Κινηματογράφος (TMF41Μ015)
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Τo µάθηµα του κινηµατογράφου προτείνει µια επισκόπηση των σηµαντικότερων θεωριών του δεύτερου µισού του προηγούµενου αιώνα εστιάζοντας στις επιπτώσεις που είχαν στη θεωρία του κινηµατογράφου. Η επισκόπηση αυτή περιλαµβάνει: τη διάκριση µεταξύ ρεαλισµού - φορµαλισµού/ εξπρεσιονισµού· τη «θεωρία του δηµιουργού»· την αναφορά στο στρουκτουραλισµό και τη σηµειολογία· τη β΄φάση «θεωρίας του δηµιουργού»· την αναφορά στην ψυχανάλυση, το µεταστρουκτουραλισµό και τη γ΄φάση «θεωρίας του δηµιουργού»· την αναφορά στο µεταµοντερνισµό· την παρουσίαση της συνεισφοράς της φεµινιστικής θεωρίας και τέλος της παρουσίαση της νεοφορµαλιστικής θεωρίας. Θα ακολουθήσουν πρακτικές ασκήσεις ανάλυσης ταινιών βάσει κάποιων από τα διδαχθέντα θεωρητικά µοντέλα και θα ζητηθούν ανάλογες εργασίας από τους φοιτητές.
Μαθησιακοί στόχοι
Βασικό στόχο του μαθήματος αποτελεί η αναλυτική επεξήγηση και παρουσίαση στο μεταπτυχιακό φοιτητή των βασικών κινηματογραφικών σχολών, τεχνικών, τρόπου παρουσίασης καθώς και μνημειωδών ταινιών σε καθεμιά από αυτές.
Βιβλιογραφία
Monaco, J. 2000, How to read a film, Oxford & New York, Oxford University Press Stam, R. 2006, Εισαγωγή στη θεωρία του κινηματογράφου, μετάφραση Κ. Κακλαμάνη, Αθήνα, Πατάκη
Hill, J. and Church, P. (eds.) 1998, The Oxford Guide to Film Studies, Oxford, Oxford University Press
Παραδείση, M. 2006, Κινηματογραφική Αφήγηση και Παραβατικότητα στον Ελληνικό
Κινηματογράφο (1994-2004), Αθήνα, Τυπωθήτω Bordwell, D. 1995, Narration in the fiction film, London, Routledge Mast, G. and Kawin, B. 1997, A short history of the movies, London, Allyn and Bacon
Προαπαιτούμενα
Κανένα προαπαιτούμενο.
Διδάσκοντες
Μαρία Παραδείση.
Ομάδα στόχος
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού