Darstellung / Vorschau

Selected image

Δημοσιονομικός Παρεμβατισμός και Οικονομική Δραστηριότητα

(80Μ064) -  Ασημίνα Χριστοφόρου

Beschreibung des Kurses

Στο μάθημα επιχειρείται μια συστηματική παρουσίαση των οικονομικών σκοπών και στόχων του κράτους, καθώς και των μέσων οικονομικής πολιτικής με τα οποία το κράτος πραγματοποιεί τους οικονομικούς σκοπούς και στόχους του. Σύμφωνα με τους παρεμβατιστές οικονομολόγους, οι στόχοι του κράτους περιλαμβάνουν τον περιορισμό των αποκλίσεων από την άριστη κατανομή των μέσων παραγωγής, την αναδιανομή του εισοδήματος, τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την προσαρμογή του ρυθμού ανάπτυξης σε κοινωνικά επιθυμητά επίπεδα. Για την επίτευξη των στόχων αυτών το κράτος εφαρμόζει μέσα δημοσιονομικής πολιτικής και δημιουργεί δημοσιονομικούς θεσμούς, όπως τον κρατικό προϋπολογισμό, τις δημόσιες δαπάνες, τους φόρους, το δημόσιο δανεισμό και τη δημόσια επιχείρηση.

Στο μάθημα αναλύονται οι στόχοι και τα μέσα του δημοσιονομικού παρεμβατισμού στην οικονομική δραστηριότητα υιοθετώντας μια διεπιστημονική προσέγγιση η οποία διαβλέπει τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές, ιστορικές και πολιτισμικές διαστάσεις της παρέμβασης του κράτους στην οικονομία. Η ανάλυση του πλαισίου δράσης του κράτους σε πεδία πολιτικής όπως η κοινωνική ασφάλιση και η προστασία τους περιβάλλοντος ρίχνει φως στις επιπτώσεις των μέσων πολιτικής του κράτους στην πράξη ως προς την εξυπηρέτηση των στόχων του κοινωνικού συνόλου που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την αποτελεσματικότητα, την ελευθερία, τη δικαιοσύνη και τη δημοκρατία. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στους δημοσιονομικούς θεσμούς που αναπτύσσονται στην Ελλάδα και διαμορφώνονται από το νομικό και οικονομικό πλαίσιο το οποίο προσδιορίζεται από τη συμμετοχή της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωζώνη, καθώς και από τις δράσεις της κοινωνίας των πολιτών σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο.

Creation Date

Dienstag, 12. Oktober 2021

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Εισαγωγή – Δημόσιος τομέας και οικονομία

    ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Πολιτικός μηχανισμός – Κρατικός προϋπολογισμός

    ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Δημόσια αγαθά – Δημόσιες επιχειρήσεις

    ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Διαχρονική εξέλιξη και αξιολόγηση δημοσίων δαπανών

    ΕΝΟΤΗΤΑ 5: Δημόσιος δανεισμός - Φόροι

    ΕΝΟΤΗΤΑ 6: Επιδράσεις και άριστη διάρθρωση των φόρων

    ΕΝΟΤΗΤΑ 7: Μικροοικονομικές επιδράσεις των δημοσιονομικών μέσων

    ΕΝΟΤΗΤΑ 8: Μακροοικονομικές επιδράσεις των δημοσιονομικών μέσων

    ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Παραδείγματα – Κοινωνική Ασφάλιση

    ΕΝΟΤΗΤΑ 10: Παραδείγματα – Προστασία Περιβάλλοντος

    ΕΝΟΤΗΤΑ 11: Κοινωνία πολιτών και δημόσιος τομέας

    ΕΝΟΤΗΤΑ 12: Ευρωπαϊκή Ένωση και δημόσιος τομέας

    Μαθησιακοί στόχοι

    Περιληπτικός οδηγός μαθησιακών αποτελεσμάτων:

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές να έχουν:

