Συμβουλευτική Ψυχολογία στην οικογένεια και στο σχολείο (6362)
Ε. Καρακασίδου
Το μάθημα αυτό χωρίζεται σε θεματικές, οι οποίες καλύπτουν το εύρος του κλάδου της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο σχολικό πλαίσιο και την οικογένεια, Η πρώτη διάλεξη είναι εισαγωγική και δίνει την δυαντότητα στους φοιτητές πέρα από το να γνωρίσουν την συμβουλευτική ψυχολογία έτσι όπως εφαρμόζεται σε σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο αλλά και να μάθουν να την διαχωρίζουν με άλλες έννοιες και επιστημονικούς κλάδους. Οι επόμενες διαλέξεις αφορούν στο κομμάτι της πρόληψης και της παρέμβασης στη σχολική κοινότητα κάνοντας μια εισαγωγή στην προληπτική συμβουλευτική. Η θεματική των συμβουλευτικών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση θα απασχολήσει τους φοιτητές πριν μπουν σε δύο σημαντικά κεφάλαια του παρόντος μαθήματος τα οποία αφορύν στην συμβουλευτική ομιλήκων και στην οικογένεια. Μέσα σε αυτές τις διαλέξεις θα αναδειχθούν ζητήματα συναισθηματικής, αναπτυξιακής, κοινωνικής και σεξουαλικής ανάπτυξης των παιιδών. Ο σχολικός εκφοβισμός θα διδαχθεί στους φοιτητές ως εργαστηριακό μάθημα ενώ στην επόμενη διάλεξη οι φοιτητές θα συζητήσουν μια σειρά από ειδικά ζητήματα που δύναται να κληθούν να αντιμτώπισουν οι ειδικοί μέσα στην σχολική κοινότητα. Οι δύο επόμενες συνατήσεις θα αφιερωθούν σε ψυχοεκπαιδευτικές ομάδες και σε προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης και το μάθημα θα ολοκληρωθεί με την ψυχική ανθεκτικότητα και το ευζήν σε σχολικά και οικογενειακά πλαίσια.
ΛιγότεραΤο μάθημα αυτό χωρίζεται σε θεματικές, οι οποίες καλύπτουν το εύρος του κλάδου της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο σχολικό πλαίσιο και την οικογένεια, Η πρώτη διάλεξη είναι εισαγωγική και δίνει την δυαντότητα στους φοιτητές πέρα από το να γνωρίσουν την συμβουλευτική ψυχολογία έτσι όπως εφαρμόζεται σε σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο αλλά και να μάθουν να την διαχωρίζουν με άλλες έννοιες και επιστημονικούς κλάδους. Οι επόμενες διαλέξεις αφορούν στο κομμάτι της πρόληψης και της παρέμβασης στη σχολική κοινότητα κάνοντας μια εισαγωγή στην προληπτική συμβουλευτική. Η θεματική των συμβουλευτικών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση θα απασχολήσει τους φοιτητές πριν μπουν σε δύο σημαντικά κεφάλαια του παρόντος μαθήματος τα οποία αφορύν στην συμβουλευτική ομιλήκων και στην οικογένεια. Μέσα σε αυτές τις διαλέξεις θα αναδειχθούν ζητήματα συναισθηματικής, αναπτυξιακής, κοινωνικής και σεξουαλικής ανάπτυξης των παιιδών. Ο σχολικός εκφοβισμός θα διδαχθεί στους φοιτητές ως εργαστηριακό μάθημα ενώ στην επόμενη δι
Το μάθημα αυτό χωρίζεται σε θεματικές, οι οποίες καλύπτουν το εύρος του κλάδου της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο σχολικό πλαίσιο και την οικογένεια, Η πρώτη διάλεξη είναι εισαγωγική και δίνει την δυαντότητα στους φοιτητές πέρα από το να γνωρίσουν την συμβουλευτική ψυχολογία έτσι όπως εφαρμόζεται σε σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο αλλά και να μάθουν να την διαχωρίζουν με άλλες έννοιες και επιστημονικούς κλάδους. Οι επόμενες διαλέξεις αφορούν στο κομμάτι της πρόληψης και της παρέμβασης στη σχολική κοινότητα κάνοντας μια εισαγωγή στην προληπτική συμβουλευτική. Η θεματική των συμβουλευτικών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση θα απασχολήσει τους φοιτητές πριν μπουν σε δύο σημαντικά κεφάλαια του παρόντος μαθήματος τα οποία αφορύν στην συμβουλευτική ομιλήκων και στην οικογένεια. Μέσα σε αυτές τις διαλέξεις θα αναδειχθούν ζητήματα συναισθηματικής, αναπτυξιακής, κοινωνικής και σεξουαλικής ανάπτυξης των παιιδών. Ο σχολικός εκφοβισμός θα διδαχθεί στους φοιτητές ως εργαστηριακό μάθημα ενώ στην επόμενη δι
Περίγραμμα

Μαθησιακοί στόχοι
Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στην οικογένεια και το σχολικό πλαίσιο.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναπτυχθούν βασικές αρχές της σχολικής συμβουλευτικής, μοντέλα συμβουλευτικών παρεμβάσεων στην οικογένεια και τη σχολική κοινότητα με στόχο τόσο την πρόληψη όσο και την αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων. Ακόμα θα υπάρχει ξεχωριστή μνεία στην αποτελεσματική συνεργασία της οικογένειας με το σχολείο και το ρόλο του συμβουλευτικού ψυχολόγου σε αυτή την σχέση. Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναλυθούν οι σύγχρονες τάσεις στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στην οικογένεια και το σχολείο, η σημασία της διασύνδεσης σχολείου-οικογένειας και οι βασικοί τομείς της ανάπτυξης του εαυτού όπως η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, η ηθική ανάπτυξη, οι σχέσεις με συνομηλίκους και η σεξουαλική ανάπτυξη.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: α) να έχουν εξοικειωθεί με τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής ψυχολογίας έτσι όπως εφαρμόζνται σε σχολικά πλαίσια αλλά και στο οικογενειακό περιβάλλον, β) να έχουν κατανοήσει τις ηθικές και δεοντολογικές απαιτήσεις της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο σχολείο και την οικογένεια, γ) να υπάρχει εξοικειώσει με τις έννοιες της ενσυναίσθησης, της γνησιότητας και της ανευ όρων αποδοχής μέσα από μια σειρά από σχετικές τεχνικές και μεθόδους, δ) να γνωρίζουν τις βασικές δεξιότητες της συμβουλευτικής, ε) να συνδέουν τη θεωρία και την ερευνά που αφορά στην συμβουλευτική ψυχολογία στην οικογένεια και το σχολείο.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2017). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Εκδόσεις: Πεδίο Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12404816
Χατζηχρήστου, Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Εκδόσεις: Γ. Δαρδάνος - Κ. Δαρδάνος Ο.Ε.
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41962391
Βιβλιογραφία
Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis.
Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational psychology review, 21(2), 141-170.
Cowie, H., & Pecherek, A. (2017). Counselling: approaches and issues in education. Routledge.
Doikou, M., & Diamandidou, K. (2011). Enhancing teachers’ counselling skills: student teachers’ views on a teachers’ education programme. European Journal of Teacher Education, 34(1), 61-79.
Giovazolias, T., & Kourkoutas, E. (2015). School-based counselling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counselling Psychology, 3(2), 137-158.
Giovazolias, T., & Malikiosi-Loizos, M. (2015). Bullying at Greek universities. Bullying Among University Students: Cross-national Perspectives, 110-126.
Lindt, S. F., & Blair, C. (2017). Making a difference with at-risk students: The benefits of a mentoring program in middle school. Middle School Journal, 48(1), 34-39.
Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' conflict management styles: The role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of school psychology, 44(2), 105-121.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700.
Roorda, D. L. (2012). Teacher-child relationships and interaction processes: Effects on students' learning behaviors and reciprocal influences between teacher and child (Doctoral dissertation, Universiteit van Amsterdam [Host]).
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.
Sapouna, M. (2008). Bullying in Greek primary and secondary schools. School Psychology International, 29(2), 199-213.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Γραπτές Εξετάσεις: 100% (10 βαθμοί)
Η αξιολόγηση θα γίνει με βάση την συμμετοχή των φοιτητών σε γραπτές εξετάσεις, οι οποίες καλύπτουν την ύλη διδασκαλίας του μαθήματος και αφορούν σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σύντομης απάντησης και περιεκτική ανάπτυξη ενός θέματος κρίσης.
Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στην οικογένεια και το σχολικό πλαίσιο. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναπτυχθούν βασικές αρχές της σχολικής συμβουλευτικής, μοντέλα συμβουλευτικών παρεμβάσεων στην οικογένεια και τη σχολική κοινότητα με στόχο τόσο την πρόληψη όσο και την αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων. Ακόμα θα υπάρχει ξεχωριστή μνεία στην αποτελεσματική συνεργασία της οικογένειας με το σχολείο και το ρόλο του συμβουλευτικού ψυχολόγου σε αυτή την σχέση. Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναλυθούν οι σύγχρονες τάσεις στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στην οικογένεια και το σχολείο, η σημασία της διασύνδεσης σχολείου-οικογένειας και οι βασικοί τομείς της ανάπτυξης του εαυτού όπως η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, η ηθική ανάπτυξη, οι σχέσεις με συνομηλίκους και η σεξουαλική ανάπτυξη. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: α) να έχουν εξοικειωθεί με τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής ψυχολογίας έτσι όπως εφαρμόζνται σε σχολικά πλαίσια αλλά και στο οικογενειακό περιβάλλον, β) να έχουν κατανοήσει τις ηθικές και δεοντολογικές απαιτήσεις της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο σχολείο και την οικογένεια, γ) να υπάρχει εξοικειώσει με τις έννοιες της ενσυναίσθησης, της γνησιότητας και της ανευ όρων αποδοχής μέσα από μια σειρά από σχετικές τεχνικές και μεθόδους, δ) να γνωρίζουν τις βασικές δεξιότητες της συμβουλευτικής, ε) να συνδέουν τη θεωρία και την ερευνά που αφορά στην συμβουλευτική ψυχολογία στην οικογένεια και το σχολείο. |
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2017). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Εκδόσεις: Πεδίο Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12404816
Χατζηχρήστου, Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Εκδόσεις: Γ. Δαρδάνος - Κ. Δαρδάνος Ο.Ε.
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41962391
Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis.
Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational psychology review, 21(2), 141-170.
Cowie, H., & Pecherek, A. (2017). Counselling: approaches and issues in education. Routledge.
Doikou, M., & Diamandidou, K. (2011). Enhancing teachers’ counselling skills: student teachers’ views on a teachers’ education programme. European Journal of Teacher Education, 34(1), 61-79.
Giovazolias, T., & Kourkoutas, E. (2015). School-based counselling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counselling Psychology, 3(2), 137-158.
Giovazolias, T., & Malikiosi-Loizos, M. (2015). Bullying at Greek universities. Bullying Among University Students: Cross-national Perspectives, 110-126.
Lindt, S. F., & Blair, C. (2017). Making a difference with at-risk students: The benefits of a mentoring program in middle school. Middle School Journal, 48(1), 34-39.
Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' conflict management styles: The role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of school psychology, 44(2), 105-121.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700.
Roorda, D. L. (2012). Teacher-child relationships and interaction processes: Effects on students' learning behaviors and reciprocal influences between teacher and child (Doctoral dissertation, Universiteit van Amsterdam [Host]).
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.
Sapouna, M. (2008). Bullying in Greek primary and secondary schools. School Psychology International, 29(2), 199-213.
Γραπτές Εξετάσεις: 100% (10 βαθμοί)
Η αξιολόγηση θα γίνει με βάση την συμμετοχή των φοιτητών σε γραπτές εξετάσεις, οι οποίες καλύπτουν την ύλη διδασκαλίας του μαθήματος και αφορούν σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σύντομης απάντησης και περιεκτική ανάπτυξη ενός θέματος κρίσης.
Σύντομη περιγραφή του μαθήματος, του περιεχομένου, της βιβλιογραφίας, του τρόπου διδασκαλίας και του τρόπυ αξιολόγησης.
Στα έγγραφα υπάρχει η εισαγωγική παρουσίαση και ένα εισαγωγικό άρθρο.
Περιεχόμενο διάλεξης:
- Εισαγωγή στη συμβουλευτική ψυχολογία στο σχολείο και την οικογένεια
- Διαχωρισμός εννοιών και άλλων επιστημονικών κλάδων
Βασικές θεματικές μαθήματος:
- Ψυχική ανθεκτικότητα
- Σχέσεις στο σχολείου
- Το σχολείο ως δίκτυο σχέσεων
- Επικοινωνία
- Ενσυναίσθηση