Τεχνητή Νοημοσύνη (410354)

Κώστας Καρπούζης

Περιγραφή

Tο μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στον κλάδο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και τον αντίκτυπό της στην έρευνα, την επιστήμη και την καθημερινότητά μας. Το μάθημα γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ των τεχνολογικών εξελίξεων και των ανθρωπιστικών επιστημών, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη κατανόηση του ρόλου της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διαμόρφωση της σύγχρονης κοινωνίας και της εργασίας.

Το μάθημα ξεκινά με μια επισκόπηση των βασικών αρχών της ΤΝ, εστιάζοντας σε βασικές έννοιες και τεχνολογίες που επηρεάζουν τα μέσα ενημέρωσης, την επικοινωνία και τον πολιτισμό. Οι φοιτητές θα εξερευνήσουν τη μηχανική μάθηση, την επεξεργασία φυσικής γλώσσας και την όραση υπολογιστών, κατανοώντας πώς αυτές οι τεχνολογίες επηρεάζουν την παραγωγή και κατανάλωση πληροφορίας, από τα συστήματα συστάσεων περιεχομένου μέχρι την αυτοματοποιημένη δημοσιογραφία. Στη συνέχεια, οι φοιτητές θα εξετάσουν την επιρροή της ΤΝ στην (αυτοματοποιημένη) δημιουργία περιεχομένου, τα εργαλεία ελέγχου των γεγονότων (fact checking) και την εξατομ

Περισσότερα  
Περιεχόμενο μαθήματος

Tο μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στον κλάδο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και τον αντίκτυπό της στην έρευνα, την επιστήμη και την καθημερινότητά μας. Το μάθημα γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ των τεχνολογικών εξελίξεων και των ανθρωπιστικών επιστημών, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη κατανόηση του ρόλου της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διαμόρφωση της σύγχρονης κοινωνίας και της εργασίας.

Το μάθημα ξεκινά με μια επισκόπηση των βασικών αρχών της ΤΝ, εστιάζοντας σε βασικές έννοιες και τεχνολογίες που επηρεάζουν τα μέσα ενημέρωσης, την επικοινωνία και τον πολιτισμό. Οι φοιτητές θα εξερευνήσουν τη μηχανική μάθηση, την επεξεργασία φυσικής γλώσσας και την όραση υπολογιστών, κατανοώντας πώς αυτές οι τεχνολογίες επηρεάζουν την παραγωγή και κατανάλωση πληροφορίας, από τα συστήματα συστάσεων περιεχομένου μέχρι την αυτοματοποιημένη δημοσιογραφία. Στη συνέχεια, οι φοιτητές θα εξετάσουν την επιρροή της ΤΝ στην (αυτοματοποιημένη) δημιουργία περιεχομένου, τα εργαλεία ελέγχου των γεγονότων (fact checking) και την εξατομικευμένη παράδοση ειδήσεων και θα διερευνήσουν τον ρόλο της ΤΝ στους αλγόριθμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τον έλεγχο περιεχομένου (moderation) και τη διάδοση της πληροφορίας (και της παραπληροφόρησης) στο διαδίκτυο. Στον τομέα των δημόσιων σχέσεων και της διαφήμισης, το μάθημα θα καλύψει την επίδραση της ΤΝ στη στόχευση του κοινού, την ανάλυση συναισθήματος και τη βελτιστοποίηση των διαφ. εκστρατειών: οι φοιτητές θα μάθουν για τα chatbots, τους εικονικούς πράκτορες (avatars) και τις στρατηγικές προσέλκυσης πελατών με βάση την ΤΝ.

Το μάθημα περιλαμβάνει μελέτες περιπτώσεων (use cases), προσκεκλημένες διαλέξεις από επαγγελματίες του κλάδου και εργαστήρια όπου οι φοιτητές θα μπορούν να πειραματιστούν με εργαλεία ΤΝ που σχετίζονται με τους τομείς τους. Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοπλισμένοι για να αναλύουν κριτικά το ρόλο της ΤΝ στους κλάδους τους και θα είναι προετοιμασμένοι να συμμετέχουν σε μια αγορά εργασίας που επηρεάζεται όλο και περισσότερο από την ΤΝ.

Μαθησιακοί στόχοι

1. Κατανόηση των βασικών αρχών της Τεχνητής Νοημοσύνης και των βασικών εφαρμογών της στις βιομηχανίες των μέσων ενημέρωσης, της επικοινωνίας και του πολιτισμού.

2. Ανάλυση του αντικτύπου της ΤΝ στη δημιουργία, διανομή και κατανάλωση περιεχομένου σε διάφορες πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης και περιεχομένου.

3. Αξιολόγηση των επιπτώσεων της ΤΝ στην επικοινωνία και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των ζητημάτων ιδιωτικότητας, προκατάληψης και διαφάνειας.

4. Ανάπτυξη κριτικών δεξιοτήτων για τη δημιουργία και χρήση εφαρμογών ΤΝ στην κοινή γνώμη, τις πολιτιστικές τάσεις και την κοινωνική συμπεριφορά.

5. Καλλιέργεια του αλφαβητισμού στη ΤΝ για την αρτιότερη κατανόηση και χρήση τεχνολογιών ΤΝ σε επαγγελματικά πλαίσια.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Τέσσερις κύκλοι διαλέξεων/εργαστηρίων/εργασιών σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη στην ερευνητική διαδικασία και τα αντικείμενα του Πολιτισμού, της Επικοινωνίας και των Μέσων (4 x 15% βαθμοί = 60%). Οι εργασίες είναι ατομικές και περιλαμβάνουν την παραγωγή περιεχομένου και γραπτό κείμενο με σύντομη περιγραφή της διαδικασίας (~500 λέξεις)

Γραπτή εξέταση - οι ερωτήσεις θα αντληθούν κατά 75% από τις ερωτήσεις αυτο-αξιολόγησης (40%)

Προτεινόμενα συγγράμματα

1η ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΚΩΔ.ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (στον ΕΥΔΟΞΟ): 102073617
ΤΙΤΛΟΣ: Τεχνητή Νοημοσύνη: Μία διακριτική Απομυθοποίηση
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Γιώργος Γιαννακόπουλος
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΑΡΙΤΟΣ ΧΡ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

2η ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΚΩΔ.ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (στον ΕΥΔΟΞΟ): 122077926
ΤΙΤΛΟΣ: Μπορεί ο αλγόριθμος
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Λίλιαν Μήτρου
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΡΕΥΝΑΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ

Ημερολόγιο