    - Γνώσεις για να κατανοούν και να διακρίνουν τους οικονομικούς στόχους και σκοπούς του κράτους, καθώς και τα μέσα πολιτικής με τα οποία το κράτος πραγματοποιεί τους στόχους αυτούς.
    - Δεξιότητες που θα τους καθιστούν ικανούς να σκεφθούν κριτικά πάνω στον οικονομικό ρόλο του κράτους, τα μέσα πολιτικής και τους δημοσιονομικούς θεσμούς που εφαρμόζει, καθώς και τις επιptώσεις της παρέμβασης του κράτους στην οικονομία και την κοινωνία ως προς την οικονομική αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, αλλά και ως προς κοινωνικές αξίες, όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η δημοκρατία.
    - Ικανότητες να κατανοούν, να αναλύουν και να παρουσιάζουν πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα που να αφορούν τα δημόσια οικονομικά και τις δημοσιονομικές πολιτικές.


    Γενικές ικανότητες:

    Το μάθημα αποσκοπεί στην:

    • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
    • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.
    • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
    • Λήψη αποφάσεων.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Τρόπος παράδοσης:

    Πρόσωπο με πρόσωπο. Σε ειδικές περιστάσεις εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Χρήση του προγράμματος MS teams.

     

    Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ):

    -Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία.

    -Παρουσίαση διάλεξης με διαφάνειες.

    -Eπικοινωνία με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο με τους φοιτητές.

    -Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και εξετάσεων μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας openeclass του πανεπιστήμιου. Η πλατφόρμα openeclass αποτελεί ένα σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης μαθημάτων και διεξαγωγής εξετάσεων. Περιέχει τους συνδέσμους για τις διαδικτυακές διαλέξεις, τις θεματικές ενότητες, τις διαφάνειες των διαλέξεων, τα προτεινόμενα συγγράμματα για μελέτη, την εξεταστέα ύλη, το πρόγραμμα εξετάσεων, κ.ά. Έχει ως στόχο τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την ενίσχυση της διδασκαλίας των μαθημάτων.

    -Αναζήτηση, επεξεργασία και ανάλυση στατιστικών στοιχείων από βάσεις δεδομένων που αφορούν δημοσιονομικά μεγέθη και θεσμούς (π.χ., δημόσιες δαπάνες, φόροι, δημόσια ελλείμματα και δημόσιο χρέος) και διατίθενται από διεθνείς οργανισμούς (ΟΟΣΑ, ΕΕ) και εθνικές στατιστικές υπηρεσίες (Ελληνική Στατιστική Αρχή).

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Ο τελικός βαθμός στο μάθημα προσδιορίζεται από:

    -το βαθμό της εργασίας (30%), μιας σύντομης εργασίας η οποία θα επικεντρώνεται σε θέματα που σχετίζονται με τους στόχους, τα μέσα και τις επιπτώσεις του δημοσιονομικού παρεμβατισμού των χωρών ή/και σε θέματα που στηρίζονται στην επεξεργασία και ανάλυση στατιστικών στοιχείων που αφορούν δημοσιονομικά μεγέθη και θεσμούς για διάφορες χώρες από σχετικές βάσεις δεδομένων.

    -το βαθμό της τελικής γραπτής εξέτασης (70%).

    Βιβλιογραφία

    • ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, Θ. (2012), ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΕΝΟΥ.

    • ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΣ, Δ. (1981), ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ 1: ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

    • ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΣ, Δ. (1981), ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ 2: ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ, ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

    • ROSEN, H. S., GAYER, T./ ΡΑΠΑΝΟΣ, Β. Θ., ΚΑΠΛΑΝΟΓΛΟΥ, Γ. (2011), ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, 2Η ΕΚΔΟΣΗ, ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ.

    • STIGLITZ, J. E., ROSENGARD, J. K./ ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ, Ν., ΑΔΑΜ, Α. (2019), ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ, ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ.