Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

(31Μ026) -  Βασιλική Καντζάρα

Περιγραφή Μαθήματος

Περιεχόμενο

Το μάθημα εστιάζει σε θέματα που άπτονται της σχέσης της εκπαίδευσης με την  κοινωνία. Στη σύγχρονη εποχή οι αναδυόμενες εκπαιδευτικές ανάγκες, απόρροια κοινωνικών αλλαγών και διεθνών εξελίξεων, θέτουν διαφόρων ειδών προκλήσεις στην ισότιμη και ποιοτικά κατάλληλη παροχή μόρφωσης σε όλες τις κατηγορίες του πληθυσμού.

Στο μάθημα θα εξερευνήσουμε τους παράγοντες και τις δυναμικές των σχέσεων εντός και εκτός σχολείου που επηρεάζουν την παροχή μόρφωσης και (ανα)παράγουν ισότητες και ανισότητες. Ως προς το περιεχόμενο, τα θέματα που εξετάζουμε σε μικρό- και μακρό-επίπεδο ανάλυσης είναι οι ανισότητες στη βάση του φύλου, της τάξης και του έθνους, το πολιτισμικό κεφάλαιο και η σχέση του με τη σχολική επίδοση, η βία στο σχολείο, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, και οι διεθνείς και υπερεθνικές πολιτικές αναφορικά με τη διακυβέρνηση της εκπαίδευσης και την αξιολόγηση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Το μάθημα παρέχει την ευκαιρία στους φοιτητές και τις φοιτήτριες να εμβαθύνουν και να επεκτείνουν τις επιστημονικές τους γνώσεις και τα εργαλεία, καλλιεργώντας παράλληλα τις ανάλογες δεξιότητες κατανόησης και χειρισμού σύνθετων ζητημάτων, έτσι ώστε να προετοιμαστούν και για τη συνέχιση των σπουδών τους στον επόμενο κύκλο.

[English]

The course focuses on issues related to the relationship between education and society. In the modern era, emerging educational needs, resulting from social changes and international developments, pose various challenges to the equitable and qualitatively appropriate provision of education to all categories of the population. In this course, we shall explore the factors and dynamics of relationships inside and outside of school that affect the provision of education and (re)produce equalities and inequalities.

In terms of content, the issues we examine at the micro- and macro-level of analysis are inequalities based on gender, class and nation, cultural capital and its relationship with school performance, violence at school, intercultural education, and international and supranational policies regarding the governance of education and the evaluation of the educational work produced.

The course provides the opportunity for students to deepen and expand their scientific knowledge and tools, while cultivating the appropriate skills for understanding and handling complex issues, so as to prepare them for continuing their studies at the next level.

Θεματικές:

  • Ανισότητες και αποκλεισμοί: φύλο, τάξη, έθνος
  • Βία και σχολείο
  • Πολιτισμικό κεφάλαιο
  • Διαπολιτισμική εκπαίδευση
  • Διακυβέρνηση και αριστεία
  • Αξιολόγηση στην εκπαίδευση και κοινωνία ελέγχου

Δομή και εξέταση

Το μάθημα δομείται στη βάση διαλέξεων και σεμιναρίων. Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με βάση γραπτή εργασία, η οποία παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου. Στην τελική βαθμολογία συνυπολογίζεται η συμμετοχή των φοιτητών στο μάθημα και οι παρουσιάσεις σε θεματικές της επιλογής τους.

Βιβλιογραφία (ενδεικτική)

_Arnot M. (2006) Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου: Εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές, (μτφρ. Αθανασιάδου Χ. & Δαλακούρα Κ., επιμ. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή Β.), Αθήνα: Μεταίχμιο.

_Βρυνιώτη Κ. Π. (2017) Διεθνής διακυβέρνηση της εκπαίδευσης: όραμα και πραγματικότητα. Ιστορικοσυγκριτική προσέγγιση, Αθήνα: Gutenberg.

