Παρουσίαση/Προβολή
(110005) - Στέφανος Δημητρίου
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει και να εξοικειώσει τους φοιτητές με κλασικούς στοχαστές της κοινωνικής και πολιτικής σκέψης.
Στο πλαίσιο μιας τέτοιας προσπάθειας εξετάζονται διαδοχικά οι Χομπς, Λοκ και Ρουσσώ, για να αναδειχθεί η σημασία των εννοιών της κυριαρχίας, του κοινωνικού συμβολαίου, της ισχύος, του δικαιώματος, της αντιπροσώπευσης, της σχέσης ατομικής ελυθερίας, ίσου δικαιώματος στην ιδιοτησία, πολιτικής ελευθερίας και πολιτικού δικαιώματος, πολιτικής συμμετοχής, της γενικής βούλησης, πρωτοκαθεδρίας του νόμου ως έκφρασης της γενικής βούλησης, κλασικού φιλελευθερισμού, δημοκρατικού ρεπουμπλικανισμού και πολιτικής αυτονομίας, καθώς και οι διενέξεις που αντιπαραθέτουν τους κλασικούς αυτούς στοχαστές γύρω από αυτές τις έννοιες ανάλογα με το πολιτικό πιστεύω τους (απολυταρχισμός, αντιπροσωπευτική μοναρχία, δημοκρατία).
Σκοπός του μαθήματος: να κατανοήσουν οι φοιτητές και οι φοιτητριες τις θεμελιώδεις έννοιες της πολιτικής φιλοσοφίας, της πολιτειολογίας, αλλά και της πολιτειακής οργάνωσης των νεωτερικών κρατών, οι οποίες συνιστούν και σήμερα τους πυλώνες του ευρωπαϊκού, συνταγματικού πολιτισμού.
Μέθοδος και σκοπός της διδασκαλίας: Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα διδαχθούν την ανάγνωση κειμένου, μέσα από αυτά τα κλασικά κείμενα της νεότερης πολιτικής φιλοσοφίας. Θα διδαχθούν δηλαδή το πώς να αναζητούν και να εντοπίζουν το κύριο πρόβλημα σε κάθε κείμενο, τη θέση που διατυπώνεται ως προς το πρόβλημα και το επιχείρημα που την στηρίζουν. Ω εκ τούτου, ένα μεγάλο μέρος της διδασκαλίας και του μαθήμτος θα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα, ώστε να εξοικειωθούν ήδη από την αρχή των σπουδών τους με το πώς διαβάζεται ένα κείμενο, σε συνδυασμό με την εσωτερική του οργάνωση. Με αυτό το πνεύμα, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα εμπλέκονται και στον σχετικό διάλογο, με αντικείμενο πάντοτε το εκάστοτε εξεταζόμενο κείμενο.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Να μάθουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να διαβάζουν κείμενα και να ανασυγκροτούν την προβληματική και τηνε επιχειρηματολογία των κειμένων με οδηγό πάντοτε ένα πρόβλημα, ώστε να μάθουν και οι ίδιοι να ξεκινούν από συγκεκριμένα προβλήματα, που θα συλλαμβάνουν και θα μπορούν να εξηγούν γιατί είναι όντως προβλήματα και όχι απλές επινοήσεις, και, στη συνέχεια, να διατυπώνουν θέσεις ως προς αυτά και να επιχειρηματολογούν προς υποστήριξη αυτών των θέσεων και προς έλεγχο της ορθότητας άλλων διαφορετικών ή και αντίθετων.
Αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών: Με τη συμμετοχή σε αυτό και την τελική γραπτή εξέταση.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα