Συμβουλευτική Ψυχολογία στην οικογένεια και στο σχολείο (6362)

Ε. Καρακασίδου

Περιγραφή

Το μάθημα «Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Οικογένεια και στο Σχολείο» εισάγει τους φοιτητές στις αρχές, τα θεωρητικά μοντέλα και τις πρακτικές εφαρμογές της σχολικής συμβουλευτικής. Εξετάζει τον ρόλο του συμβούλου ως επαγγελματία φροντίδας που στηρίζει μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, προάγοντας τη συνεργασία σχολείου και οικογένειας. Παρουσιάζονται στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης, προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας, καθώς και οι δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και αναστοχασμού που απαιτούνται για μια αποτελεσματική συμβουλευτική πρακτική.

CC - Αναφορά Δημιουργού
Μαθησιακοί στόχοι

Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στην οικογένεια και το σχολικό πλαίσιο.

Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  1. Ορίζουν και να περιγράφουν τις βασικές αρχές, αξίες και λειτουργίες της σχολικής συμβουλευτικής.

  2. Αναγνωρίζουν τις ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και να προτείνουν κατάλληλες μορφές υποστήριξης.

  3. Κατανοούν τον ρόλο του σχολικού συμβούλου ως επαγγελματία φροντίδας και διαμεσολαβητή μεταξύ σχολείου και οικογένειας.

  4. Εφαρμόζουν δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και ενεργητικής ακρόασης σε εκπαιδευτικά και συμβουλευτικά πλαίσια.

  5. Αναλύουν περιπτώσεις (case studies) και να διαμορφώνουν στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης.

  6. Αναστοχάζονται πάνω στη δική τους στάση φροντίδας, επαγγελματικής δεοντολογίας και αυτογνωσίας.

  7. Συνδέουν τη θεωρία της συμβουλευτικής ψυχολογίας με την πρακτική της σχολικής και οικογενειακής υποστήριξης, προάγοντας ένα σχολείο σχέσεων, φροντίδας και ψυχικής ανθεκτικότητας.

Βιβλιογραφία

Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis.

Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational psychology review, 21(2), 141-170.

Cowie, H., & Pecherek, A. (2017). Counselling: approaches and issues in education. Routledge.

Doikou, M., & Diamandidou, K. (2011). Enhancing teachers’ counselling skills: student teachers’ views on a teachers’ education programme. European Journal of Teacher Education, 34(1), 61-79.

Giovazolias, T., & Kourkoutas, E. (2015). School-based counselling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counselling Psychology, 3(2), 137-158.

Giovazolias, T., & Malikiosi-Loizos, M. (2015). Bullying at Greek universities. Bullying Among University Students: Cross-national Perspectives, 110-126.

Lindt, S. F., & Blair, C. (2017). Making a difference with at-risk students: The benefits of a mentoring program in middle school. Middle School Journal48(1), 34-39.

Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' conflict management styles: The role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of school psychology44(2), 105-121.

Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology104(3), 700.

Roorda, D. L. (2012). Teacher-child relationships and interaction processes: Effects on students' learning behaviors and reciprocal influences between teacher and child (Doctoral dissertation, Universiteit van Amsterdam [Host]).

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist55(1), 68.

Sapouna, M. (2008). Bullying in Greek primary and secondary schools. School Psychology International, 29(2), 199-213.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Η αξιολόγηση του μαθήματος βασίζεται αποκλειστικά στη γραπτή τελική εξέταση, η οποία αντιστοιχεί στο 100% της τελικής βαθμολογίας.

🔹 Γραπτές Εξετάσεις (100%)

Οι φοιτητές/τριες καλούνται να αποδείξουν την κατανόηση και την κριτική επεξεργασία της ύλης μέσα από:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που αξιολογούν τη γνώση βασικών εννοιών.

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης που ελέγχουν την ικανότητα σύνδεσης θεωρίας και πράξης.

  • Ανάπτυξη θέματος κρίσης ή περίπτωσης (case study), που απαιτεί συνθετική και αναστοχαστική σκέψη.

Η αξιολόγηση επικεντρώνεται όχι μόνο στη θεωρητική γνώση, αλλά και στην ικανότητα του φοιτητή να εφαρμόζει συμβουλευτικές αρχές σε πραγματικά σχολικά ή οικογενειακά πλαίσια, να αναλύει σχέσεις και να προτείνει λύσεις που προάγουν τη φροντίδα και τη συνεργασία.

Ενότητες

Η πρώτη διάλεξη εστιάζει στην έννοια, τον ρόλο και τους στόχους της σχολικής συμβουλευτικής ως κλάδου της συμβουλευτικής ψυχολογίας που εφαρμόζεται στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Οι φοιτητές γνωρίζουν τις βασικές αρχές και τις αξίες που διέπουν τη συμβουλευτική σχέση, κατανοούν τις ανάγκες των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων και συζητούν τη σημασία της πρόληψης και της ενδυνάμωσης. Μέσα από παραδείγματα και συζήτηση, αναδεικνύεται η σχολική συμβουλευτική ως βασικός πυλώνας ενός σχολείου που καλλιεργεί σχέσεις, φροντίδα και ψυχική ανθεκτικότητα.

Η δεύτερη διάλεξη επικεντρώνεται στον ρόλο του σχολικού συμβούλου ως επαγγελματία φροντίδας και συνεργάτη μέσα στο σχολικό σύστημα. Εξετάζονται οι απαραίτητες δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και ενεργητικής ακρόασης, καθώς και ζητήματα δεοντολογίας και επαγγελματικών ορίων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη συνεργασία σχολείου και οικογένειας, στις σχέσεις εμπιστοσύνης με μαθητές και εκπαιδευτικούς και στη σημασία της συναισθηματικής παρουσίας του συμβούλου. Μέσα από βιωματικές ασκήσεις και ανάλυση περιστατικών, οι φοιτητές ενθαρρύνονται να αναστοχαστούν πάνω στη δική τους στάση φροντίδας και αυτογνωσίας.

Ημερολόγιο