Κεφαλαιαγορά - Χρηματαγορά (ΤΜΙ800060)
Αναστάσιος Καραγάνης, Λυμπεράκη Αντιγόνη
Το μάθημα στοχεύει ταυτόχρονα στην παροχή αναλυτικών και εμπειρικών εργαλείων ανάλυσης των αγορών κεφαλαίου και χρήματος (με έμφαση στην αγορά κεφαλαίου). Χωρίζεται σε δυο τμήματα, που διδάσκονται από διαφορετικούς διδάσκοντες: α) το εμπειρικό τμήμα (Αν. Καραγάνης) και β) το αναλυτικό τμήμα (Αντ. Λυμπεράκη).
Στο αναλυτικό μέρος το μάθημα εστιάζεται κυρίως στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στην κεφαλαιαγορά και στην πραγματική οικονομία. Στο εισαγωγικό τμήμα του μαθήματος παρουσιάζονται οι διαφορετικές ερμηνείες αυτής της σχέσης, ξεκινώντας από τις απαξιωτικές διατυπώσεις του Κέυνς και της Ρόμπινσον, μέχρι τις περισσότερο θετικές αναγνώσεις ιστορικών της οικονομίας αλλά και του Σουμπέτερ. Έχει σημασία να γίνουν κατανοητές από την αρχή οι διαφορετικές απόψεις και τα βασικά τους επιχειρήματα.
Στη συνέχεια ακολουθούν ορισμένες παραδόσεις γύρω από τις χρηματιστηριακές φούσκες και κρίσεις στην ιστορία, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η περιοδικότητα του φαινομένου αλλά και οι βαθιές του ιστορικές ρίζες. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται σε κάποιες διάσημες «φούσκες» (πχ των Νοτίων Θαλασσών, Μισσισσιππή κ.ά.) καθώς και στη Μεγάλη Ύφεση του 1929-30.
Τρίτη ενότητα της ύλης του μαθήματος αποτελεί η εμβάθυνση μιας τυπολογίας γύρω από τις σχέσεις ανάμεσα στο παραγωγικό και στο χρηματιστικό κεφάλαιο στα διαφορετικά σημεία του κύκλου ζωής ενός προϊόντος, αλλά και στα διαφορετικά σημεία του οικονομικού κύκλου. Βασική αναφορά στα μαθήματα αυτά είναι το βιβλίο της Καρλότα Περέζ (Technological Revolutions and Financial Capital), που σε συνοπτική μορφή περιλαμβάνεται στις σημειώσεις.
Καθώς η διδασκαλία ενός μαθήματος για το χρηματιστήριο δεν μπορεί να αγνοεί τις εξελίξεις που σημειώνονται στην οικονομία, τα τελευταία χρόνια η διδασκόμενη ύλη έχει αναμορφωθεί προκειμένου να συμπεριλάβει την ανάλυση πλευρών της τρέχουσας οικονομικής κρίσης. Η βιβλιογραφία γύρω από την τελευταία προσαρμόζεται και επικαιροποιείται κάθε χρόνο (και στη διάρκεια εξέλιξης του μαθήματος) προκειμένου να περιλαμβάνει μερικές από τις σημαντικότερες διαστάσεις της διεθνούς αλλά και της ελληνικής διάστασης.
ΛιγότεραΤο μάθημα στοχεύει ταυτόχρονα στην παροχή αναλυτικών και εμπειρικών εργαλείων ανάλυσης των αγορών κεφαλαίου και χρήματος (με έμφαση στην αγορά κεφαλαίου). Χωρίζεται σε δυο τμήματα, που διδάσκονται από διαφορετικούς διδάσκοντες: α) το εμπειρικό τμήμα (Αν. Καραγάνης) και β) το αναλυτικό τμήμα (Αντ. Λυμπεράκη).
Στο αναλυτικό μέρος το μάθημα εστιάζεται κυρίως στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στην κεφαλαιαγορά και στην πραγματική οικονομία. Στο εισαγωγικό τμήμα του μαθήματος παρουσιάζονται οι διαφορετικές ερμηνείες αυτής της σχέσης, ξεκινώντας από τις απαξιωτικές διατυπώσεις του Κέυνς και της Ρόμπινσον, μέχρι τις περισσότερο θετικές αναγνώσεις ιστορικών της οικονομίας αλλά και του Σουμπέτερ. Έχει σημασία να γίνουν κατανοητές από την αρχή οι διαφορετικές απόψεις και τα βασικά τους επιχειρήματα.
Στη συνέχεια ακολουθούν ορισμένες παραδόσεις γύρω από τις χρηματιστηριακές φούσκες και κρίσεις στην ιστορία, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η περιοδικότητα του φαινομένου αλλά και οι βαθιές του ιστορι
Το μάθημα στοχεύει ταυτόχρονα στην παροχή αναλυτικών και εμπειρικών εργαλείων ανάλυσης των αγορών κεφαλαίου και χρήματος (με έμφαση στην αγορά κεφαλαίου). Χωρίζεται σε δυο τμήματα, που διδάσκονται από διαφορετικούς διδάσκοντες: α) το εμπειρικό τμήμα (Αν. Καραγάνης) και β) το αναλυτικό τμήμα (Αντ. Λυμπεράκη).
Στο αναλυτικό μέρος το μάθημα εστιάζεται κυρίως στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στην κεφαλαιαγορά και στην πραγματική οικονομία. Στο εισαγωγικό τμήμα του μαθήματος παρουσιάζονται οι διαφορετικές ερμηνείες αυτής της σχέσης, ξεκινώντας από τις απαξιωτικές διατυπώσεις του Κέυνς και της Ρόμπινσον, μέχρι τις περισσότερο θετικές αναγνώσεις ιστορικών της οικονομίας αλλά και του Σουμπέτερ. Έχει σημασία να γίνουν κατανοητές από την αρχή οι διαφορετικές απόψεις και τα βασικά τους επιχειρήματα.
Στη συνέχεια ακολουθούν ορισμένες παραδόσεις γύρω από τις χρηματιστηριακές φούσκες και κρίσεις στην ιστορία, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η περιοδικότητα του φαινομένου αλλά και οι βαθιές του ιστορι