρητικό πλαίσιο της πολιτικής επικοινωνίας

  1. Πολιτικά και Μιντιακά Συστήματα σε Συγκριτική Προοπτική: Πολιτικοί και μιντιακοί μετασχηματισμοί σε ελληνικό και διεθνές περιβάλλον
  2. Οι θεωρητικές καταβολές της πολιτικής επικοινωνίας: Οι μελέτες για την προπαγάνδα και την πολιτική συμπεριφορά.
  3. Σύγχρονα παραδείγματα στη θεωρία της πολιτικής επικοινωνίας Ι: Από τη Μεσοποίηση της πολιτικής ζωής στην Υβριδική Πολιτική Επικοινωνία. Η ψηφιακή δημοκρατία
  4. Σύγχρονα παραδείγματα στη θεωρία της πολιτικής επικοινωνίας ΙΙ: Η διαμόρφωση της πολιτικής ατζέντας και οι ερμηνευτικές πλαισιώσεις
  5. Σύγχρονα παραδείγματα στη θεωρία της πολιτικής επικοινωνίας ΙΙΙ: Οι μετασχηματισμοί της πολιτικής, της επικοινωνίας και της δημόσιας σφαίρας. Πολιτική συμμετοχή-Νέα Μέσα επικοινωνίας-Νέες επιδράσεις;

2η θεματικη ενοτητα:

Οι πρακτικες της πολιτικης επικοινωνιας

  1. Οι πολιτικοί δημοσιογράφοι και οι επαγγελματίες της επικοινωνίας. Το περιεχόμενο της πολιτικής επικοινωνίας. Ανάλυση πολιτικού λόγου και ειδησεογραφικού περιεχομένου.
  2. Η χρήση των τεχνικών στην πολιτική επικοινωνία και οι επιδράσεις τους στο πολιτικό πεδίο. Πολιτικό μάρκετινγκ, Πολιτική Διαφήμιση Ι.
  3. Η χρήση των τεχνικών στην πολιτική επικοινωνία και οι επιδράσεις τους στο πολιτικό πεδίο. Δημοσκοπήσεις και Κοινή Γνώμη ΙΙ.
  4. Πρακτικές επικοινωνίας και θέσεις εξουσίας. Κυβερνητικό μοντέλο επικοινωνίας.
  5. Η Πολιτική επικοινωνία στην Ελλάδα. Μεταπολίτευση και Κρίση
  6. Παρουσιάσεις εργασιών, συζήτηση
  7. Τελικό μάθημα: Βασικες έννοιες, πρακτικές, δρώντες

 

 

Creation Date

Freitag, 14. November 2014