_Banks J. A. (2012) Διαφορετικότητα και Εκπαίδευση στην ιδιότητα του Πολίτη, (μτφρ. Αναστασιάδου Β. κ. ά., επιμ. Παλαιολόγου Ν.) Αθήνα: Πεδίο.

_Blackledge D. & Hunt B. (2017/1985) Sociological Interpretations of Education, London: Routledge [στην ελληνική γλώσσα με τίτλο Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Αθήνα: Μεταίχμιο].

_Bourdieu P. (1988) Homo Academicus (trnsl. Collier P.) Stanford: Stanford University Press.

_Bourdieu P & Passeron J.C (2024) Η αναπαραγωγή: Στοιχεία για μια θεωρία του εκπαιδευτικού συστήματος, (μτφρ. Καράμπελας Γ.), Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

_Δραγώνα Θ., Φραγκουδάκη Α. & Σκούρτου Ε. (2001) Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, Πάτρα: ΕΑΠ.

_Καντζάρα Β. (2021) «Εκφοβισμός και βία στην εκπαίδευση: Σχεδιάζοντας μια κοινωνιολογική προσέγγιση», στο Ε-ΚτΕ: Η Έρευνα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, τομ. 2, σσ. 5-27.

_Καντζάρα Β. (2023α) «Η «κρυφή γοητεία» της αξιολόγησης ως εργαλείου άσκησης πολιτικής στην εκπαίδευση: Ένα πλαίσιο κοινωνιολογικής προσέγγισης της κατασκευής της ποιότητας και της αξίας» στο Δεμερτζής Ν. & Χαραλάμπη Ν. (επιμ.) Κοινωνίες και Κοινωνιολογίες στον 21οαιώνα, Πρακτικά 8ου Συνεδρίου της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ), 13-15/10/22, Αθήνα, σσ. 248-257,  www.hellenicsociology.gr/ekdoseis/praktika-8oy-taktikoy-synedrioy

_Kantzara V. (2023β) “New Governance and the Rationalisation of Greek Education in Conditions of Financial Crisis. Analysis of Reforms from a Weberian Perspective Affecting the Rationality of Organisational Power Relations”, στο Social Cohesion and Development, 19(1): 53-67.

_Kantzara V., Celik C., Gomolla M., Kollender E., Loos M., (2023γ) “Demarcating New Borders: Transnational Migration and New Educational Governance. Empirical Explorations in Greece, Turkey, and Germany” στο Heinemann A. et al. (επιμ.) (2023) Ent|grenz|ungen. Contributions to the 28th Congress of the German Society for Educational Science (DfGE), Berlin: Verlag Barbara Budrich, Germany, σσ. 65-75.

_Kreiner K. (2021) “Valuation Ecologies and Academic Governance”, στο Valuation Studies 8(2): 89-102.

_Μάνεσης Ν. (2020) Εκπαιδευτικές ανάγκες ανήλικων προσφύγων, Αθήνα: ΑΔΕΔΥ Κοινωνικό Πολύκεντρο.

_Rhodes R.A.W. (1997) Understanding Governance, Buckingham: Open University Press.

_Στεργίου Λ. & Σιμόπουλος Γ. (2019) Μετά το Κοντέινερ. Διαπολιτισμική ματιά στην εκπαίδευση προσφύγων, Αθήνα: Gutenberg.

Strathern M. (επιμ.) (2000) Audit Cultures. Anthropological Studies in Accountability, Ethics and the Academy, London: Routledge.

_UNESCO (2002) Εκπαίδευση. Ο θησαυρός που κρύβει μέσα της, Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση, (μτφρ. Ομάδα εργασίας του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας), Αθήνα: Gutenberg.

_Wilkins A. & Mifsud D. (2024) “What is governance? Projects, Objects and Analytics in Education” στο Journal of Education Policy, DOI: 10.1080/02680939.2024.2320874.

***

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025