Ειδικά θέματα ευρωπαϊκής ιστορίας του 20ού αιώνα (520177)
Νίκη Μαρωνίτη
Στόχος του μαθήματος είναι να παρακολουθήσει και να ερμηνεύσει τα σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα, καίρια φαινόμενα που προσδιόρισαν τον «σύντομο» ευρωπαϊκό εικοστό αιώνα: α)τις συνέπειες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου στην μεσοπολεμική περίοδο (προσωρινός «θρίαμβος και υποχώρηση της δημοκρατίας, κατάρρευση των τεσσάρων αυτοκρατοριών και ανάδυση του ‘μειονοτικού ζητήματος’, πολιτική βία, κρίση του καπιταλισμού, κυριαρχία του κοινωνικού ευγονισμού, ίδρυση φασιστικών αυτοκρατοριών και μετασχηματισμός του κράτους), Β) την «νέα τάξη του Χίτλερ»- όπως αυτή σχεδιάζεται και υλοποιείται στα χρόνια 1938-1945- καθώς και τη «βάναυση ειρήνη» που ακολουθεί τη συμβατική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (μετατοπίσεις πληθυσμών, διαίρεση Γερμανίας, Ψυχρός Πόλεμος), γ) τα μεταπολεμικά μοντέλα διακυβέρνησης που δοκιμάζονται σε Δυτική και Ανατολική Ευρώπη αντίστοιχα, τον ‘εξαμερικανισμό’ της Ευρώπης και παράλληλα τα κινήματα διαμαρτυρίας που αναπτύσσονται απέναντι στην οικονομία της κατανάλωσης, δ) την κρίση του κοινωνικού συμβολαίου, την εμβέλεια του θατσερικού πειράματος και την παγκοσμιοποίηση ως νέο πλαίσιο ερμηνείας, και, τέλος, την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, την επανένωση της Γερμανίας και την «επανάκαμψη» του εθνικισμού.
ΛιγότεραΣτόχος του μαθήματος είναι να παρακολουθήσει και να ερμηνεύσει τα σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα, καίρια φαινόμενα που προσδιόρισαν τον «σύντομο» ευρωπαϊκό εικοστό αιώνα: α)τις συνέπειες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου στην μεσοπολεμική περίοδο (προσωρινός «θρίαμβος και υποχώρηση της δημοκρατίας, κατάρρευση των τεσσάρων αυτοκρατοριών και ανάδυση του ‘μειονοτικού ζητήματος’, πολιτική βία, κρίση του καπιταλισμού, κυριαρχία του κοινωνικού ευγονισμού, ίδρυση φασιστικών αυτοκρατοριών και μετασχηματισμός του κράτους), Β) την «νέα τάξη του Χίτλερ»- όπως αυτή σχεδιάζεται και υλοποιείται στα χρόνια 1938-1945- καθώς και τη «βάναυση ειρήνη» που ακολουθεί τη συμβατική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (μετατοπίσεις πληθυσμών, διαίρεση Γερμανίας, Ψυχρός Πόλεμος), γ) τα μεταπολεμικά μοντέλα διακυβέρνησης που δοκιμάζονται σε Δυτική και Ανατολική Ευρώπη αντίστοιχα, τον ‘εξαμερικανισμό’ της Ευρώπης και παράλληλα τα κινήματα διαμαρτυρίας που αναπτύσσονται απέναντι στην οικονομία της κατανάλωσης, δ) την κρίση τ
Στόχος του μαθήματος είναι να παρακολουθήσει και να ερμηνεύσει τα σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα, καίρια φαινόμενα που προσδιόρισαν τον «σύντομο» ευρωπαϊκό εικοστό αιώνα: α)τις συνέπειες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου στην μεσοπολεμική περίοδο (προσωρινός «θρίαμβος και υποχώρηση της δημοκρατίας, κατάρρευση των τεσσάρων αυτοκρατοριών και ανάδυση του ‘μειονοτικού ζητήματος’, πολιτική βία, κρίση του καπιταλισμού, κυριαρχία του κοινωνικού ευγονισμού, ίδρυση φασιστικών αυτοκρατοριών και μετασχηματισμός του κράτους), Β) την «νέα τάξη του Χίτλερ»- όπως αυτή σχεδιάζεται και υλοποιείται στα χρόνια 1938-1945- καθώς και τη «βάναυση ειρήνη» που ακολουθεί τη συμβατική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (μετατοπίσεις πληθυσμών, διαίρεση Γερμανίας, Ψυχρός Πόλεμος), γ) τα μεταπολεμικά μοντέλα διακυβέρνησης που δοκιμάζονται σε Δυτική και Ανατολική Ευρώπη αντίστοιχα, τον ‘εξαμερικανισμό’ της Ευρώπης και παράλληλα τα κινήματα διαμαρτυρίας που αναπτύσσονται απέναντι στην οικονομία της κατανάλωσης, δ) την κρίση τ
1. Mark Mazower, Σκοτεινή Ήπειρος. Ο ευρωπαικός εικοστός αιώνας, (μτφρ. Κώστας Κουρεμένος), Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2013 (5η έκδοση).
2. E. M. Burns, Ευρωπαϊκή Ιστορία. Ο Δυτικός Πολιτισμός : Νεότεροι Χρόνοι, (μτφρ. Τ. Δαρβέρης). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2006 (δ΄ έκδοση).